‍ مصاحبه صبح فومن با دكتر علیرضا علیدوست حقوقدان و سخنگوی شورای شهر فومن درباره موضوع اصناف يا شورا!! :

روسای ” اتاق اصناف ” نیازی به استعفاء ندارند.

بسم الله الرحمان الرحیم
شرحی بر مواد ۷و۳۲قانون شوراها مصوب ۱۳۹۶
*اثر قانون نسبت به آینده است و عطف بما سبق نمی شود*
روُُسای” اتاق اصناف” نیازی به استعفاء ندارند.
یکم شهریور ماه سال جاری آغاز بکار منتخبین دوره پنجم شوراهای اسلامی شهرو روستا تعیین گردید. مسئولین شهرستان فومن هم نسبت به برگزاری اولین جلسه رسمی شوراها اقدام نمودند ‌که بدین وسیله از زحمات همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنم.
نکته جالب توجه اینکه همزمان با آغاز بکار شوراها ، شائبه ای در اجرای مواد ۳۲و ۷ قانون اصلاح قانون شوراها مصوب سال ۹۶ ایجاد شد و حتا برخی از مسئولین در اجرای این قسمت از قانون تذکراتی را هم دادند.
ضرورت بررسی ابعاد حقوقی موضوع بنده را برآن داشت تا برداشت شخصی خود از مفاد قانون را با خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارم.
در ماده ۲۸ قانون شوراهای اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵برخی از اشخاص به واسطه مقام و شغل خود از ” داوطلب شدن ” برای شوراهای اسلامی محروم شده بودند. این قانون در گذر زمان دستخوش اصلاحاتی شده واخرین اصلاحات آن به چهاردهم مردادماه سال جاری (۱۳۹۶) بر می گردد.
طبق بند ۲ماده ۷وماده ۳۲این قانون، علاوه بر موارد مندرج در ماده ۲۸قانون سال ۷۵؛ برای رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل ستادی مجلس شورای اسلامی هم ممنوعیت در”” داوطلب شدن”” ایجاد شده است و اکنون این شائبه ایجادشده که آیا با اجرایی شدن قانون جدید، افرادی که در گذشته ممنوعیت نداشتند می توانند با حفظ سمت قبلی به عضویت شورا درآیندیا خیر ؟؟
بنظر م جواب مثبت باشد و کسانی که در زمان ثبت نام شرایط قانونی برای داوطلب شدن را داشتند ، می توانند با حفظ سمت خود به عضویت در شوراها درآیند : زیرا
همانطوری که در مواد ۲۸قانون سابق و مواد ۷و ۳۲قانون اصلاح آمده است ؛ ممنوعیت ایجاد شده برای ” داوطلب شدن ” است .به عبارت دیگر کسانی که دارای سمت های مندرج در مواد قانونی مزبور باشند از ” داوطلب شدن ” ممنوع خواهند بود ؛ مگر اینکه قبل از داوطلبی از سمت خود طبق قانون استعفاء داده باشند.
پس نتیجه می گیریم، چون در ماده ۲۸قانون سابق برای سمت های موضوع مواد ۷و ۳۲قانون اصلاح ممنوعیتی وجود نداشته پس اشخاصی که طبق قانون سابق ثبت نام کرده و انتخاب شده اند در واقع از مرحله ” داوطلبی ” خارج شده و اکنون منتخب شورا هستند و ما نمی توانیم قانون جدید را به مرحله داوطلبی تسری دهیم زیرا اثر قانون نسبت به آینده است و به گذشته تسری پیدا نمی کند بنابراین اجرای مواد ۷و۳۲قانون جدید نسبت به کسانی که طبق ماده ۲۸قانون سابق انتخاب شده اند نمی تواند صحیح باشد .
🔶علیرضا علیدوست سخنگوی شورای اسلامی شهر فومن

#صبح_فومن
@sobhfouman

این خبر را به اشتراک بگذارید :