«درختان رشت سیاه پوش شدند»

 برای رسیدن به توسعه پایدار وبرای برون رفت از برخی مشکلات توسعه ی شهری در تمام دنیا ، تخریب واز سر راه برداشتن برخی موانع ها به هیچ وجه راه حل منطقی واصولی و علمی به نظر نمی رسد و کارشناسان محترم هم سعی کرده اند برای برون رفت از مشکلات پیش آمده بهترین گزینه وطرح را انتخاب کنند تا کمترین آسیب به آن نقطه یا مکان وارد شود.

اخیراً شهرداری رشت آمده در یک اقدام غیر منتظره تعدادی از درختان تنومند وکهنسال را در خیابان امام خمینی (ره) بخاطر اجرای طرح مترو یا BRT قطع کرده و بعد هم شهردار محترم مدعی شده که به ازای هر درخت قطع شده دو درخت در فصل کاشت در همان مناطق بکارد.

از پیامبر اسلام روایت شده است «که اگر کسی شاخه ای از درختی را بشکند در واقع بال ملائکه ای را شکسته است.»

برگ درختان سبز از نظر هوشیار

                                هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

دکتر پرویز کردوانی استاد برجسته و کویر شناس شهیر کشور ما اعتقاد دارد که تنها استانی که می تواند فضای سبز بیشتری نسبت به سایر استانها داشته باشد و از نظر هزینه هم بار مالی به دوش سازمانهای مربوط نگذارد استان گیلان است . وبه تبع آن شهر رشت هم این پتانسیل را دارد که روز به روز بر فضای سبزش افزوده شود وبه قول روان شناسان با افزودن رنگ سبز به سطح شهر ، یک عمر آرامش را به شهروندان هدیه نمود چرا که رنگ سبز از آرام بخش ترین رنگ ها به انسانها تلقی می شود. بنابراین طراحان مدرن شهرسازی اولین ویژگی یک پروژه خوب شهری را داشتن فضای مناسب برای ایجاد پارک ها ، بستانها و باغچه ها برای شهروندان آن مکان می دانند. حال شهرداری با توجه به اینکه روز به روز بر مشکلات فضای سبز شهر رشت با توجه به رشد قارچ گونه آپارتمانها افزوده می شود چگونه به خودش مجوز می دهد تعدادی از درختان قرص را  ازریشه در آورد؟! اگر قرار باشد در سطح شهر رشت به بهانه عملیاتی شدن برخی پروژه ها تعدادی از درختان کهنسال قطع شود آنوقت در آینده ی نه چندان دور باید فاتحه ی درختان این شهر را خواند.!

جناب آقای رضا رسولی یکی از اعضا محترم شورای اسلامی شهر رشت در مورد قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) از جانب شهرداری  گفته اند : « قرار نیست با ایجاد زیر ساخت جدید، داشته های شهر را تضعیف کنیم. امید است شهرداری از این پس متحمل تکرار اشتباهات جبران ناپذیری ازاین دست نباشد. شهرداری باید با کمترین ضرر به محیط زیست پروژه های خود را اجرا کند. » ویاگفته اند : « هرگونه تغییرات در ساختار شهر باید براساس مطالعات جامع و طرح و فکر جمعی از کارشناسان شهر و ترافیک بوده و این امر نه تنها ارتقای سطح کیفی زندگی مردم را به همراه دارد بلکه توسعه و تولید ثروت شهری رانیز به دنبال خواهد داشت.» حال سوال که ازاین بابت مطرح می شود واینکه عملیاتی شدن پروژه سبزه میدان تا میدان شهرداری (خیابان اعلم الهدی ) کدام ثروت را به جیب فقیرو فقرا شهر رشت ریخته است تا جائیکه بعضی روزها وشب ها آن خیابان آنقدر کثیف و آلوده است که حال خیلی از شهروندان از دیدن آن مناظر چندش آور آن هم در مرکز شهر رشت به هم می خورد ویا اینکه چگونه پروژه فوق که از حمایت اکثریت اعضای شورا برخوردار نبوده است عملیاتی می شود؟ جالب اینجاست که هم دبیر شورای ترافیک شهر رشت و هم رئیس کمسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت با قطع درختان در محدوده پروژه فوق مخالف بودند پس چگونه وبا چه مجوزی این درختان تنومند که در واقع شناسنامه درختان شهر رشت بوده اند از ریشه کنده می شوند؟ و از طرف دیگر محیط زیست استان هم مجوزی برای قطع درختان فوق صادر نکرده است ، حلقه ی گمشده قطع درختان شهر رشت کجاست؟ ویا این غلاف پیچیده چگونه در شهر رشت به هم گره خورده است؟ با قطع درختان خیلی از شهروندان رشتی نسبت به این موضوع از خودشان واکنش نشان داده اند و قطع این درختان را نشانه ی سر درگمی بعضی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت و شهرداری دانسته اند. چرا که مردم اعتقاد دارند که متاسفانه امروزه نه تنها بر فضای سبز کنونی شهر رشت چیزی اضافه نشده بلکه روز به روز با توجه به تراکم بالای فضای مسکونی وغیر مسکونی ورشد بی رویه شهر رشت از فضای سبزش کاسته شده است. تا جائیکه امروزه شهر رشت با توجه به موقعیت جغرافیایی اش واقلیم معتدل و مرطوب آن یکی از کم تراکم ترین کلان شهرهای کنونی کشور تلقی می شود که فضای سبزش کفاف زندگی شهروندان محترم رشتی را نمی دهد.

شهروندان فهیم رشت اعتقاد دارند که هیچ کس مخالف پروژه مترو یا BRT در سطح شهر رشت نیست و شاید هم خیلی از شهروندان موافق این طرح باشند اما چگونگی اجرایی این طرح و عواقب آن برای شهروندان سوال انگیز ونگران کننده است چرا که بعضی از پروژه های که در سطح شهر رشت اجرا شده اند خیلی موفق بوده و شهروندان رشتی هم بعضاً به نوعی حمایت همه جانبه ی خود را از عملیاتی شدن آن پروژه ها ابراز داشته اند وبه دست اندرکاران آن دست مریزاد هم گفته اند ولی با پروژه های که شروعش با این گونه واکنش های تند روبرو باشد هیچ سنخیتی نخواهند داشت، پروژه ای که حتی مخالفین سر سختی در داخل خود شورا دارد، چگونه شهرداری رشت بدون موافقت اعضای مخالف دست به چنین کار زده است؟ و باعث آزرده خاطر خیلی از شهروندان رشتی شده اند تا جائیکه خیلی از شهروندان فهیم اعتقاد دارند که با قطع این درختان تمام درختان شهر رشت سیاه پوش وعزادار شده اند و به نظرم اگر شهرداری بخواهد.

در آینده به جای این درختان ، درختان دیگری که هنوز نهال است بکارد خواهشمند است این کار را نکنند چرا که درختانی که تنومند و قرص و رشید بودند و کاری با کسی نداشته اند و این گونه از ریشه در آورده شدند درختانی تازه بکارند ره به جای نخواهند برد چرا که قطع هر درخت در کشور ما ، قطع شریان زندگی خیلی از عزیزان ما خواهد بود بنابراین باید سعی بکنیم در راستای منویات مقام معظم رهبری از همین اندوخته های گران قدر خودمان نهایت حفظ و نگهداری را بکنیم و نه تنها آنها را قطع ویا از ریشه در نیآوریم بلکه باید روز به روز بر تعداد آنها بیافزایم تا شهر ما خرم و آباد بماند

این خبر را به اشتراک بگذارید :