مردم ساکن حاشیه رودخانه دهستان چوبر ازخطر سقوط در رودخانه شب را در مسجد می گذرانند .

100_0813

مقدمه/رودخانه ها امروز در جهان که در سطح خشکی جریان می یابند منبع آب شیرین می باشند که به دریا می ریزندو شامل بستر رود و کناره ها ی رودخانه می شوند.
رودها منبع اصلی شان زمینهای بلند مثل کوه و تپه ها است جایی که آب باران یا برف ذوب شده در انجا جمع میشوند و نهرهای کوچک را تشکیل می دهندو این نهرها با جمع کردن آب بیشتر در مسیر رشد کرده و بزرگ می شود.
امروزه مناطق مسکونی در امتداد رود های اصلی ساخته می شود زیرا این رودها علاوه بر تامین غذا و انرژی و تفریح مردم و ابیاری کشاورزی و تامین آب اشامیدنی نیز مفید است.
قدرت رودها در بعضی مناطق چشم اندازهای باشکوهی می افریند ونقش مهم در زندگی بشر وعقاید بشر دارندو نیز در گاهی مواقع ایجاد مشکلات برای ساکنان منطقه حاشیه خود دارد با این مقدمه به روستای سرسبز چوبر شهرستان شفت می رویم تا به مشکلاتی که رودخانه شاهزاده ابراهیم چوبر برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده نگاهی داشته باشیم.

100_0822

زلیخا صفری/به گزارش صبح فومن،به دهستان چوبرشهرستان شفت در مسیر کوی شهید محمود زاده رفتیم تا از نزدیک شاهد درد دل های مردم حاشیه رودخانه باشیم.
رودخانه ای که با طغیان های پی در پی باعث تخریب باغات کشاورزان وهمچنین مزارع کشاورزی شده و تعدادی از ساکنان و خانوارهای این حاشیه در شبهای بارانی به علت خطر غرق شدن درمسجد امام حسین(ع) پایین محله چوبر می خوابند.
ما درحاشیه رودخانه قرار گرفتیم و ساکنانی از این منطقه اطراف ما آمدند.پیرمردی از میان آنها با تمام صداقت و پاکی که در نگاهش بود بیان نمود: دخترم به ما کمک کنید تمام باغ های مرا آب برده من که نمی توانم جلوی آب را بگیرم.

پیرمرد که لباسش نشانی از فصل کار و تلاش را میرساند گفت: من با کمک کمیته امداد حضرت امام(ره)این منزل را ساختم و امروز حتی چاه آب من نیز در رودخانه محو شد و من آب اشامیدنی ام را از منزل همسایه می آورم زیرا ما آب شرب لوله کشی نداریم و دست به طرف باغ های خود کرد و گفت: من زحمت کشیدم و محصولات کشاورزی برای مصرف خودم را کاشتم ولی آب رودخانه با بی رحمی همه را از من گرفت و من امروز نمی توانم به مکان دیگر بروم زیرا وضعیت مالی به من اجازه این کار را نمیدهد.

100_0833
در گوش دادن به حرفهای پیرمرد زنان نیزبه جمع ما اضافه شدند و هر کدام گله مند بودند که تا امروز هیچ مسئولی نیامده که حرف ما را بشنود!!!
در این زمان با دهیار منطقه نیز تماس گرفتیم و نگاه مسئولان منطقه را به این مسئله جویا شدیم .

یوسفی زاده شورای منطقه گفت: ما با مسئولان تماس گرفتیم و از آنها خواستیم که با منبع غنی شن و ماسه که در این رودخانه است حداقل جلوی آب را بگیرند و مسیر آب را برگردانند اما پاسخی نگرفتیم.

وی تاکید کرد: ما حتی با مسئولان آب منطقه ای نیز تماس گرفتیم و با نماینده شهرستان گفتگو کردیم ولی نتوانستیم پاسخ قانع کننده بگیریم .

یوسفی زاده گفت: مردم منطقه با انتخاب خود و دادن رای ما را مسئول قرار دادند و ما نیز باید به رای آنها احترام بگذاریم و نیازهای هر چند کوچکشان را برآورده کنیم .
وی گفت: امروز من در مقابل مردم حاشیه رودخانه جزشرمنده بودن نمی توانم کاری بکنم.

اگر خودم با همکاری دهیار و شوراها شروع به ترمیم رودخانه بکنیم صد درصد مورد بازخواست مسئولان این حوزه قرار می گیریم.

وی همچنین تصریح کرد؛ جمعیت دهستان چوبرامروز به ۱۲۴۷ نفر می رسد در حالی که در چند سال گذشته ما بیش از ۴۰۰۰ نفر جمعیت داشتیم که به علت نبود امکانات و مسائل این چنینی روستا را ترک کردند.
شورای دهستان چوبر گفت: ما با ۳۳۵ خانوار امروز فاقد آب شرب لوله کشی و گاز و جاده ی اسفالت وهم چنین جاده های که در مسیر این رودخانه است با طغیان رودخانه راه قطع می شود و ما بارها خواستیم که مسئولان چاره ای بیندیشند ولی این گونه نشده و امروز شما همه این مسائل را با ورود به منطقه به وضوح می بینید!!!
به منزل دیگری که کاملا در محاصره خطر سقوط به داخل آب بود رفتم،پیرمرد و پیر زن روستا که برق امید و شوق از حضور ما در چشمانشان موج می زد با استقبال از ما شروع کردند به دردل کردن و گفتند ما بیشتر شب را در مسجد می خوابیم زیرا کاملا در خطر هستیم .
پیرمرد گفت: این زمین را از ما بگیرند و ما را به جای دیگر بفرستند ما که بیشتر مزارع کشاورزی مان را آب برده اگر نگاه کنید کاملامی بینید که مزارع ما به خورد رودخانه رفته و ما جز کاشت برنج شغل دیگر نداریم ایا این درست است که مزارع ما به علت بی تدبیری بعضی ها نابود شود و من که سالها رنج را تحمل کردم امروز بی مکان و بی خانمان شوم؟

100_0827
پیرمرد که دستان پر تلاش پینه بسته اش و چهره خسته از کار و تلاش او ما را بر آن داشت که با نگاه مهربانانه به آنها قوت قلب دهیم که فقط می توانیم مشکل انها را بیان کنیم و امیدوار شویم که مسئولان همت کنند گفت:

خدا به شما خیر دهد صدای ما را به گوش مسئولان برسانید ما تقاضای زیادی نداریم فقط مهار آب رودخانه که می توانند با همین مصالح ان را انجام دهند .

در تهیه این گزارش ما نیز بسیار متاسف شدیم که چرا انان که می خواهند با رنج و تلاش و همت زندگی کنند و نان حلال و روزی حلال به خانواده بدهند باید با نگرانی و اندوه دست و پنجه نرم کنند ایا ین انسانهای زحمت کش و بی ادعا جز مردم این کشور نیستند و نباید از منابع کشور بهره ببرند و عدالت نباید برای انها هم رعایت شود؟
در پایان از مسئولان محترم انتظار داریم در کنارکشاورزان باشند و زحمت کشیدنشان را ببینند و به درد انها رسیدگی کنند و نگزارند تا با بغض و اندوه و بی توجهی کار وفعالیت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :