خیابان سردار جنگل فومن در اشغال دست‌فروشان سه‌شنبه بازار

 

13940212000110_PhotoA

به قلم عرفان منصوریان؛خیابان سردار جنگل فومن به عنوان مرکز اصلی این شهر در اختیار دست‌فروشان سه‌شنبه بازار بوده و موجب نارضایتی مردم ساکن و مغازه‌داران شده است.

در تمام شهرهای خرد و کلان، تولیدکنندگان، بازاریان و اصناف به عنوان پرچم‌داران اقتصاد شهر محسوب شده و عامل محرک موتور اقتصاد شهر هستند.
شهری که در دریای توسعه موج سواری می‌کند مطمئناً شهری است که بخش‌خصوصی اقتصاد و بازاریان آن توانمند بوده و مردمانش در حاشیه امنیت شغلی مشغول به کسب و کار حلال هستند.
واحدهای صنفی برای آغاز به‌کار نیازمند اخذ مجوزهای لازم از اداره‌های مربوطه و پروانه کسب هستند تا با ساماندهی مناسب و قانونمند بتوانند به کسب روزی حلال و کمک به چرخه اقتصاد شهر بپردازند اما در این بین شهروندانی به دلیل کمبود اشتغال و دور از چشمان مسئولان شهرداری و بدون هیچ‌گونه ردیف قانونی مبادرت به دست‌فروشی در شارع عام و پیاده‌روها می‌کنند که چهره‌ای ناپسند به شهر می‌دهد و اختلال در کار مغازه‌داران که به صورت مستمر مالیات و عوارض سالانه پرداخت می‌کنند، دارد.
یکی از بیشترین موارد تعرض به حریم واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و حتی مردم شهر فومن، وجود سه‌شنبه بازار هفتگی در مرکز و شاهراه رسیدن به دو قطب گردشگری این شهرستان است.
این بخش از شهر که بازار سه‌شنبه هر هفته مانند رزهای انگور در آن تنیده می‌شود، دارای هزاران ساکن و صدها کسبه است که هر روز در معرض مخاطرات غیرمترقبه و حوادث احتمالی هستند.

اگر روزی خطر یا حادثه احتمالی مانند حریق و یا بیماری برای یکی از شهروندان و یا گردشگران در منطقه سه‌شنبه بازار مرکزی شهر فومن «سردارجنگل» رخ دهد چه کسی پاسخ‌گوی عدم خدمات و امدادرسانی به مردم آن محله خواهد بود.
 
خیابان سردارجنگل یکی از مسیرهای اصلی شهروندان و گردشگرانی است که روزانه هزاران خودرو از آن برای رسیدن به ماسوله کهن و قلعه‌رودخان عبور می کنند.
عرض خیابان مذکور به تنهایی توان پوشش و در آغوش گرفتن این مقدار ترافیک و خودروی عبوری را ندارد اما سال‌هاست که در روزهای سه‌شنبه در خیابان سردارجنگل بازار هفتگی روزهای سه‌شنبه برپا بوده و موجب بی‌حرمتی به حریم شهروندان فومنی است.
ایجاد کسب و کار بی‌اساس و بی‌رویه در وسط و یا تمام خیابان مذکور به نوعی بی‌اعتنایی و عدم پیروی از تبصره ۶ ماده ۹۶ و تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌هاست که شهرداری فومن با گرفتن ۳ هزار تومان عوارض از دست‌فروشان به راحتی اجازه تخطی از این بند قانونی را می‌دهد تا به هر طریقی درآمدزایی کند.
این اقدام شهرداری فومن از گذشته تا کنون موجب رشد قارچ‌گونه دست‌فروشان که ۷۰درصد آنها غیربومی شهرستان هستند، شده است و بازار هفتگی فومن از مرکزیت خیابان سردار جنگل هر روز در حال تنیدن به سوی خیابان‌های یادآوران و شهدا است و دست‌فروشان در کوچه‌های این خیابان‌ها گاهی برای شهرداری و مغازه‌داران بومی قدرت‌نمایی می‌کنند.
در کنار دست‌فروشانی که پیاده‌رو را برای خود مصادره کرده‌اند وانت‌بارهایی نیز مشاهده می‌شوند که یک نوع فروشگاه سیار را در پشت خودروی حمل بار فراهم کرده‌اند و بدون هیچ محدودیتی در هر نقطه از شهر که بخواهند  مبادرت به فروش اجناس خود می‌کنند.
گذر از غول سد معبر تنها کنار زدن دست‌فروشان و وانت‌بارها نیست بلکه واحدهای صنفی متخلفی نیز وجود دارند که با قرار دادن اجناس خود در خیابان و پیاده‌روها حق ذاتی مردم را سلب کرده و گاه بدون توجه به قانون و حقوق شهروندی، مقابله به‌مثل با دست‌فروشان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
برطرف شدن موارد مذکور نیازمند برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر و شهردار فومن است که با وحدت کلمه و قدرت اجرایی بازار هفتگی را به حاشیه شهر و دست‌فروشان را در مکانی مناسب و سد معابر مغازه‌داران را که مانند این دست‌فروشان برای عابران پیاده موانعی مانند دو ماراتن ساخته‌اند را ساماندهی کنند تا پرده از رخ زیبای شهر چناران که سر به فلک کشیده گشوده شود.
در روزهای گذشته مقداری از سد معابر شهر فومن در ابتدای پیاده‌رو خیابان سردار جنگل از سوی شهرداری جمع‌آوری شد که چهره بسیار زیبایی به شهر و آرامش زیادی به عابران پیاده هدیه داده است.
دست‌فروشی قابل محو شدن نیست و شهرداری‌ نیز به جای مقابله با آنها نسبت به ایجاد مکان‌های مشخص  برای ساماندهی دست‌فروشان اقدام کند تا برای شهروندان ساکن در مرکز شهر آزردگی خاطر ایجاد نشود و از اجاره محل بازارچه برای شهرداری درآمدزایی منطقی صورت گیرد.
بازاریان فومن مشکلات و خواسته‌های خود را در نامه‌ای به امضا رساندند و خواستار ساماندهی سه‌شنبه بازار این شهر و جلوگیری از مزاحمت‌های کسب و کار خود شدند.

خیابان سردار جنگل فومن در اشغال دست‌فروشان سه‌شنبه بازار
یکی از بازاریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با حضور دست‌فروشان سه‌شنبه بازار که هویت صنفی ندارند به حق قانونی مغازه‌داران فومنی تعرض می‌شود.
محمد رسول محمودی با اشاره به توریستی بودن شهر فومن گفت: اصناف فومن یک جلسه با نماینده مردم این شهرستان در مجلس برگزار کردند و وی اخلاق خوب اصناف را موجب جذب گردشگران دانست.
وی با بیان اینکه سه‌شنبه بازار در راه اصلی و گردشگری فومن قرار دارد، افزود: دست‌فروشان از ابتدا تا انتهای خیابان‌ها را بدون هیچ تعهد و ضابطه‌ای اشغال کرده‌اند.
این مغازه‌دار فومنی برخورد برخی از دست‌فروشان بازار هفتگی فومن با مسافران را نامناسب خواند و گفت: این برخوردهای نامناسب موجب دافعه گردشگران می‌شود.
وی یکی از دلایل ترافیک شهر فومن را حضور کامل دست‌فروشان در وسط خیابان‌های شهر دانست و خاطرنشان کرد: با حضور دست‌فروشان بازار سه‌شنبه که هویت صنفی ندارند به حق قانونی مغازه‌داران فومنی تعرض می‌شود.
این کاسب بازاری، رکود بازار فومن را یکی از آسیب‌های بازار هفتگی سه‌شنبه در مرکز شهر عنوان کرد و اظهار کرد: فومن دارای رونق اقتصادی قابل توجه بود که به تدریج با رسوخ این‌گونه بازار کاذب از رونق افتاده است.
به گفته وی، هیچ برخورد قاطعی با دست‌فروشانی که بدون اخذ پروانه کسب مشغول به کسب و تعرض به حقوق کسبه قانونی فومن هستند، نمی‌شود.
یکی دیگر از بازاریان فومن نیز گفت: سه‌شنبه بازار موجب خروج سرمایه و خالی شدن بانک‌های شهر می‌شود.
حامد کرمی با بیان اینکه تعداد زیادی از دست‌فروشان در بازار هفتگی سه‌شنبه بومی شهرستان فومن نیستند، افزود: این بازار موجب خروج سرمایه و خالی شدن بانک‌های شهر می‌شود.

13940212000108_PhotoA
وی با اشاره به اینکه باید سرمایه فومن متعلق به این شهر باشد، تصریح کرد: بازار هفتگی باید از مرکز شهر به شعاع شهر انتقال پیدا کند تا کم‌ترین آسیب را برای شهر داشته باشد.
این مغازه‌دار فومنی اعتقاد داشت در بازار هفتگی سه‌شنبه قانون اصناف و شهرداری زیر سئوال می‌رود.
یکی دیگر از بازاریان فومنی نیز اظهار کرد: هیچ اقدامی تاکنون برای انتقال این بازار از سوی شهرداری صورت نگرفته و ما جمع کثیری از بازاریان خواستار انتقال سه‌شنبه بازار به مکانی دور از مرکز شهر هستیم.
حسن کاظمی با اشاره به جمع‌آوری بازارهای هفتگی در شهرهای لاهیجان، هشتپر و انزلی و انتقال آنها به اطراف شهر، افزود: این کار موجب رونق بازار روز شهر می‌شود و دلیل جمع‌آوری آن بازارها درخواست‌های متعدد مردمی بوده است.
وی با بیان اینکه با جمع‌آوری امضاهای بازاریان درخواستی را مبنی بر انتقال سه‌شنبه بازار به شهرداری و فرمانداری ارجاع داده‌ایم، گفت: هیچ اقدامی برای انتقال این بازار از سوی شهرداری صورت نگرفته و بازاریان فومن خواستار انتقال این بازار به مکانی دور از مرکز شهر هستند.

کلیدواژه ها : ,

این خبر را به اشتراک بگذارید :