خسارتهای متعددی به بخش کشاورزی گیلان وارد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: میزان خسارت های ناشی از وقوع سیل در بخش کشاورزی گیلان در حال بررسی است.

به گزارش صبح فومن؛ انسان بوته ها را برای تامین سوخت می کند، درختان را قطع می کند، بی رویه دام ها را به چرا می برد، زمین را بی رویه شخم می زند، در مسیل ها دستکاری می کند و در انتهای همه ی این ها، به قوانین و مقررات و البته هشدارها توجهی نشان نمی دهد و همه این ها خسارت سیل را بیشتر و بیشتر می کند.

چیزی که باعث می شود ما از سیل بترسیم، بلاهایی است که خودمان بر سر خودمان آورده ایم.گیلان استانی کشاورزی است و شدت بارش باران در گیلان موجب طغیان رودخانه های اصلی و محلی و وقوع سیلاب شده است و به طبع خسارت متعددی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

علیرضا شعبان‌نژاد رییس ‌سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در حال حاضر برخی از این شالیزارها به کشت دوم اختصاص یافته است،گفت: وقوع سیل موجب خسارت به محصولات پاییزه گیلان شد.

وی اضافه کرد: شهرستانهای شرق گیلان بیشتر از شهرستانهای غرب گیلان در بخش کشاورزی آسیب دیده اند.

شعبان نژاد تصریح کرد:میزان خسارت‌ها در حال بررسی است و به زودی پس از جمع بندی اطلاع رسانی می شود.

 به عقیده کارشناسان، سیل در هنگام بارش شدید در یک منطقه باعث تغییر بستر رودخانه و البته شکسته شدن بندها و سد ها می شود و با این که ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده، اما بارش ها در برخی نقاط کشور ایجاد روان آب می کند و همین شدت بارش موجب می شود که سیلاب به وجود بیاید.

ایران هم مانند کل جهان، خسارات ناشی از سیل و طوفان معمولا بیشترین تلفات را دارند و در کشورمان بیشترین درصد اعتبارات سالانه طرح کاهش اثرات بلایای طبیعی صرف جبران خسارات ناشی از سیل می شود.تخریب طبیعت و اشتباه در شهرسازی اتفاق افتاده و حالا باید برای این وضعیت فکری کرد.

تنها راهش این است که حق و حقوق طبیعت را قبول کنیم و فراموش نکنیم که برای مهار پدیده های طبیعی نمی توان از قوه قهریه استفاده کرد.

ایسنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :