ماسوله همچنان در حال مرمت است

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان ضمن تاكيد بر ترويج فرهنگ حفاظت از ميراث فرهنگي، از مرمت ۶۹ مجموعه تاريخي در ماسوله خبر داد.

به گزارش صبح فومن؛رضا عليزاده روز يكشنبه در آستانه هفته ميراث فرهنگي افزود: يكي از اهدافي كه دولت تدبير و اميد با جديت آن را دنبال مي كند؛ صيانت، حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي است كه اين مهم با تلاش خدمتگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و ياري بخش خصوصي تاكنون به بهترين شكل محقق شده است.

ماسوله
وي نگهداري و حراست از بناها و محوطه هاي تاريخي را وظيفه همگاني دانست و اضافه كرد: اين ميراث ارزشمند بايد بعنوان سندي از فرهنگ ، تمدن و حيات اجتماعي گيلانيان به نسل هاي آينده انتقال يابد.
وي بر مشاركت عمومي براي حفظ بناهاي تاريخي تاكيد و خاطرنشان كرد: بايد در خصوص حفظ ، مرمت و صيانت از بناهاي تاريخي يك مسئوليت اجتماعي شكل گيرد.
عليزاده در ارتباط با مرمت ماسوله بيان كرد: در سال هاي اخير باتوجه به اهميت موضوع، اهتمام بسيار خوبي در زمينه تثبيت وضعيت اعتباري خانه هاي مشاركتي و طرح حفاظت و مرمت بافت تاريخي ماسوله به انجام رسيده چنانكه در سال ۱۳۹۳ با اعتباري بالغ بر هشت ميليارد ريال، ۳۰خانه تاريخي، دو مسجد تاريخي، پنج واحد تجاري و دو مكان فرهنگي و موزه اي و در سال ۱۳۹۴ با اعتباري بالغ بر سه ميليارد و ۵۰۰ هزار ريال ۲۱ خانه تاريخي، هشت واحد تجاري و نيز اقدامات مرمتي مسجد قنبرآباد در ماسوله به انجام رسيده است.
وي ادامه داد: كاروانسراي حاجي فيض زير نظر شوراي فني پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله با مشاركت مالك بنا ، مرمت و در دست احياست.
عليزاده كاروانسراي حاجي فيض را از جمله تجارتخانه هاي اين شهرك تاريخي ماسوله خواند كه در سه طبقه، جلوه هايي از تحولات معماري دوره پهلوي اول در ماسوله را نمايش مي دهد و بخشي از هويت اين خطه سرسبز مي باشد.
وي با اشاره به اينكه بناي مذكور در نوروز ۱۳۹۲ دچار طعمه حريق شد، بيان داشت: متاسفانه شدت آتش سوزي كاروانسراي حاجي فيض را با آسيب جدي مواجه كرد، اما با اهتمام جدي پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله و نيز مشاركت مطلوب پرويز خارابي مالك بنا، از محل اعتبارات خانه هاي مشاركتي اين مجموعه با پيشرفت بسيار خوب مراحل پاياني مرمت خود را طي مي كند.
عليزاده با تاكيد بر اهميت بناها و محوطه هاي تاريخي گيلان در هويت اين ديار با طبيعت خدادادي گفت:آنچه كه غناي فرهنگي و اصالت گيلان را تاييد مي كند، آثار فاخر ثبتي و بناها و محوطه هاي تاريخي استان است.
مديركل ميراث فرهنگي گيلان تخريب بافت هاي تاريخي، كاهش تنوع فرهنگي – قومي و نيز كمرنگ شدن زبان و گويش هاي محلي را دغدغه اصلي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان خواند و گفت: اين نگراني بايد با تدوين برنامه هاي جامع و اثربخش مرتفع شود.
شهرك تاريخي ماسوله داراي ۳۵۰ خانه تاريخي با قدمتي ۸۰۰ تا هزار ساله است كه در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. اين شهرك تاريخي و منحصربفرد داراي جلوه هاي خاص طبيعي است و با توجه به ويژگي هاي تاريخي، جغرافياي ظاهري و اقليم خزري توأم با كوهستاني يكي از مهمترين سايت هاي ايرانگردي و جهانگردي در استان و حتي در ميان كشورهاي خاورميانه است.
ماسوله از توابع فومن در ۲۵ كيلومتري جنوب غربي اين شهرستان و در ۶۲ كيلومتري غرب مركز استان گيلان واقع است.
گيلان داراي ۹۷۹ اثر فرهنگي و تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي است.
از بيست و پنجم تا سي و يكم ارديبهشت ماه، هفته ميراث فرهنگي نامگذاري شده است.ایرنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :