حصار حفاظتی محوطه تاریخی کهنه ماسوله بازسازی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از بازسازی حصار حفاظتی محوطه تاریخی کهنه ماسوله خبر داد.

به گزارش صبح فومن ؛رضا علیزاده بیان این مطلب افزود: در چارچوب قانون با هر تعرضی به محوطه های تاریخی برخورد می شود.

وی ضمن ابراز تاسف از تعرض صورت گرفته به محوطه تاریخی کهنه ماسوله اظهار کرد: هفته گذشته یک شرکت راهسازی در اقدامی ناشایست، حصار حفاظتی محوطه یادشده را تخریب و متعرض عرصه میراث ملی این محوطه شده بود که تشریک مساعی دستگاه های دولتی در حفظ محوطه یادشده در این زمینه موثر واقع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ادامه داد: در نشست مدیران کل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی با شرکت پیمانکار، ضوابط اجرایی مربوط به حوزه میراث فرهنگی بویژه حرایم و محوطه کهنه ماسوله تشریح و مکانی برای ماشین آلات شرکت پیمانکار جانمایی شد.

وی اضافه کرد: کهنه ماسوله با شماره ثبتی ۱۵۶۶۶ از ظرفیت های گردشگری فرهنگی منطقه بوده و عرصه و حریم آن تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار دارد.

هفته گذشته محدوده کهنه ماسوله که پایگاه میراث فرهنگی ماسوله آن را چندی پیش با سیم خاردار و پایه های فلزی تعیین حدود کرده بود، توسط یکی از شرکت های راهسازی تخریب شد که با تشریک مساعی دستگاه های مربوطه، مشکل مرتفع و حصار این محوطه مورد بازسازی قرار گرفت.

ماسوله دارای یک منظر فرهنگی با سه محدوده کهنه ماسوله، گورستان و شهر ماسوله است. اواخر سال گذشته منطقه تاریخی ماسوله با تصویب سازمان میراث فرهنگی دارای عرصه و منظر فرهنگی شد که محدوده وسیعی از این منطقه با عنوان حریم منظری به عنوان منطقه تحت حفاظت اعلام شد.

کهنه ماسوله به دلیل اهمیت باستانی در سال ۱۳۸۵ به فهرست آثار میراث ملی ایران افزوده و تعیین حریم شد.

کهنه ماسوله در ۱۴ کیلومتری شمال غربی ماسوله قرار گرفته و مردم ماسوله در گذشته در این محل ساکن بوده اند و بر اساس کاوش های باستان شناسی انجام شده، از کهنه ماسوله بقایایی از معادن سنگ آهن و ذوب آهن به دست آمده که این موضوع نشان می دهد این منطقه، از مراکز مهم صنعت فلزکاری بوده است.

ماسوله در ضلع شرقی یکی از کوه های تالش و در فاصله ‎ ۶۰کیلومتری منتهی الیه جنوب غربی و در ‎ ۳۵کیلومتری غرب شهرستان فومن و در تقاطع سه استان گیلان، زنجان و اردبیل واقع است.ایرنا

کلیدواژه ها : , ,

این خبر را به اشتراک بگذارید :