به گزارش صبح فومن علي‌اصغر داداش‌پور سرپرست مرکز توسعه نوغانداري کشور عصر روز دوشنبه ۲۱ ارديبهشت در ديدار با مومني زاده فرماندار فومن، با اشاره به اينکه در راستاي توسعه نوغان در کشور پرورش تخم نوغان از وظايف مرکز توسعه نوغانداري کشور به شمار مي‌رود، اظهار داشت: امسال برنامه توليد تخم ابريشم نژاد والد در دست انجام است.
وي با بيان اينکه ۳۸ جعبه تخم نوغان اجداد در شهرستان‌هاي فومن و صومعه‌سرا در استان گيلان در حال پرورش است، افزود: پيش‌بيني مي‌شود از اين ۳۸ جعبه تخم نوغان اجداد يا حداقل ۱۳۰۰ جعبه تخم کرم ابريشم نژاد والد توليد شود.
سرپرست مرکز توسعه نوغانداري کشور گفت: ظرفيت توليد از اين مقدار حداقل ۴۰ هزار جعبه تخم نوغان هيبريد است که براساس نياز انجام و براي توزيع در سال ۹۵ توليد و ذخيره‌سازي مي‌شود.
داداش‌پور با اشاره به آخرين وضعيت توزيع تخم نوغان در کشور، تصريح کرد: حدود ۲۶ هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزيع شده که از اين ميزان ۱۰ هزار و ۵۰۰ جعبه مربوط به استان گيلان است.

8888
وي با بيان اينکه توزيع تخم نوغان تا اواخر ارديبهشت ماه در کشور ادامه دارد و در صورت نياز تمديد مي‌شود، خاطرنشان کرد: از نوغانداران درخواست مي‌شود با مراجعه به پايگاه‌هاي توزيع، تخم نوغان را هر چه سريعتر دريافت کنند تا پرورش کرم ابريشم زودتر انجام شود.
سرپرست مرکز توسعه نوغانداري کشور با بيان اينکه نوغانداران فرآيند پرورش کرم ابريشم را به خوبي مديريت کنند، تاکيد کرد: مراقبت بهداشتي، دادن برگ مناسب، خوب و به ميزان کافي، کنترل دما و رطوبت در پرورش کرم ابريشم بسيار حائز اهميت است.
داداش‌پور افزود: رعايت توصيه‌هاي متخصصان، ميزان بهره‌ وري و توليد پيله‌ها را در جعبه‌ها افزايش مي‌دهد.
مومني زاده فرماندار فومن نيز با بيان اينکه صنعت نوغان داري مي تواند به يک توليد استراتژيک تبديل شود؛ گفت: رفع مشکلات اين بخش نيازمند توسعه زيرساخت هاي لازم است.
فرماندار فومن ايجاد اشتغال پايدار ، موثر و ارزان و جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهرها را از مهمترين نتايج توسعه صنعت نوغانداري عنوان کرد.
 وي توجه ويژه براي رفع مشکلات اين صنعت را مهم عنوان و خاطرنشان کرد: نظارت بر افزايش کيفيت ابريشم توليدي و کنترل واردات اين محصول، در افزايش قدرت نفوذ محصولات توليدي از جمله فرش و ديگر محصولات در بازار خارجي موثر است.
مومني زاده با تاکيد بر ضرورت توسعه نوغانداري با استفاده از فناوري هاي جديد اظهار کرد: نوغانداري سنتي در بسياري از روستاها از بين رفته و اين مسئله جمعيت روستاها را با کاهش مواجه کرده است.
وي تلاش براي مقرون به صرفه کردن توليد محصولات ابريشمي را از راهکارهاي مهم رونق صنعت نوغانداري عنوان کرد./مسعود بهاري

این خبر را به اشتراک بگذارید :