با چشمه های آب شهرمان مهربان باشیم/به آب سالم شهرمان زباله های میکروبی را نزدیک نکنیم.


زلیخا صفری/به گزارش صبح فومن؛چشمه آب مجتبایی یکی از چشمه های مهم برای شهروندان و شهرهای هم جوار فومن است که به جهت دارا بودن آبی گوارا و خنک و سر شار از املاح معدنی مورد استفاده مردم منطقه قرار می گیرد تا جایی که هر روز بر امارهای جمعیت استفاده کننده از این چشمه و آب افزوده می شود .
اگر سری به این چشمه بزنید بر صحت گفته ی ما پی می برید، ماندن در کنار این چشمه روان و حضور افراد با ماشینهای پر از دبه نشانگر این واقعیت است که مردم برای نوشیدن آب خنک و گوارا از چه مسافتی تا این مکان می آیند.

IMG_0108
چشمه مجتبایی که آب نوشیدنی گوارایی دارد در ابتدای جاده فومن به شنبه بازار قرار دارد که خانواده مجتبایی در یک اقدام ارزشمند آب چاه چشمه خودشان را برای استفاده عموم وقف نموده اند .
آب چاه چشمه چند سالی است که توسط این خیر وقف شده و به همین علت معروف به چشمه مجتبایی است.
آب چشمه مجتبایی توانسته تا امروز طبق گفته دکتر کوهستانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن سالم ترین و بهداشتی ترین آب گوارا برای نوشیدن عموم مردم منطقه شود .
تا امروز آب چشمه مجتبایی توانسته پیشنهادات میلیاردی را برای تولید آب معدنی رد کند و بطور رایگان و بدون هزینه بر سر سفره مردم قرار گیرد.
شاید نیاز است که گریزی بزنیم بر اینکه یک لیوان آب بهداشتی سالم گوارا بعد از نوشیدن می تواند چه تاثیراتی بر سلامتی ما داشته باشد.

امروزه به گفته محققان افزایش بهداشت آب آشامیدنی یکی از موثرترین دلایل افزایش عمر است و یا اینکه خستگی روزمره مهمترین نشانه آن کم شدن آب بدن است و ۸۵ درصد مغز انسان را آب تشکیل می دهد و پوست نیز دارای مقادیر زیادی آب در سلولهای خود است.
آب همچنین بر هضم غذا کمک کرده و دفع سموم بدن را روانتر می کند و نیز با خوردن آب رقیق شدن خون گردش خون سریعتر شده و تنظیمات خنک کننده بدن با خوردن آب فعال است.

IMG_0109
آب همچنین می تواند در کاهش سرطانها و ابتلا به سرطان روده جلوگیری کند و هزاران فواید دیگر که از نوشیدن اب سالم بهداشتی نصیب انسان می شود.
بطور کلی نوشیدن آب یکی از روش های افزایش سطح سلامت است در این حال نوشیدن آب سالم نیز به همان اندازه از اهمیت برخوردار است و شاید ماها که در این شهر از آب چشمه مجتبایی استفاده می کنیم اندکی از دغدغه ما کاسته می شود و اطمینان داریم که آب سالم می نوشیم پس به آب سالم شهرمان زباله های میکروبی و الودگی را نزدیک نکنیم

حال این سوال مطرح است که با وجودی که می دانیم آب چقدر در سلامتی نقش دارد خودمان چقدر به آبهای سطحی سالم و گوارای شهرمان احترام می گذاریم و به سالم ماندن آن فکر می کنیم.

IMG_0112
آیا به آب چشمه مجتبایی فکر کرده ایم! آیا به نظافت منطقه ومکانی که این آب از انجا جاری است اندیشیده ایم.

شاید نه! اینگونه نیست! اگردقت کنیم و بدانیم که این آب می تواند در اقتصاد شهرمان تاثیر گذار باشد چنین نامهربانانه با آن رفتار نمی کنیم و به راحتی زباله را در آن مکان و اطرافش رها نمی کنیم.
اگر برای دقایقی در کنار چشمه بمانید و از افراد سوال بپرسید که در هفته چند بار برای تهیه آب به این مکان می آیند و از چه شهری به فومن برای تهیه آب و چه مسافتی را طی می کنند بیشتر مراقب سلامت آب چشمه مجتبایی خواهید بود …
البته افرادی که مورد سوال من قرار گرفتند شهروندان محترم شهر رشت بودند که هفته ای دو بار هم برای بردن آب به فومن می آمدند. آیا این افراد در مسیر راه و در داخل شهرفومن ممکن نیست خرید نکنند حتی اگر شده چند کلوچه فومن…

IMG_0111
اما برخی شهروندان که گله مند از زباله های اطراف چشمه مجتبایی بودند و اینکه ما وقتی از ماشین پیاده می شویم اول با دستمان مقداری از این آب می نوشیم که با نگاه به اطراف لذت نوشیدن آب گوارا در ما بی رنگ می شود زیرا همیشه در این منطقه زباله جمع است.
جا دارد که از شهردار شهر فومن خواسته شود تا این منطقه را به یک فضای دیدنی و در عین حال عاری از زباله با گذاشتن کانکس زباله و ایجاد حوضچه هایی با سنگ نماهای فیروزه ای برای لذت بردن کودکان و بزرگسالان که به این مکان می آیند تبدیل نمایند .

IMG_0110
و همه تلاش کنیم که زباله در اطراف این چشمه آب سالم پرتاب نکنیم و به سلامت آب چشمه فکر کنیم و با آب چشمه مجتبایی مهربان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :