رييس اداره منابع طبيعي فومن؛جنگل و منابع طبيعي از عوامل اصلي حيات بشراست،در حفظ آن كوشاباشيم+عکس

مراسم روز درختكاري با حضور مسئولين شهرستان فومن برگزار شد

زليخاصفري/به گزارش صبح فومن؛بمناسبت ۱۵اسفند در شهرستان فومن مراسمي برگزار گرديد،نگزاریم که بمیرد جنگل

IMG_3592

امروز همزمان با سراسر کشور مراسم روز درختکاری در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه الزهرا(س) گشت با حضور عامرمعاون فرماندار و روساي ادارات و همچنين مهندس حقی رئیس اداره منابع طبیعی و دانش آموزان ،نهال در این دبیرستان كاشته شد.

در این مراسم مدیر دبیرستان ضمن تقدیر و تشکر از حضور مسئولان گفت:اینجا اگر چه روستا بوده و ما در سر سبزی و در میان درختان و آب و هوای پاك حضور داشته و طبیعت را دوست داریم و می خواهیم این كار را یاداور شویم به همگان ،تا همه برای داشتن هوای پاک گام برداریم.

اكبر معتمدی حقی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فومن در این برنامه با اشاره به اینکه جشن درختکاری ۱۵اسفند در اغاز هفته منابع طبیعی است گفت:اهمیت و ارزش منابع طبیعی در زندگیمان زياد است.
سازمان جنگل‌ها و مراتع متولی حفاظت از این منابع اند و وظایف این سازمان را شامل۱-حفاظت ۲-احیاء جنگل ۳-توسعه جنگل ۴-بهربرداری اصولی از این منابع خواند و گفت:حفاظت بحثی است که مشارکت عامه مردم را طلب می کند.

IMG_3594

اكبر معتمدی حقی میزان جنگل در جهان را ٤ميليارد هكتار و در کشور را ۱۴میليون هکتار و در گیلان ۵۶۵هزار هکتار و در شهرستان فومن پوشش جنگلی را ۵۵هزار هکتار و مرتع شهرستان را ۱۳هزار هکتار خواند و تصریح کرد؛برای حفاظت از این ۵۵ هزار هکتار نیاز به مشارکت و برنامه ریزی و افزایش اگهی و دانش است.

رييس منابع طبيعي فومن ياد آور شد که بتوانیم منتقل کننده این اهمیت باشیم و احیاء منابع طبیعی را داشته باشیم زیرا جنگلها به سرعت در حال نابودی است و وظایف ما احیاء جنگل هاست.

حقی توسعه را از دیگر هدفها دانست و گفت:در مناطقی که سرانه منابع طبیعی محدود است برای افزایش این سرانه افزایش منابع طبیعی و بحث توسعه و بهره برداری اصول یو فنی از دیگر اهداف است تا حافظ روند جلوگیری از تخریب باشیم.

وی مهمترین اهمیت جنگل را تولید اکسیژن دانست و گفت: هر هکتار جنگل ۲/۵دو و نیم تن اکسیژن تولید می کند که این اکسیژن برای ۱۰نفر کافی است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فومن از دیگر اهمیت جنگل را حفاظت از آب دانست و گفت جنگل از منابع آبی است زیرا با ریشه مثل بافت کار می کند و حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش خاک است.

IMG_3595

حقی با اشاره به اینکه سالانه خاکها با شستو شو از بین می رود گفت:جنگلها می توانند به ماندگاری خاک کمک کنند.

ایشان جنگل و منابع طبیعی را از عوامل اصلی ادامه حیات بشر دانست و افزود:برای حفاظت از آن کوشا باشیم.

در ادامه اين برنامه مهندس عامر معاون فرماندار فومن درختکاری محیط زیست و جنگل را از نیاز ضروری همگان خواند و اظهار کرد؛از مهمترین اهداف جهان گسترش فضای سبز است.

عامر به آلودگیهای کشور چین و شهر پکن اشاره و افزود؛ در این شهر برای رفاي حال شهروندان کپسولهای اکسیژن برای افراد دارای مشکلات تنفسی فراهم است که هر کپسول ۱۶ دلار هزینه می شود.

IMG_3596

عامر نیاز یک انسان را روزانه ۳۰ لیتر اکسیژن خواند و تاکید کرد اگر از ظرفیت درختان ما کاسته و جمعیت افزایش یابد دچار موضل می شویم.

معاون فرماندار فومن با بیان اینکه درختان آب و هوا را برای ما پاکیزه نگاه می دارند گفت:اگر شما به نقاشی های قدیمی نگاه کنید نهال کاری را می بینید پس درختکاری از زمان قدیم در بین ایرانیان اهمیت داشته است.

وی نقش درختان را در تداوم زندگی مهم خواند و گفت:در استانهای جنوبی ما دچار ریز گرد در هوا هستیم و این ریز گرد به جهت وجود منطقه ای بین عراق و عربستان است که فاقد پوشش جنگلی است.

IMG_3598
وی به تعطیلی مدارس و ادارات به جهت الودگی هوا در برخی مناطق كشور اشاره كرد و افزود:این تعطیلی ها هزینه بر است و اگر درخت نباشد هزینه ها در سطوح مختلف افزایش می یابد.

در این برنامه بعد از پاسخ گویی دانش اموزان به سوالات رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان و نيز دریافت جايزه ،زنگ درختکاری در جمع آنها به صدا درآمد و بعد نيز توسط دانش آموزان و مسئولان كاشت نهال صورت گرفت.

IMG_3599

لازم بذكر است كه ضمن اينكه ٣٧ اسلحه نهال امروز كاشته شد و ٨٠٠٠نهال نيز در شهرستان فومن پخش خواهد شد

این خبر را به اشتراک بگذارید :