سید تقی موسویان:عملکرد نماینده فعلی ضعیف است/نمایندگان مجلس در ایام نزدیک به انتخابات قوانین انتخابات را تغییر می دهند/حول محور اشتغال جوانان،تولیدوتوسعه پایدارکشاورزی حرکت خواهم نمود.

گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی صبح فومن با سیدتقی موسویان شهردار سابق شهر بندرانزلی
امروزه یکی از مسائل مهم و حساس و نیز یکی از مواردی که مردم معمولاً دنبال می نمایندمقوله انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه های انتخابیه خودشان است.مردم با توجه به افکار و عقاید خود بدنبال فرد مورد نظر گشته و آن را انتخاب تا بر کرسی مجلس بنشانند.
در همین خصوص مصاحبه ای را با سید تقی موسویان یکی از افرادی که خود را برای کاندیداتوری شهرستان های فومن و شفت آماده کرده ترتیب دادیم و شرح آن را ادامه خواهیم داد؛
وی متولد ۱۳۴۳ اهل و ساکن شهر شفت است و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی درجهاد سازندگی مشغول بکار شد و از جمله سوابق ایشان پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد،کارشناس حوزه ریاست جهادکشاورزی،مسئول حراست آبفاراستان،مدیر جهاد کشاورزی شفت،معاون فرماندار شفت،معاون فرماندار بندرانزلی و همزمان سرپرست بخشداری این شهر و نیز آخرین سمت او شهردارشهر بندرانزلی تاشهریور ماه سال ۹۲ بوده است،وی درحال حاضر کارشناس جهاد کشاورزی استان می باشد.

IMG_1577

صبح فومن/جنابعالی شهردار شهر انزلی بوده اید و از وضعیت و مشکلات شوراهای اسلامی مطلعید؛نظرتان در این خصوص چیست؟

ضمن عرض سلام خدمت همه مردم عزیز خطه فومن و شفت و نیز تبریک اعیاد شعبانیه،شوراها بار سنگینی به دوش داشته و بنده از همین رسانه استفاده کرده و از زحماتشان تقدیر و خداقوت می گویم،اگر از شهرداران و شوراها سوال شود که آیا از کارتان راضی می باشید شاید بیان نمایند که خیر با این میزان بودجه کاری از پیش نمی رود و این در حالی است که دولت بخش اعظم کار خود را به دوش شوراها نهاده است و یکی از دلایل عدم حضور مجددم در شهرداری انزلی همین موضوع و نبود مدیریت واحد شهری بود.
بطور مثال مکرراً دیده شده وقتی شهرداری خیابان و معابر را آسفالت می کند به یکباره سایر دستگاهها نظیر آب و فاضلاب،برق ،مخابرات،گاز و دیگر دستگاهها ی خدمات رسان از شهرداری درخواست حفاری دارند.
مردم از شهرداری ها توقع خدمات مطلوب دارند،در حالیکه درآمد و بودجه کافی در اختیار نمی باشد.حال وقتی دقت می کنیم از آن طرف قضیه سهم شهرداری تهران از ارزش افزوده رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است،لکن سهم شهرداری هایی مانند فومن و شفت به زحمت سالیانه معادل یک میلیارد تومان می شود و واضح است که با این مبالغ انتظارات بحق مردم تحقق نخواهد یافت،همه این معضلات یکطرف حال اگر پای درخواست های مالی سایر ادارات و دستگاهها از شهرداری که به میان بیاید ،سختی های کار مضاعف می شود.بطور نمونه در شورای شهر انزلی مصوبه ای داشتیم که جهت انجام امور فرهنگی شهرستان ماهانه مبلغی را به فرمانداری پرداخت نماییم.روند پرداخت ها بشکل مستمر ادامه داشت و این غیر از آن مبالغی بود که بمناسبت های مختلف بر عهده شهرداری قرار می گرفت.اما پس از مدتی نامه ای از استانداری مبنی بر غیر قانونی بودن پرداخت هرگونه وجه به ادارات و دستگاههای اجرایی توسط شهرداری آمد که بنده برحسب قانون از آن به بعد جلوی این پرداخت ها را گرفتم و این شروع چالش ها با فرمانداری انزلی بود.اعتقاد بنده این است که می بایست در قوانین شوراهای شهر و روستا تجدید نظری صورت گیرد،چرا که مثلا تایید صلاحیت شوراها توسط نمایندگان عموماً منجر به اعمال سلیقه و برخوردهای سیاسی می شود و همچنین یک مورد دیگری که وجود دارد اینست که مصوبات شوراها توسط فرمانداران و بخشداران تایید می گردد که بنظرم قانون هیاتی را برای این امر مشخص نماید تا جلوی برخوردهای سلیقه ای گرفته شود.
بنده تجربه هر دو را داشته ام ،زمانی در فرمانداری مصوبات شورا را پیگیری می کردم و زمانی نیز بعنوان شهردار درخواست تایید مصوبات را از فرمانداری داشتم.

صبح فومن/جنابعالی مسئولیت هایی در شهر انزلی داشته اید در حال حاضر ارتباط شما با مردم انزلی چگونه است؟

مردم شهرستان انزلی از لحاظ نوع برخورد های اجتماعی و سیاسی شبیه به مردم شفت و فومن هستند.در زمان تصدی بنده در شهرداری وحتی فرمانداری احساسم این بود که در میان مردم شهر خودم حضور دارم و ناگفته نماند در ایام دفاع مقدس نیز همراه بسیاری از دوستان انزلی بودم،شهدایی چون بهرام گل آور فرمانده گردان جهاد،صفاجو،فرامرزی،حمید نیک مانده و نیز در اولین روز حضورم در جبهه سال ۶۰ اولین فردی که با آن آشنا شدم شهید گچ کار که اهل انزلی بود.همینک نیز ارتباط بسیار صمیمی با مردم دوست داشتنی شهرستان انزلی دارم که گاهاً بنده را چه تلفنی و چه حضوری شرمنده می نمایند.

صبح فومن/شما خودتان را برای کاندیداتوری دوره آتی مجلس در حوزه فومن و شفت آماده نموده اید،اهداف برنامه هایتان را بیان نمایید؟

بنا به درخواست جمعی از دوستان شفت و فومن و پس از نشست هایی که آنها برگزار کردند تصمیم بر این شد با توجه به تجربیات میدانی بنده در امور اجرایی برای حضور در عرصه انتخابات ورود نمایم.فی الحال بنده مشغول رایزنی هستم،ان شاا… بتوانم به درخواست بزرگان دو شهرستان جامع عمل بپوشانم و لایق این بذل محبت ها باشم.

صبح فومن/منظور شما از تجربیات میدانی چیست؟

توفیق داشتیم از ابتدای انقلاب در جهاد سازندگی حضور داشته باشیم تجربیات زمان جهاد را در تمامی مسئولیت هایی که داشتم به کمکم آمدند.امروز پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب نباید حرف بیکاری را می زدیم،در هر حال با داشتن این همه تحصیل کرده و تجربه جریان دفاع مقدس ما نباید درجا بزنیم،این همه جوانان را بیکار می بینیم شرمنده می شویم.
مقام معظم رهبری(مدظله)خطاب به مسئولین فرمودند؛موضوع افزایش جمعیت را جدی بگیرید،این فرمایش چگونه باید تحقق یابد با آسان شدن ازدواج،پرداخت تسهیلات ازدواج و امثالهم بعنوان مسکن تزریقی این مشکل حل نمی شود،؛لکن مشکل اصلی بحث اشتغال جوانان است که برای آن برای فکری کرد.
هرشخصی که نماینده می شود باید به کمک دولت مشکل بیکاری را حل نماید و در این مورد برنامه و راهکار مدرن داشته باشد و هرگونه آبرسانی،برق رسانی،گاز رسانی،آسفالت و… چه نماینده باشد و چه نباشد طبق روال دولت بر اساس بودجه مصوب سالانه انجام می گیرد.
همینک نیز این امکانات در سطح شهرها و اکثر روستاهای ما به برکت انقلاب اسلامی مهیاست،لکن مشکل در پرداخت همین قبوض خدماتی است که حکایت از پایین بودن سطح درآمدهاست و این از وظایف لاینفک و اصلی نماینده می باشد.لذا برنامه های بنده بیشترحول محور اشتغال جوانان،تولیدوتوسعه پایدارکشاورزی که درآمدهای مردم دو شهرستان رابطه مستقیم با آن دارد می باشد.

صبح فومن/نظرتان در خصوص احزاب سیاسی چیست؟

از سالیان قبل تا هم اکنون عموماً احزاب در آستانه انتخابات ها شکل گرفته و بعد از آن تعطیل شده یا در دست چند نفر خاص افتاده و هدایت شده است.
اول انقلاب حزب جمهوری اسلامی و در سال ۱۳۶۴ با فرمان حضرت امام(ره) تعطیل شد.در کنار جامعه روحانیت نیز مجمع روحانیون مبارز شکل گرفت و مردم تا کنون از این احزاب و جریانات خیری ندیدند هر دفعه حزبی شکل گرفت و پس از یک دوران به تعطیلی کشیده شد.

IMG_1557

صبح فومن/تحلیلتان در خصوص استانی شدن انتخابات چیست؟

این قضیه کارشناسی شده نمی باشد و ایرادات متعددی دارد،عموماً آقایان نمایندگان ادوار گذشته و حال در ایام نزدیک به انتخابات قوانین انتخابات را تغییر می دهند که این امر مشکلات ساختاری و اجرایی فراوانی را برای مجریان و ناظرین برگزاری انتخابات بوجود می آورد از همینک روز شمار انتخابات به استان ها ابلاغ شده و بعد از اعمال هر گونه تغییری باید اوراق مجدداً اصلاح و چاپ شود.بعنوان مثال می شود بحث داشتن مدرک تحصیلی را اشاره کرد که طی سالیان متمادی دچار تغییر گردیده است.
بنده به نظرات و دیدگاههای موافقین و مخالفین طرح استانی شدن توجه نمودم هیچکدام دلیل محکمی ارائه نداده اند.اگر قرار بر استانی شدن انتخابات باشد دیگر رای ۲۵درصدی حوزه انتخابیه مفهومی ندارد.بفرض اگر کاندیدایی در حوزه انتخابیه خود۲۰ درصد و کاندیدای رقیب۲۵درصد آرا کسب نماید و در سطح استان نفر اول جمعاً۵۰ درصد و نفر دوم ۴۵ درصد رای را بیاورد، اینک فرد دوم پیروز انتخابات خواهدشد. بنده در صورتی با استانی شدن موافقم که قوانین انتخابات نیز نظیر انتخابات خبرگان رهبری باشد.
بخشی از وظایف ذاتی نمایندگان پیگیری کارهای حوزه انتخابیه خود است که در صورت استانی شدن این بخش کم رنگ شده و خلاء احساس می شود که بایستی برای آن چاره ای اندیشید.فی المثل این امور به شورا ها سپرده شود در غیر اینصورت فقط هزینه های انتخابات افزایش می یابد.

صبح فومن/چرا با استانی شدن انتخابات وظایف شوراهای شهر و روستا بایستی دستخوش تغییرات شود؟

در حال حاضر انتخاب مسئولان و مدیران شهرستانی از قبیل فرماندار،بخشدار و… با مشورت نماینده تعیین می گردد،نمی گویم که نمایندگان انتخاب می کنند،حال اگر مردم به مسئولی مراجعه کردند و کارشان انجام نگرفت باید به کجا بروند و به چه کسی مراجعه نمایند.پس بهتر است با استانی شدن انتخابات وظایفی از این دست به شوراها سپرده شود.مثلا با مشورت شورای شهرستان ،فرماندار تعیین شود و یا با مشورت شورای بخش ،بخشدار.

صبح فومن/جنابعالی مدت ها پیش و در دوره نماینده فعلی قرار بود فرماندار شهرستان فومن شوید،چه شد که یکباره اینکار صورت نگرفت؟چون شنیده شد که رایزنی هایی نیز انجام گرفته و کار تمام شده بود،چرا این امر تحقق نیافت؟

در آن زمان بنده شهردار انزلی بودم که اولین بار این موضوع از طریق آقای رضوانی معاون سیاسی امنیتی استاندار وقت خطاب به آقای خسته بند،نماینده مردم انزلی وآقای داودی فرماندار انزلی مطرح نمودند با این تعبیر:(شما فکر شهردار شهر خود باشید.)آقای خسته بند سوال پرسید،چرا؟که ایشان در جواب گفتند: آقای موسویان توسط استاندار(اقای سعادتی)بعنوان فرماندار فومن تعرفه شده اند و در این لحظه آقای خسته بند با حالت تندی در جواب به ایشان گفتندمگر می خواهیددوباره اوضاع شهرداری انزلی به هم بریزد،اصلا حرفش رانزنید.
ولی با تمام این اوصاف بنده به استانداری رفتم و کارهای اولیه را انجام دادم.دوستان زیادی از فومن با بنده تماس و ابراز خوشحالی نمودند،از جمله سردارحاج بهروز جلایی و یا حاج محمد حسن حسن زاده که به این بزرگواران در پاسخ عرض کردم،نماینده و اعضای شورای شهر انزلی با امدنم مخالف هستند،با رایزنی همین دوستان ، آقای خسته بند نهایتاً متقاعدشد و موافقت ضمنی را اعلام داشت.خب از هر طرفی هم نیاز بود که وقتی شخصی می خواهد فرماندار شهرستانی مثل فومن شود همه طیف ها و جریانات سیاسی وی را همراهی کنند،چرا که فرماندار نماینده عالی دولت در آن شهرستان است نه نماینده قشری خاص.

بعد از مدتی در یک جلسه ای در شفت،نماینده شهرستان فومن رسماً اعلام نمود که از هفته آینده آقای موسویان بعنوان فرماندارفومن معرفی می شود،در پایان همان هفته معاون سیاسی استاندار با بنده تماس گرفت و نقل قولی از طرف نماینده مطرح نمود که عده ای در فومن با انتخاب یک شفتی مخالف هستند البته در همان زمان برداشتن آقای سعادتی استاندار وقت نیز مطرح بود،گرچه ایشان و جناب آقای هاشم نیا برای شهرستان های دیگر نیز پیشنهادات مشابهی داشتند،لکن بنده نپذیرفتم و حضور در انزلی را ارجح دانستم.

صبح فومن/شما در صحبت هایتان گفتید”نماینده فومن”آیا علت خاصی داشت؟

در این خصوص خود ایشان بحث شفتی و فومنی را مطرح نمودند.

صبح فومن/با توجه به اینکه جنابعالی درپست های اجرایی فعالیت داشته اید وبا مشکلات شهرستانها در زمینه های اقتصادی و…آشنا هستید،مشکلات و معضلات منطقه فومن و شفت را چگونه می بینید؟آیا راه حل پیشنهادی دارید؟

بنظرم کسانی که بایستی آنطور که باید و شاید مشکلات مردم را در سطح کشور پیگیری کنند معدود هستند ،شما دقت بفرمایید بطور مثال وقتی قیمت چای و مغز گردو را از سالیان دور تا امروز بررسی می کنیم می بینیم که روزی قیمت یک کیلو برگ سبز چای ۲۲ ریال و قیمت یک کیلو مغز گردو ۲۵ ربال بوده است،حال اینک برگ سبز چای درجه یک۲۲۰۰ تومان درجه دو۱۲۰۰ تومان و از آن سو قیمت کم کیفیت ترین مغز گردو ۴۰۰۰۰ تومان می باشد!قیمت برنج در فصل زراعی گذشته ۵۵۰۰ الی ۵۸۰۰ تومان با قیمت تضمینی که دولت روی آن نهاده بود فروخته شد،حال حاضر برنج در دست واسطه ها کیلویی بیش از ۷۰۰۰ تومان بفروش می رسد که همان کشاورزی که بدلیل تنگی معیشت محصولش را فروخته بایستی آن را گرانتر از دست واسطه و دلال بخرد.اگر امروز به اطرافمان نگاه کنیم شاهد آن هستیم که کشاورزان زمینهای زراعی خود را بفروش رسانده و یا در حال فروشند تا زمینه ازدواج و تحصیل فرزندانشان را فراهم یا بدهکاریهایشان را بپردازند و اگر این روند تاسف بار همینطور ادامه یابد طی ۵۰ سال آینده در دو شهرستان نوادگان ما بایستی بگویند این زمین اجدادی پدر بزرگ های ماست!
در حوزه صنعت نیز اوضاع چندان مناسب و مساعد نیست،آیا واقعا برای کارخانجات تولیدی که دچار مشکل هستند نمی توان چاره ای اندیشید.
بنظرم با قیمت تضمینی کشاورزی می توان مردم روستا را در روستاها نگه داشت،همین سوبسید ها را امروز دولت بنحوی در حال پرداخت به مردم است.بطور مثال امروز دولت از کارخانه های تولیدی شالیکوبی ارزش افزوده اخذ می کند و این در حالی است که کشاورز بنوعی با مشکلاتش دست و پنجه نرم می کند و به جای حمایت از وی بایستی متحمل این هزینه هم باشند.
در خصوص صنایع تولیدی نیز معضل بزرگی این روزها مشاهده می شود این است که این صنایع از دولت جهت احداث کارخانه تسهیلات دریافت کرده و بعنوان تضمین سندهای خارج از طرح را به بانک ها سپرده اند و حال که همان کارخانجات احداث و تجهیز شده اند ولی بنابه دلایلی نظیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تجهیزات نتوانسته اند اقساط بانک را پرداخت نمایند.صاحبانشان توسط سیستم بانکی و صاحبان سند تحت فشار هستند ،آیا امکان این نیست سند همان واحد تولیدی محل اجرای طرح که ارزش ملکی آن نیز بیشتر می باشد بعنوان ضمانت بانک سپرده شود تا فشار از روی صاحبان این گونه از واحدهای تولیدی برداشته شود.این مشکلات بعضا منجر به تعطیلی آن واحدها و از دست رفتن فرصت شغلی و در نهایت بیکاری قشر جوان و آسیب های پس از آن خواهد شد.
حال سوال اینجاست که بهتر نیست نمایندگان بجای پرداختن به مسائل حاشیه ای نظیر تایید صلاحیت های خود،استانی شدن انتخابات و… به مسائل مهمی از این دست بپردازند.جالب اینجاست همین معضلاتی که مطرح شد از دغدغه روزمره مردم می باشد و مسئولین نیز همین حرف ها را از رسانه ها بیان می کنند پس چه کسی بایستی پیگیری کند و پاسخگوی مطالبات حداقلی مردم باشد.
در مقام عمل راهکارهای زیادی وجود دارد که با قدری تامل گوشه ای از این مشکلات مرتفع می شود بطور نمونه طی یک سفر کاری با همکاران شهرداری انزلی به آلمان و اتریش رفتیم در بازدید از یکی از کارخانه های کمپوست که برق و کود تولید می کرد دولت اتریش بابت هر کیلو وات برقی که آن واحد تولیدی مصرف می کرد ۳ یورو از آن دریافت می کرد ولی با نگاه حمایتی برق را با قیمت ۹ یورو از همان واحد خریداری می نمود.

IMG_1570

صبح فومن/از نگاه جنابعالی عملکرد نماینده فعلی را چگونه ارزیابی می نمایید؟

هر نماینده ای که آمدخدماتی نیز داشته،از اینکه بگوییم کاری نشده بی انصافی است ولی کافی نیست و بنحوی می توان گفت ضعیف است،اخیراً مستند “در امتداد توسعه”که توسط نماینده فعلی توزیع شده عموماً گزارش پروژه های دولتی بوده که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بصورت مستمر در اقصی نقاط کشور انجام می شود.ایکاش ایشان بجای پرداختن به این امور طرحی را در صحن مجلس می بردند که حداقل ۵ نفر مشغول بکار می شدند.
مردم همواره بهترین قاضی بودند و دراین زمینه هم شاهد و ناظر هستند،در حال حاضر شتاب لازم در این ۲ شهر ستان دیده نمی شود و در یک کلام برداشتم این است که در این دوره باید کسانی بیایند که خودشان،بستگان و اطرافیانشان را نبینند،اگر دولتی ها بفکر دور و بری هایشان هستند،نمایندگان که صدای ملت هستند بایستی یک لحظه سر جایشان ننشینند و بلند فریاد بزنند،نماینده مردم باشند نه نماینده خودشان.

صبح فومن/چگونه چنین افرادی را با این روحیه که می گویید بایستی شناخت؟

انقلاب ما انقلاب ارزش ها،انقلاب مستضعفین و عدالت اجتماعی بود و در همین رابطه نیز هزاران شهید و جانباز و… تقدیم انقلاب شده است.امروز رسانه حرف اول را می زند و عصر ارتباطات است،زندگی افراد را می شود به سهولت بررسی کرد،کسی که خانه میلیاردی دارد!کسی که همسر و فرزندانش هر کدام دارای امکانات آنچنانی است و یا اشتغال به کار دارند.آن شخص دیگر نمی تواند امین خوبی باشد.
بنظرم شورای محترم نگهبان حساب های مالی افرادی که طی چند سال به یکباره اوضاع اقتصادی مطلوب پیدا کردند را بیش از پیش بررسی نماید که این خود از منویات مقام معظم رهبری(دامه ظله)نیز می باشد.

صبح فومن/اگر جنابعالی نماینده بشوید آیا شفت را از فومن جدا می کنید؟

بله، این کار را پیگیری می کنم تا هر دو شهرستان بتواننداز امکانات بیشتری برخوردار شوند.چرا که یک نماینده توان لازم و وقت کافی برای پیگیری مطلوب اوضاع ۲ شهرستان را ندارد و همین امر موجب مغفول ماندن خیلی از مسائل می گردد.
حال در مقام قیاس نیز اگر صومعه سرا که حدود ۶۰ سال پیش از فومن جدا شده را با فومن که قدمت بیشتری دارد مقایسه نماییم خود موید این است که تفکیک حوزه های انتخابیه در تمامی عرصه ها پیشرفت را برای یک شهرستان در بر خواهد داشت.
اصلا در پایان دوره هفتم مجلس در نطق پیش از دستور جلسه،نماینده فعلی فومن و شفت اصل ۶۴ قانون اساسی را مطرح و از نمایندگان خواست تا شفت را با توجه به جمعیت ،شرایط اقتصادی و اجتماعی یک حوزه انتخابیه مجزا ببینند و این پیشنهاد از طرف ایشان خطاب به نمایندگان مجلس هشتم و دولت وقت مطالبه شد که این امر محقق نشد،حال در این دوره که افزایش کرسی های مجلس در دستور کار قرار دارد باید ببینیم که ایشان هنوز هم برنظرشان تاکید دارند یا خیر.

صبح فومن/اگر از کاندیداتوری مجلس منصرف شوید آیا شخص خاصی را حمایت خواهید کرد؟

حضور در انتخابات واجب و وظیفه ماست،بنده مقلد حضرت امام (ره) بوده و هستم لکن در این عرصه تصمیم بنده قاطع است.
در دوره های اخیر شفت خیلی مظلوم واقع شده و ان شاا…بتوانیم خادم خوبی برای مردم هر دو شهرستان باشیم.۹ دوره شفتی ها به دوستان فومنی اعتماد نموده ،حال انتظارمان این است که یک دوره نیز فومنی ها به یک شفتی رای دهند،هدف خدمت بوده و هر جا که مسئولیت گرفته ایم جهادی پای کار ایستاده ایم.

صبح فومن/در دوره های گذشته فعالیتتان برای نماینده فعلی کتمان کردنی نیست،چطور شد که خود تصمیم به ورود در عرصه انتخابات گرفتید؟

خیلی ها گمان می کنند بدلیل فرماندار نشدنم می خواهم ورود به این عرصه نمایم،این نگاه اشتباه بوده و اگر می دیدم جایگاه لازم را برای کاندیداتوری ندارم هرگز ورود نمی کردم.
بنده برای براندازی کسی فعالیت نمی کنم،نماینده فعلی باید یادشان باشد که در خیلی از منازل مردم عزیز منطقه برای شرکت در جلسات باایشان همراه بودیم،خود ایشان می گفتند که برای دوره بعد حضور نخواهم یافت،دوستان هم به بنده لطف داشته و در آن جلسات بیان میکردند که ان شاا… دوره بعد آقای موسویان حضور می یابد.
نماینده فعلی در زمانی که معاون وزیر بازرگانی وقت و در سفری به چین که آقای خسته بند (نماینده فعلی انزلی) نیز همراهشان بودند به ایشان می گویند که اگر قصد کاندیدا شدن ندارید از وجود آقا سید استفاده کنید تا ایشان هم با توجه به توانمندیهایش ورود به عرصه نمایندگی مجلس نماید.
بنده هر جا احساس نمایم وجودم موثر است حتماً با قوت ورود می کنم،از اول انقلاب اینگونه بود و اگر خدا عمری بدهد در صحنه خواهم بود کما اینکه خود نماینده فعلی و سایر نمایندگان در دوره های قبل تر نماینده های وقت را همراهی کردند و بعد از چند دوره خودشان حتی با بودن همان افراد از این امر مستثنی نبوده ضمن اینکه در فضای آن روزها خیرالموجودین تشخیص دادم و آن ایام انتخابم آنطور بود.

صبح فومن/شایعاتی مبنی بر اینکه شما بحمایت فرد خاصی احتمال کناره گیری دارید،این حرف صحت دارد؟

شایعاتی که مطرح شده صحت ندارد،ضمن اینکه دوستان مشترک نماینده فعلی به دیدار بنده آمدند و من عرض کردم که دیگر دست بنده نیست،همشهریان و دوستان به بنده تکلیف نموده اند و احساس می کنم می شود قدمی محکم برداشت.

IMG_1564

صبح فومن/وضعیت شهرهای فومن و شفت را چگونه می بینید؟

مردم شفت در تصمیم گیری های سیاسی نقشی ندارند،ما در شهرمان افراد تحصیل کرده و لایق کم نداریم،سوال اینجاست چند فردبومی مدیر اداره درشفت هستند،اصلا بررسی شود چند مسئول در شفت و فومن سکونت دارند.با جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر شفت شهرستان شده اما در سال ۹۰ با توجه به سرشماری صورت گرفته جمعیت به ۵۸ هزار نفر کاهش یافته و تا به امروز حدود ۲۰ هزار نفر از این شهرستان مهاجرت نموده اند.دلیلش چیست؟عدم استفاده از جوانان لایق و با استعداد و عدم رسیدگی به شهر در حوزه های صنعتی ،اقتصادی و کشاورزی نهایتاً منجر به بیکاری و فرار از موطن و رفتن به سمت کلانشهرها در جستجوی شغل های کاذب می گردد.
از همین جمعیت نیز حدود ۱۲۰۰۰ نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی)می باشندکه نه تنها افتخار نیست بلکه جای تاسف دارد که همه از شفت کوچ و در شهر رشت سکونت پیدا می کنند.
اگر ملاحظه بفرمایید برخی از روستاهای ۲ شهرستان خالی از سکنه است و این را نشان می دهد که به نیروهای انسانی بها داده نمی شود و اصلا بنظر می رسد کسی بفکر مسائل نیست.

بطور مثال یک مسئله ای که با اندکی تدبیر قابل حل است متاسفانه چندین سال با بی توجهی محض مسئولان مواجه شده و هنوز هم لاینحل مانده و دغدغه ای برای اولیای دانش آموزان شده است،مدرسه ای دخترانه که زمینش توسط مردم اهدا شده حال حاضر ساختمان اداری آموزش پرورش است و در یک مدرسه ای دیگر دانش آموزان مقطع راهنمایی بصورت دوشیفت مثلا صبح دخترانه وعصر پسرانه در حال تحصیل هستند.آیا ما تهاجم فرهنگی را رعایت می نماییم یا عامل ناهنجاری هستیم،بهتر است آن اداره در ساختمان استیجاری فعالیت داشته باشد و ساختمان را در اختیار مدرسه قرار دهد.
در دوران فعالیت های انتخاباتی ریاست جمهوری زمانی که آقای روحانی به گیلان تشریف آوردند تنها روحانی که به استقبال ایشان رفته و همراهی نمودند مرحوم حجت الاسلام سید مهدی موسوی رحمه ا… علیه بودند که متاسفانه در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به استان نه دیدیم و نه شنیدیم که از این روحانی جلیل القدر که امام جمعه موقت شفت نیز بود یادی کنند. چه در دیدار روحانیون استان با رییس جمهور و چه در جلسه شورای اداری،آن مرحوم از حامیان این دولت بود و کم هم نگذاشت این طور برخورد شد،
در مجموع شفت و مردمانش در استان کسی را برای دفاع از حق و حقوق شهرستان ندارند.فقط در ایام انتخابات کمی در شفت جولان می دهند و بعدش خبری نیست و همین مشکلات بصورت موازی در شهرستان فومن ملموس و در آنجا هم همینطور می باشد.
شفت و فومن دارای پتانسیل های بالایی بوده و از لحاظ توریستی و مذهبی فضاهای کمی ندارد،ماسوله و قلعه رودخان،امامزادگان اسحاق و ابراهیم(ع) و طبیعت بکر و زیباکه وجود دارد،معرفی درستی در این حوزه ها نشده و زیر ساخت ها نیز آماده نشده است.ان شاا… مسئولین با توجه به جایگاه رفیع شهرستانها در بخش کشاورزی و توریستی این جایگاه را حفظ نمایند.

صبح فومن/نظرتان در خصوص سفر ریاست محترم جمهوری به گیلان چیست؟

استقبال مردم فهیم گیلان قابل تحسین بود و شما ملاحظه نمودید که رییس جمهور از حضور مردم در ورزشگاه عضدی خوشحال و تشکر نیز کردند و این جمله زیبا را بیان داشتند که “شعارهای محبت آمیز مردم گیلان را شنیدم بیش از آنچه که می دانستیم فهمیدیم مردم گیلان تا چه حد مهمان دوست هستند و افتخار می کنم که بهترین میزبانان را دارم”
مردم گیلان همیشه در این صحنه ها حضور حماسی داشته و دارند و به استقبال نماینده عالی دولت در همه دوران ها با دل و جان آمدند،لکن مدیران استانی نتوانستند به خوبی مطالبات گیلان را بیان نمایند.احیانا اگر ریاست محترم جمهوری به گیلان سفر نمی کردند آیا مسئولین پیگیر راه آهن و…نمی شدند.روسای جمهور هر کدام پروژه های دولت های قبل را پیگیری می کردند و این امری طبیعی است ،چه اشکالی داشت پروژه جدیدی معرفی می شد.
مردم شهرستان شفت به امید جاده شفت به زنجان هستند بنظرم مدیران استان از رییس جمهور خوب استفاده نکردند حداقل قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی و دامی را به تصویب می رساندند.

IMG_1572

کلام آخر:

بنده یک جهادگر هستم،هر جا احساس کنم باید از نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کنم این کار را انجام می دهم چون که خدمت کردن را یک عبادت می دانم و کار نکردن را گناه .
امروز نیروهایی که درانقلاب نقش داشتند نباید اجازه دهند که نظام به دست عده ای دچار چالش شود.چرا که جواب شهدا و مردم مظلوم کشور خودمان را نمی توانیم بدهیم.امام راحل فرمودند:نگذاریدانقلاب بدست نا اهلان بیفتد.
طرف صحبتم بچه هایی است که خودشان را کنار کشیده اند،نباید اجازه بدهیم که عده ای با پول های باد آورده به جان این انقلاب بیفتندو اینقدر جولان دهند.
دوستان یادشان هست شعار بچه های جنگ این بود که ما بمیریم تا دیگران زنده بمانند و بعد از جنگ قرار بود زنده بمانیم تا مردم زندگی کنند.
باز دوستان یادشان هست اگر شهیدی وارد شهر می شد،سپاه پاسداران اعلام می کرد پیکر پاک شهید… راس ساعت…. از جلوی سپاه تشییع می شود.
همان روز جوانان درخواست اعزام به جبهه را داشتند و حرفشان این بود که نمی توانیم چهره پدر و مادر و خانواده شهیدان را ببینیم.
امروز چه شده که مردم از طریق رسانه می شنوند و می بینندکه مراجع قضایی اعلام می کنند فلان شخص…… میلیارد و….. اختلاس کرده است.این مبالغ از کجا آمده است،این روند باعث بی اعتماد شدن مردم از مسئولین شده است.گرچه مردم همراه با نظام جمهوری اسلامی به راه خود ادامه می دهد مثل حضور پرشورشان در ۲۲ بهمن ماه و… ولی نشستن و نظاره کردن معنی نمی دهد،خیلی ها را می شناسیم آلوده نشده اند ولی سکوت کرده اند و سکوت نمودن آنها جایز نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید :