رییس جمعیت هلال احمر فومن:در تمام پایگاه‌های امدادی تجهیزات لازم برای امدادرسانی وجود دارد/آموزش‌های روزانه و هفتگی برای امدادگران صورت می گیرد.

بومی‌سازی نیروهای امدادی

سرعت در امدادرسانی و آموزش‌های تخصصی یکی از برنامه‌های تمام شعبه‌های هلال‌احمر در شهرستان‌ها محسوب می‌شود؛ موضوعی که مسئولان با دقت نظر بسیار زیادی پیگیر انجام آن هستند. «علیرضا قلی‌زاده» مدیر شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان فومن به همین دلیل تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی‌های منظم سرعت و دقت عمل را در منطقه عملیاتی‌اش بالا‌ ببرد.
مهم‌ترین چالشی که تیم عملیات کوهستان با آن روبه‌روست شناخت درست از محدوده عملیات است. برای تحقق این شناخت چه کارهایی انجام داده‌اید؟
ارایه خدمات به موقع و مطلوب در پایگاه‌های امداد و نجات هدف ماست. کاملاً درست است؛ یکی از موضوعات حساس در بخش امداد و نجات کوهستان شناخت درست و دقیق امدادگران از محدوده عملیاتی است. اگر یک امدادگر بداند از کدام مسیر فاصله خود را با مصدوم کوتاه کند زمان طلایی نجات تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. در این زمینه تمام تلاشمان را برای جذب نیروهای امدادی بومی علاقه‌مند و بااستعداد به کار بسته‌ایم. به‌طوری که اکنون ٩٠درصد افراد مستقر در پایگاه امدادی کوهستان و جاده‌ای محدوده شهرستان فومن از اهالی هستند که شناخت دقیقی نسبت به کل منطقه دارند.
با توجه به گستردگی و حادثه‌خیز بودن منطقه کوهستانی شهرستان فومن در بخش آموزش همگانی امداد و نجات چه کارهایی انجام گرفته است؟
این موضوع جز با ارتباط مردمی جمعیت هلال‌احمر محقق نخواهد شد. به همین دلیل در جذب داوطلبان روستایی و آموزش‌های مرتب و بدون وقفه آنان موفق شده‌ایم در تمام روستا امدادگر تربیت کنیم تا این افراد قبل از رسیدن نیروهای امداد از سایر شهرها وارد عملیات شوند و کارهای اولیه را انجام دهند. این افراد حتی می‌توانند به‌عنوان یک هدایت‌کننده عمل کنند و این‌گونه تأثیر بسیار زیادی در کاهش آسیب داشته باشند. البته در کنار آموزش، تجهیزات به روز هم در سرعت عملیات مؤثر است.
برای بهبود و ارتقای تجهیزات چه‌کاری انجام شده است؟
هرچه امکانات‌ را توسعه دهیم و برای داشتن تجهیزات بودجه و ایده برای ساخت داشته باشیم باز کم است. آموزش و تجهیزات به روز می‌تواند سرعت عمل ما را در حوادث مختلف به حداکثر زمان ممکن برساند. به همین دلیل در تمام پایگاه‌های امدادی تجهیزات لازم برای امدادرسانی وجود دارد و با آموزش‌های روزانه و هفتگی که برای امدادگران داریم راه‌ها و شیوه‌های امداد را مرور می‌کنیم و تکنیک‌های جدید را به تیم عملیات آموزش می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :