آغاز فصل جديد اقدامات مرمتي خانه هاي تاريخي ماسوله

مدير پايگاه ميراث فرهنگي شهرك تاريخي ماسوله از آغاز فصل جديد اقدامات مرمتي خانه هاي اين شهرك تاريخي خبرداد.

به گزارش صبح فومن؛مصطفي پور علي افزود: اقدامات فصل جديد مرمتي بافت تاريخي ماسوله از محل اعتبارت ملي و از رديف مشاركت در مرمت خانه هاي تاريخي آغاز شده است.

ماسوله
وي اظهار كرد: مرمت خانه هاي تاريخي ماسوله از خانه اي مربوط به دوره قاجار موسوم به خانه جمالي واقع در محله ‘ خانه بر ‘ آغاز شده است.
وي ادامه داد: قدمت اين بنا دست كم به دوره قاجار بر مي گردد و بر اساس اقوال تاريخي، ميرزا كوچك جنگلي در دوران نهضت جنگل مدتي را در اين خانه اقامت داشته است؛ ارسي هاي تاريخي اين بنا از عناصر بسيار ارزشمند تزييني اين خانه تاريخي است.
پورعلي بيان كرد: سال گذشته براي ماسوله كد ملي اعتباري در رديف پايگاه جهاني دريافت شده است و بر اساس دريافت كد يادشده پيش بيني مي شود بر روند سرعت بخشي به پروژه جهاني شدن ماسوله افزوده شود.
وي اضافه كرد: آموزش يكي از موارد مهم در زمينه ثبت جهاني است كه تا كنون اقداماتي چون انتشار كتاب زادگاه من ماسوله در اين راستا انجام گرفته ، و سلسله نشست هاي پژوهشي ماسوله به صورت مداوم برگزار مي شود.
شهرك تاريخي ماسوله داراي ۳۵۰ خانه تاريخي با قدمتي ۸۰۰ تا هزار ساله است كه در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. اين شهرك تاريخي و منحصر بفرد داراي جلوه هاي خاص طبيعي است و با توجه به ويژگي هاي تاريخي ، جغرافياي ظاهري و اقليم خزري توأم با كوهستاني يكي از مهمترين سايت هاي ايرانگردي و جهانگردي در استان و حتي در ميان كشورهاي خاورميانه است. ماسوله از توابع فومن در ۲۵ كيلومتري جنوب غربي اين شهرستان و در ۶۲ كيلومتري غرب مركز استان گيلان واقع است.ایرنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :