رییس مرکز درمان دانشگاه گیلان: چهار گروه از مردم در خطر آنفلوآنزا هستند

رییس مرکز درمان دانشگاه گیلان گفت: چهار گروه از مردم در خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا قرار دارند؛ زنان باردار، كودكان با سن كمتر از ۵ سال، افراد با بيماری های مزمن و طولانی مدت و افراد مسن ۶۴ سال و بالاتر، از جمله این گروه ها هستند.

53120

دکتر شهربانو کاظمی رودسری با بیان اینکه آنفلوآنزای خوکی، یک بیماری ویروسی است که معمولاً خوک ها را مبتلا می کند، اظهار کرد: اما هر ساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با جانور گزارش می شود. این بیماری در انسان، از طریق تماس با فرد مبتلا، به دیگران سرایت می کند.

وی با اشاره به علائم آنفلوآنزای خوکی در میان انسان ها تصریح کرد: علائم این نوع از آنفلوآنزا شامل تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی است و در برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن اسهال و استفراغ نیز دیده می شود.

رییس مرکز درمان دانشگاه گیلان، در خصوص راه های ابتلا به این بیماری گفت: آنفلوآنزای خوکی از راه سرفه، عطسه و تماس با اشیای آلوده به ویروس و تماس دهان، بینی و چشم شخص، منتقل می شود.

دکتر کاظمی رودسری، بیشترین سرایت پذیری را در پنج روز اول بیماری عنوان کرد و افزود: در کودکان این دوره انتقال تا ۱۰ روز هم می تواند طول بکشد و تشخیص بیماری با نمونه گیری در این پنج روز میسر است.

وی با اشاره به اینکه چهار گروه از مردم در خطر هستند گفت: زنان باردار، كودكان با سن كمتر از پنج سال، افراد با بيماری های مزمن و طولانی مدت مانند آسم، ديابت، برونشيت مزمن، بيماری های قلبی و ريوی،کلیوی، کبدی، افراد مسن ۶۴ سال و بالاتر و كساني كه به عللی همانند جراحی وسيع، شیمی درمانی مكانيزم دفاعی سيستم ايمنی بدن آنان در شرايط مناسب نیستند. در عين حال وجود آنتی بادی ضد اين ويروس در بدن افراد ميانسال، جوان، سالم و حتی در يك سوم از افراد مسن بالای ۶۰ سال، بدن آنها را در مقابل اين ويروس محافظت می کند.

رییس مرکز درمان دانشگاه گیلان با اشاره به مدت دوره این بیماری اضافه کرد: معلوم شده که شخص يك روز پس از ابتلا به اين ويروس دچار علايم می شود؛ يعنی اين ويروس پس از ابتلای شخص در روز اول هيچگونه علايمی ندارد و اصطلاحاً دوره نهفته آن يك روز است، اما دوره بيماری در افراد با مكانيزم دفاعی نرمال و طبيعی هفت روز است و طی اين مدت (هفت روز) شخص بيمار، منبع انتقال بيماری به افراد ديگر نیز به شمار می‌آید.

دکتر کاظمی رودسری با اشاره به اینکه چگونه می توان خود را در مقابل اين بيماری محافظت نمود و عوارض بیماری را به حداقل رساند گفت: دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون و یا محلول های ضدعفونی حاوی الکل بشویید؛ مخصوصاً که عطسه یا سرفه می کنید.

وی با تاکید بر اینکه ضدعفونی کردن سطوح با محلول های حاوی کلر در کاهش احتمال انتقال بیماری موثر است، اضافه کرد: از تماس نزدیک با انسان هایی که آلوده هستند و از دست زدن به دهان، بینی و چشمان خود بپرهیزید.

رییس مرکز درمان دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را بگیرید، ادامه داد: اگر دستمال ندارید، قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشود. همچنین از دست زدن و تماس با اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماکن عمومی كه امكان عطسه و سرفه در آن زياد است، پرهیز کنید.

دکتر کاظمی رودسری یادآور شد: اگر احساس سرماخوردگی داريد، در صورت شك ابتلا به آنفلوآنزای خوكی، حداقل ۷ روز در خانه بمانيد. و يك روز بعد از بهبودی كامل می توانيد وارد فعاليت روزانه و اجتماعی شويد؛ اين راهی است كه ديگران را آلوده نمی كنید.

وی در خصوص اینکه نقش ماسک در کنترل و پیشگیری از بیماری چه اندازه و نحوه استفاده از آن چگونه است، گفت: ماسک تا بیش از ۵۰ % از ابتلاء به بیماری پیشگیری می‌کند؛ البته این بستگی به نوع ماسک دارد. ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :