به قلم هانيه حسن زاده؛شب سوم شهادت امام حسین(ع) در فومن با نگاهی به ریشه تاریخی آن

40E2EEF7-B518-4AF5-9D8A-DA8D6E666F79

یكی از مراسمات منحصر به فرد ماه محرم در شهر فومن، عزاداری شب سوم شهادت اباعبدالله الحسین(ع) است كه فقط در شهر فومن برقرار می شود. و بسیار مورد استقبال ساكنان گیلان زمین و حتی مردم سراسر كشور است.
این مراسم هم یکی از مراسمات کهن شهر فومن است.
و ریشه تاریخی آن بنا بر پژوهشی که در این زمینه داشته ام، بیش از ۸۰ سال است.
روزی یکی از معتمدین و ریش سفیدان شهر فومن، ((مرحوم کربلایی غلامعلی سمیع)) به کربلا سفر می کند. که سفر وی با دهه ی اول محرم مقارن می شود و در همان جا مراسم شب سوم امام را می بیند و آن را ره آورد سفر خود می کند.
از آن سال به بعد هر ساله این مراسم شب سوم شهادت امام در شهر فومن برپاست و هر سال قوت بیشتری می گیرد.
مقبره نامبرده در حیاط مسجد جامع فومن قرار داشته. روحش شاد
اما شرح مراسم
مراسم ساعت ۲۳ شب آغاز و تا نیمه های شب ادامه پیدا می كند. در این مراسم، عزاداران روی خود را با چفیه می پوشانند. بطوری كه دیگر قابل شناخت نباشند. پابرهنه می شوند و به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند. اشعار عربی در وصف سرور و سالار شهیدان می خوانند و بر سر می كوبند. نعش نمادین امام (ع)را می گردانند و كاروان اسیران كربلا را به تصویر می كشند. دختران صغیر لباس و روبند سبز می بندد و با دو دست خود كاه بر سر می زنند و نقش أطفال حادثه كربلا را بازی می كنند و در كنار كودكان، بانویی سالخورده نقش حضرت زینب(س) را ایفا می كند. شمر می آورند تا به آزار و اذیت اسیران بپردازد. عده ای بیل بدست دارند و بر زمین می كشند. و این صحنه ها هر ساله در شب سوم شهادت امام حسین(ع) تكرار می شود.
و کلام آخر پریسکه ای از من تقدیم به شاه شهیدان عالم:

مشق کرد
عشقی
که تمام تاریخ
رونویسی اش می کند

این خبر را به اشتراک بگذارید :