نامه سرگشاده یک کاندیدای فومنی در شهر تهران به رییس جمهور

شیرین

بسمه تعالی
به : محضر گرامی ریاست جمهوری محبوب و عزیز ایران جناب آقای دکتر روحانی
از: مهدی شیرین پور(کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه تهران)
موضوع :افزایش برنامه های تالشی در صدا و سیمای مرکز گیلان
سلام علیکم!با احترام به استحضار می رساند؛
تالش ها از قدمت دیرینه ای در گیلان برخوردارند و زبان تالشی هم صرفا” یک “گویش” نیست؛بلکه حقیقتا” یک “زبان کامل” است و نسبت جمعیتی تالش ها را نیز به گیلک ها در استان گیلان، حدودا” ۴۰ درصد برآورد کرده اند، و همچنین بنا بر تأکیدات منطقی و بحق مسؤلین فرهنگی نظام در خصوص حفظ و حراست از آداب و رسوم، زبان و اصالت فرهنگی قومیت ها در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه،با این اوصاف؛اما نسبت برنامه های گیلکی به برنامه تالشی در سازمان صداوسیمای مرکز گیلان،از تبعیض ناروای فاحشی حکایت می کند!
تالش ها در استان گیلان با این تناسب جمعیتی،به نظر می رسد که بر اثر یک غفلت تاریخی از گذشته تاکنون،از سهم بسیار اندک و ناچیزی از برنامه های صداو سیمای استان برخوردارند و چند مدتی است که برای خالی نبودن عریضه،یک برنامه نیم ساعته تالشی فقط در رادیو بنام ” تالشونه” راه اندازی شده که مسلما” کفایت نمی کند! و این که تالش ها هیچ برنامه ی تالشی را در تلویزیون استان خودشان نداشته باشند و تماشا نکنند؛حقیقتا” زیبنده و منصفانه نیست و خلاف واقع بینی اجتماعی محسوب می شود .
این تبعیض ناروا و بی توجهی به فرهنگ،زبان و آداب و رسوم قوم اصیل تالش،سبب شده است که حتی برخی از اندیشمندان و متفکرین تالش زبان برای رفع محرومیت،طرح و بنیان استان جدید « تالش»!را مطالبه کنند!
از نقطه نظر آسیب شناسی،متأسفانه سالیانی است که خانواده های زیادی اعم از تالش زبان و گیلک زبان از کودکی،بچه ها را بدوا” به فراگیری زبان فارسی ترغیب و تشویق می کنند که با این روند ناصواب و معیوب،زبان مادری تالشی و گیلکی از روی غفلت اجتماعی و فرهنگی دارد به فراموشی سپرده می شود که در نوع خودش،تهدید هویتی و فرهنگی بزرگی بحساب می آید که از این منظر نیز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار نهادی مثل صداو سیمای مرکز گیلان مسؤلیت اصلی و سنگینی را در این آسیب زدایی بعهده دارند.
با توجه به مراتب فوق شایسته است دستور فرمایید که تالش زبانان استان نیز همانند گیلک زبانان به نسبت جمعیتی ۴۰درصدی خود از همه ی برنامه های صداو سیما بویژه در حوزه های اخبار،فیلم و موسیقی به زبان تالشی بهره مند شوند که یقینا”با این رفع تبعیض و بحساب آوردن قوم نجیب تالش،به برقراری عدالت اجتماعی و رشد و تعالی فرهنگ قومی – ملی کشور،کمک شایانی خواهید کرد.
به امید تحقق این امر فرهنگی و اجتماعی در استان گیلان – ۲۰/۱۲/۱۳۹۴
مهدی شیرین پور الیانی ۰۹۱۲۲۱۰۹۲۱۳
*رونوشت:وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

این خبر را به اشتراک بگذارید :