زیرساخت های گردشگری شهرستان فومن نیازمند توجه ویژه و جدی مسئولان شهری و استانی است.

شهرستان فومن در حالی اعتبار گذشته خود را باز یافته و به شهری فعال و گردشگر پذیر تبدیل شده که زیرساخت های گردشگری در آن، نیازمند توجه ویژه و جدی مسئولان شهری و استانی است.

56171219

اگر چه فومن که شهری با دشت های سرسبز و کوهستانی و کوه پایه ای بوده و یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق شمال ایران به حساب آید، بعد از سال ۹۸۰ هجری قمری که مرکزیت ایالت «بیه پس» یا همان گیلان غرب را به رشت منتقل کردند، اهمیت گذشته خود را از دست داد و زیر سایه رشد و توسعه این شهر قرار گرفت و به شهری حاشیه ای تبدیل شد ولی، در چند سال اخیر با تلاش و برنامه ریزی مناسب مسئولان دوباره به شهری فعال تبدیل شده و اعتبار پیشین خود را به دست آورده است.

وجود مناطق گردشگری تاریخی، زیارتی و طبیعی و مناطق بکر زیبا و دیدنی این شهرستان را به یکی از نقاط گردشگر پذیر استان تبدیل کرده که هرساله شاهد حضور مسافران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

با این حال هنوز فومن فاقد بسیاری از زیرساخت های مناسب اقامتی، هتل و مهمانپذیر بوده و وجود بیش از ۷۰۰ واحد غیرمجاز اقامتی فقط بخشی از مشکل این شهرستان در حوزه گردشگری را تشکیل می دهد.

فومن؛ شهر مجسمه های رنگی

براساس آنچه که از تاریخ این شهرستان موجود بوده، فومن بعد از «تولم» که مرکز مبارزات نهضت جنگل و آزادی خواهان بود به عنوان پناهگاهی مناسب و مهم برای مهین پرستان به شمار می رفت.

فومن را در گیلان قدیم با نام «فتح اول» می شناختند و دلیل آن نیز به خاطر موقعیت جغرافیایی این شهرستان بود.

همچنین این شهرستان به دلیل وجود مجسمه های  فراوان به شهر مجسمه های رنگی گیلان نیز مشهور بوده که هر کدام از آن ها سمبل و نماد یکی از آداب و رسوم اهالی این شهرستان تاریخی و زیبا است.

 مجسمه مادر و فرزند، انواع میوه ها، مرد شکارچی یا مجسمه بسیار زیبای آناهیتا که سال های سال است در میدان شهدای فومن می تازد و گویی کسی به گرد پای او نمی رسد و  یا چهار دختران که پیش از انقلاب در میدان پاسداران کنونی بود و بعد از آن به جلوی پارک فومن انتقال یافته و یا مناطق گردشگری تاریخی و طبیعی این شهر همانند شهرک تاریخی ماسوله با قدمت و زیبایی خاص و قلعه رودخان همه و همه سبب شده تا این شهرستان به منطقه ای خاص و زیبا برای گذران تعطیلات تبدیل شود.

اقامت بیش از ۱۸۰هزار نفر مسافر و گردشگر نوروزی در فومن

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فومن در خصوص میزان اقامت مسافران نوروزی در این شهرستان ر توضیح می دهد: امسال بیش از ۳۸۰ مرکز اقامتی برای پذیرش مسافران نوروزی تدارک دیده شده بود.

سید محمدعلی حسینی نسب با بیان اینکه مانند سال های گذشته امسال نیز شاهد حضورگسترده مسافر و گردشگردر شهرستان فومن بوده ایم، می گوید: نوروز امسال ۱۸۱ هزار و ۹۰ نفر مسافر و گردشگر در فومن اقامت داشته اند.

وی با اشاره به وجود مراکز اقامتی غیرمجاز در سطح شهرستان فومن می افزاید: متاسفانه آمار اقامت مسافران بیش از این میزان بوده ولی به دلیل تحت پوشش نبودن مراکز اقامتی غیرمجاز آمار درستی از اقامت در این مراکز در دست نیست.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فومن خاطرنشان می کند: هتل، مهمانپذیر، خانه مسافر، مراکز موقت اقامتی همانند کمپ، چادرهای مسافرتی، ستاد اسکان آموزش و پرورش و مهمانپذیرهای سایر ادارات دولتی نیز از جمله مراکز اقامت مسافران در شهرستان فومن محسوب می شوند.

حسینی نسب به نظارت بر واحدهای اقامتی و رستوران ها در طول ایام نوروز اشاره و تصریح می کند: در این ایام در مجموع ۱۷۳ مورد بازدید و نظارت از مراکز اقامتی و رستوران صورت گرفته که منجر به سه مورد اخطار کتبی و ۲۵ مورد تذکر شد.

بیشترین بازدید از شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان

وی با بیان اینکه نوروز امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش بیش از ۲۵ هزار نفر شب اقامت در شهرستان فومن بوده ایم، می افزاید: بیش از ۲۳۴ هزار نفر از مناطق تاریخی، تفریحی و توریستی شهرستان بازدید کرده اند.

 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فومن بیشترین بازدیداز سوی مسافران نوروزی را مربوط به شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان عنوان کرده و می گوید: در مجموع ۲۲۴ هزار و ۳۰۸ نفر از این دو بنای تاریخی و گردشگری شهرستان فومن بازدید کرده اند.

بیش از ۱۲۰۰ مورد بازرسی در طرح نظارت نوروزی در شهرستان فومن

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فومن در خصوص میزان بازرسی های انجام شده در طرح نظارت نوروزی بیان داشت: یک هزار و ۲۱۶ مورد بازرسی از تاریخ ۱۵ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین صورت گرفت.

جهانگیر اسدنیا خاطر نشان می کند: این تعداد بازرسی ها از واحدهای تولیدی، خدماتی، رستوران ها، نانوایی ها، آجیل و خشکبار و شیرینی و مراکز پخت کلوچه سنتی فومن و حمل و نقل انجام شده است.

وی با بیان اینکه در طول اجرای این طرح برای ۶۵ مورد تشکیل پرونده شده، می افزاید: این پرونده ها برای طی کردن مراحل قانونی و جریمه به تعزیزات حکومتی شهرستان ارجاع شده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت فومن در خصوص ارزش ریالی جریمه این تعداد پرونده می گوید: ارزش ریالی جریمه این تعداد پرونده ۳۷ میلیون و ۸۶ هزار ریال است.

اسدنیا ادامه می دهد: در طول مدت اجرای این طرح ۴۱ مورد گزارش مردمی از تخلفات، گران فروشی و کم فروشی برخی واحدهای صنفی به دست ما رسید که از این تعداد ۲۷ مورد متخلف توسط بازرسان شناسایی شد.

شهرستان فومن رونق خود را بازیافته و هرساله در فصول گردشگری سال میزبان تعداد فزاینده مسافران است و همین امر لزوم ارتقا و ساماندهی زیرساخت های گردشگری استان را بیش از پیش مشخص می کند.مهر

این خبر را به اشتراک بگذارید :