ظهور از دیدگاه آیتالله بهجت(ره) «سبب غیبت امام زمان(عج) خود ما هستیم!»
ظهور از دیدگاه آیتالله بهجت(ره)«سبب غیبت امام زمان(عج) خود ما هستیم!»
آیتاللهالعظمی بهجت(ره) در حاشیه قرآن شخصی خود دستور عمل زیبایی را نوشته بودند که نشاندهنده اهمیت و جایگاه دعا برای ظهور امام زمان(عج) است.
مرحوم آیتاللهالعظمی محمدتقی بهجت فومنی(ره) چونان سایر عالمان شیعی، امام زمان(عج) را بزرگترین آیت حق، آینهای که تمام عالم را نشان میدهد، ولینعمت ما و مجرای رساندن فیض به بندگان دانسته است.
ایشان با بیان اینکه دعای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) دوای دردهای ماست، فرمود «مهمتر از دعا برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی(عج)، دعا برای بقای ایمان و ثابت قدم بودن در عقیده و عدم انكار آن حضرت تا ظهور اوست».
به اعتقاد این مرجع تقلید، اگر برای فرج دعا میكنیم، نشانه آن است كه هنوز ایمانمان پا برجاست، زیرا در آخرالزمان گرفتاری اهل ایمان خیلی سخت میشود.
وی با بیان اینكه «سبب غیبت امام زمان(عج) خود ما هستیم»، اصلیترین مسبب غیبت را خود مردم میدانست و میفرمود «دستمان به امام زمان(عج)و نمیرسد وگرنه در میان ما بیاید و حاضر شود چه کسی او را میکشد؟ آیا جنیان آن حضرت را میکشند یا قاتل او انسان است؟ ما از پیش در طول تاریخ ائمه امتحان خود را پس دادهایم که آیا از امام تحفظ و اطاعت میکنیم و یا اینکه او را به قتل میرسانیم؟!».
ایشان در ادامه فرموده «بیشتر كسانی كه اعتقاد به امامت آن حضرت دارند، او را انكار میكنند، یعنی بیشتر مردم از اعتقاد و ایمان به امامت برمیگردند». به همین علت این عارف وارسته به نقل از ائمه معصومین(ع) سفارش كردند تا دعای فرج که دعای تثبیت در دین است را بخوانیم.
آیتالله بهجت همواره میفرمود «این توسلات، عزاداریها، سوگواریها و زیارت قبور اهل بیت(ع) علامت آن است كه اهل ایمان به آنها اتصال و الصاق دارند و هنوز از آنها منحرف نشدهاند»، از این رو كفار و دستنشاندههای آنها دستور داشتند كه بین مسلمانان و قرآن جدایی بیاندازند، زیرا همه اینها ضد خواستههای سلاطین جور بود.
این مرجع تقلید در پاسخ به این سئوال كه چرا به امام زمان دسترسی نداریم، میفرمود «چرا به انجام واجبات و ترك محرمات ملتزم نیستید و او به همین از ما راضی است، زیرا طبق حدیث پرهیزكارترین مردم، كسی است كه از كارهای حرام بپرهیزد». بنابراین ترك واجبات و ارتكاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
ایشان در جایی دیگر فرمود «ما باید انتظار فرج حضرت غائب(عج) را داشته باشیم و فرجش را فرج عموم بدانیم و در هر وقت و هر حال باید منتظر باشیم»، ولی آیا میشود انتظار فرج آن حضرت را بدون مقدمات و تحمل ابتلائاتی كه برای اهل ایمان پیش میآید، داشته باشیم؟ با این حال، چه اشكالی دارد كه تعجیل فرج آن حضرت را با عافیت بخواهیم، یعنی اینكه بخواهیم بیش از این بلاها، كه تا به حال بر سر مومنین آمده، بلای دیگری نبینند، زیرا براساس روایت، در آخرالزمان همه هلاك میشوند، مگر كسانی كه برای(تعجیل) فرج دعا كنند. ائمه ما با این بیان، خیلی به اهل ایمان و شیعیان عنایت كردهاند تا خود را بشناسند.
آیتالله بهجت در كلامی دیگر توسل به امام زمان(عج) را از این جهت مهم دانسته كه آن حضرت مجری امور در این زمان هستند و میفرمود «کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود؛ افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران میروند و نمیدانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل در فرج او دعا کنند».
این فقیه و استاد وارسته در این باره میفرمود «اهل بیت(ع) همه، نور واحد هستند. لذا انسان به هر كدام متوسل شود، از دیگری جواب میگیرد. البته مصالحی در كار است؛ همچنان كه از حضرت رسول(ص) حاجت خواستهاند و ایشان به حضرت امیر(ع) و آن حضرت به امام حسن(ع) تا امام زمان(عج) حواله دادهاند، زیرا، مجری امور در این زمان، آن حضرت است».
از طرف دیگر این مرجع تقلید به تبیین ضرورت ملازمت قرآن و اهل بیت(ع) پرداخته و فرموده «وای بر ما از آن روزی كه قرآن یا عترت را از ما بگیرند. گرفتن هر كدام گرفتن دیگری هم هست، زیرا این دو از هم جدا نمیشوند تا اینكه در كنار حوض كوثر بر پیامبر(ص) وارد شوند. تنها كسانی از حوض خواهند نوشید كه با قرآن و عترت باشند».
آیتالله بهجت برای معرفت یافتن به نورانیت ائمه اطهار(ع) به مردم سفارش كردند تا بعد از نمازهای خود این دعا را بخوانند «اللهم عرفنی نفسک…؛ پروردگارا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانی، نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم. پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان كه اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمیتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست میدهم و گمراه خواهم شد».
هرچند كرامتهای آیتالله بهجت همچنان در زندگی سالكان كوی دوست همچنان ادامه دارد ولی برخی معتقدند كه بایستی كرامتهای عارفان را رمزگشایی كرد و در زندگی آن را سرمشق قرار داد.ایسنا
این خبر را به اشتراک بگذارید :