قلعه رودخان ،بزرگ ‌ترین قلعه آجری ایران

قلعه رودخان، جاذبه ای است که تماشای توامان تاریخ و طبیعت را برای تان ممکن می کند. مسیر رسیدن به این جاذبه بسیار زیباست و لحظات خوشی را به شما هدیه می دهد.قلعه رودخان، بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران است.فرقی نمی کند که از کجا راهی قلعه رودخان شوید؛ رسیدن به این قلعه تماشایی تنها از طریق گذر از جاده ای زیبا و رفتن به اعماق جنگل امکان‌پذیر است.راه آسفالته‌ای که در کنارش رودخانه‌ای جریان دارد، شما را پس از پشت سرگذاشتن پیچ‌های متعدد به محلی می رساند که باید از ماشین ها پیاده شوید و قدم زنان خودتان را به نقطه آغاز جنگل انبوه برسانید.

سختی راه از اینجا شروع می‌شود که باید از هزار پله بالا بروید. البته مسیر، با خروش رودخانه و حضور درختان سر به فلک کشیده، آن‌قدر زیباست که مجبور می شوید بارها و بارها بایستید و به تماشای مناظر بپردازید و خستگی از یادتان می‌رود.در طول مسیر افراد محلی را می بینید که محصولات خود را برای شما آماده ساخته‌اند و می توانید از آن‌ها خرید کنید. در پایان این مسیر پلکانی، ورودی قلعه را خواهید دید و غرق در تماشای آن خواهید شد.

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن، بنایی تاریخی در میان درختان سر به فلک کشیده و در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر ارتفاع از سطح دریا خودنمایی می‌کند. این جاذبه دیدنی با نام قلعه رودخان که دژ رودخان یا قلعه حسامی شناخته می‌شود، عنوان بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران را به خود اختصاص داده است و در پارک جنگلی قلعه رودخان قرار دارد.این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان است و سفری متفاوت را برای تان رقم می زند که در آن، ناگزیر به پیاده روی نیمه سنگین می شوید و طبیعت گردی و سفری فرهنگی-تاریخی را تجربه می کنید.

در سمت راست این قلعه، رودخانه‌ای به همین نام از شمال به جنوب جریان دارد که از ارتفاعات سرچشمه می گیرد و حیات را در این فضا ممکن می کند.دکتر منوچهر ستوده در کتابی با نام «آستارا تا استرآباد» از این قلعه با نام سومین بنا از عجایب هفتگانه گیلان یاد می کند و ویژگی های شگفت انگیز آن را به تصویر می کشد. وی در این باره می گویدمن تاکنون دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده ام. تنها دژی که می تواند برابر همان قلعه باشد، قلعه اصطخر (۱) فارس است. دژهای خراسان و الموت رودبار و طارم زنجان در مقابل این دژ، بسیار کوچک و ناچیزند و شاید مساحت ۱۰ یا ۱۲ دژ، مساوی اراضی قلعه رودخان باشد. قلعه رودخان ترکیبی از هوشمندی در معماری، ساختار دفاعی و ویژگی‌های راهبردی و رزمی است و به همین سبب از تاریخ ۳۰ مرداد سال ۵۴ با شماره ۳٫۱۵۴۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. قلعه رودخان، جاذبه ای است که تماشای توامان تاریخ و طبیعت را برای تان ممکن می کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :