در نامه ای سرگشاده خطاب به شهردار رشت:بجای سنگ فرش کردن خیابان ها، به فکر مشکلات محله های رشت باشید

جناب آقای شهردار محترم، خیلی مدتها پیش تصمیم گرفته بودم که در نامه ای سرگشاده به یکی از شهرداران منتخب شهر رشت مسایلی از بابت محله ی چمارسرا مطرح نماییم ولی هر بار بنابه دلایلی این نامه را ننوشتم و یا اگر نوشتم نیمه کاره آنرا رها کردم و نوشته هایم را نا تمام گذاشتم؛ ولی اخیراً مطلبی از جنابعالی دیدم مصّر شدم که این نامه را برای جنابعالی بنویسم شاید که فرجی حاصل شود؛ بنابراین عزم را جزم کردم و تصمیم گرفتم آنچه را که باید بگویم خدمت جنابعالی بیان دارم، البته این بار تصمیم من جدی بوده و هیچ چیزی مانع از نوشتن نامه نشد.

جنابعالی اخیراً در جایی گفته بودید ؛ « من می مانم و کارم را ادامه می دهم تا شهرزادگاهم را بسازم. هیچ شهری برای من مهم تر از زادگاهم نیست » بلی جناب آقای دکتر ثابت قدم شما راست می گویید؛ هیچ کس دوست ندارد که از زادگاهش برود و هیچ کس هم دوست ندارد که جنابعالی از شهرت که زادگاهت هم هست بیرون بروی، مردم دوست دارند که جنابعالی در همین شهر بمانی تا این شهر را که خیلی مشکل دارد آباد کنی و شهر رشت را از وضعیت فعلی نجات دهی ولی سوال اکثر شهروندان فهیم و آگاه مردم رشت اینجاست که آیا جنابعالی آن قدرتوانایی داری که بتوانی این شهر را که پر از مشکلات است آباد کنی؟! و اگر این توانایی را در خودت سراغ داری پس هیچ تردیدی به خودت راه نده و با تکیه به حق تعالی کارت را تا پایان تمام پروژه ها و آبادانی این شهر ادامه بده چرا که شهر رشت نیاز به یک انقلاب و رنسانس دارد و اگر این انقلاب و رنسانس در شهر رشت به وقوع نپیوندد در آینده ی نه چندان دور شهر رشت با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم خواهد کرد و زدودن این غبار از چهره شهر رشت می تواند برای جنابعالی نام نیکی به یادگار بگذارد.

 شهر خالی است زعشاق بود کز طرفی

دستی از غیب برون آید و کاری بکند

بعضی ها می گویند ما می خواهیم کاری بکنیم ولی نمی دانیم از چه طریقی ، من خیلی دوستانه و صمیمی عرض می کنم که هرکس به اندازه وسع خود و در حد اشتیاق و تعمد خود، می تواند در این راه همسفر باشد. جناب آقای شهردار بیاید دست در دست همدیگر دهید تا شهر رشت را آباد کنید بیایید همت کنید و این امانت گرانبها را که به دست جنابعالی سپرده شده سالم و آباد کنید.

در شرایطی که همه روزه در طراحی شهرهای مدرن همه در فکر بهترساختن شهرشان هستند ولی ما متاسفانه چنین تفکری نداریم و خیال می کنیم که فقط مدیریت در حد اداره کردن داخل یک ساختمان است اگر داخل یک اداره را خوب مدیریت کنیم بس می توانیم یک شهر را هم خوب اداره کنیم. جناب آقای شهردار مکانیسم یک شهر با مکانیسم یک اداره یا یک ساختمان زمین تا آسمان فرق دارد و به هیچ عنوان نمی توان بین این دو مقایسه کرد شهر شبیه یک موجود زنده است وبه عبارت دیگر یک سیستم است که اگر خدای ناکرده یکی از اجزای این سیستم دچار خلل یا بیماری شود کل سیستم را تحت شعاع قرار خواهد داد وآنوقت هر چه تلاش ویا زحمت بکشی دیگر نمی توانی جلوی رشد این بیماری را بگیری جناب آقای شهردار قبل از اینکه این بیماری عود کند باید ریشه این غده سرطانی را خشکاند تا به سایر اعضاء سرایت نکند. امروزه خیلی از مناطق و محله های شهر رشت بیمار است ولی متاسفانه نگاه ما فقط به مناطق خاص است وهمین نگاه تبعیض آمیز باعث شده که شهررشت هنوز نتوانسته به عنوان یک کلان شهر منزلت و جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و ما هرچه قدر زور هم بزنیم تنها کاری که می توانیم انجام دهیم صرفاً مناطق خاصی را فقط بزک می کنیم حال آنکه ظاهر زیبا و فریبنده ی بعضی از خیابان ها به هیچ وجه نمی تواند دردهای شهر رشت را پنهان سازد.

جناب آقای شهردار محترم شهر رشت، فقط میدان شهرداری نیست ! شهر رشت فقط خیابان معلم و استانداری نیست! شهر رشت فقط گلسار و منظریه نیست ! شهر رشت فقط سبزه میدان و خیابان سعدی نیست ! شهر رشت فقط خیابان های …… نیست ! شهر رشت همچنان که جنابعالی اخیراً آنرا به محله های مختلف تقسیم بندی نموده اید نیز هست؟ تقسیم بندی جنابعالی بسیار بجا و خیلی منطقی به نظر می رسد ولی رسیدگی به این محلات به نظر جنابعالی از فضای کنونی ممکن خواهد بود؟! آری جناب شهردار محترم ، تابستان که بیاید بوی تعفن و گندیده در رودخانه شهر رشت دمار از روزگار مردم حاشیه این رودخانه ها را گرفته است، پاییز و زمستان که از راه می رسند مردم کوچه و خیابان ها غمشان خواهد گرفت که چگونه از معابر و خیابان و کوچه ها عبور کنند و چگونه بچه هایشان را به مدرسه بفرستند. بار ترافیکی شهر رشت حوصله رانندگان و شهروندان محترم را در آورده است و هیچ یک از خیابان های این شهر به جزء یکی و دو خیابان در حد خیابان های استاندارد نیست.

جناب آقای شهردار محترم، از بحث فوق که خارج بشوم می ماند به بحث اصلی این نامه ، بله جناب آقای شهردار جنابعالی خوب می دانید که شهر رشت محله های مختلف دارد که شاید خیلی از اعضای محترم شورای شهر رشت سالی یک بار هم به آنجا سرنمی زنند و نمی خواهند بدانند که آن محلات کجاست؟ چرا که بر ایشان صرف نمی کند که آن مناطق را از نزدیک ببینند من به هیچ وجه نمی خواهم از همه ی محلات محروم و حاشیه شهر رشت برای جنابعالی بنویسم و وظیفه من هم نیست چرا که اکثر کسانی که در آن بالا نشسته اند خودشان را کارشناس و عالم به مسایل شهری می دانند و در موقع لزوم خودشان را پیامبران شهرسازی می دانند ولی بنده ناگزیرم که از منطقه خودم که در آنجا ساکن هستم برایتان بنویسیم چرا که این منطقه شناسنامه شهر رشت می باشد و در واقع با شکل گیری شهر رشت این محله هم شکل گرفت و این منطقه نمادی از باورها و فرهنگ ها آداب و رسوم شهر رشت می باشد که متاسفانه خیلی مدتها پیش مورد فراموشی واقع شده است و هیچ کس هم نمی خواهد بداند که در این منطقه چه می گذرد و اصلاً هم کسی نمی خواهد به دادش برسد.

بله جناب آقای دکتر ثابت قدم شهردار محترم، منطقه چمارسرا را می گویم . یکی از قدیمی ترین محلات شهر رشت می باشد که قدمت آن به سالهای خیلی دور حتی قبل از قیام میرزاکوچک خان جنگلی بر می گردد و از محله های پرجمعیت شهر رشت می باشد که به عبارت دیگر اکثر قدیمی ها رشت در این محله ساکن بودند و به جرات می توان گفت یکی از با فرهنگ ترین مناطق شهر رشت به حساب می آمد، ولی متاسفانه چند صباحی است خبری از آن فرهنگ بسیار غنی در آن منطقه نیست البته لازم به توضیح است که هنوز با توجه به موقعیت فعلی این منطقه در گوشه و کنار این محله باز هم آدمهای اصیل و با فرهنگ و اصل و نسب دار بدون سرو صدا و بدون حاشیه به زندگی معمولی خود ادامه می دهند و عکس العملی خاصی هم راجب به این مسایل از خودشان نشان نمی دهند چرا که آنان اعتقاد دارند که کسی به حرف دل آنها گوش فرا نخواهد داد بنابراین فعلاً سکوت را در پیش گرفته اند.

جناب آقای شهردار محترم، در همین محله یکی مکان مقدس که قبل از انقلاب نقش به سزایی در سازماندهی انقلابیون شهر بر علیه شاه مخلوع را به عهده داشت بنام مسجد چمارسرا در همین محله واقع شده است.

ولی متاسفانه چند صباحی است که نقش این مسجد قدیمی کم رنگ شده است. پشت همین مسجد خیابان کمپانی سابق ( خیابان شهید شعاعی ) که یکی از خیابان های اصلی و قدیمی شهر رشت واقع شده است در همین خیابان کمپانی سه باب مدرسه از جمله دبیرستان دخترانه بعثت ، دبستان حسن حجتی و دبستان فرشتگان وآزادگان و پژوهشگاه معلم قرار دارد و با توجه به موقعیت آنچنانی باید به آن خیابان ، نقش آموزشی داد ولی متاسفانه این گونه نیست؟

در پشت مدرسه حسن حجتی و جنب مدرسه فرشتگان و آزادگان دکه های زیادی وجود دارد که اکثریت آنها کارکرد قهوه خانه ای دارند که بیشترشان قلیان به مشتری ارائه می دهند از طریق همین دکه ها خیلی از شهروندان محترم رزق و روزیشان را تهیه می کنند و ماهم مخالف تهیه روزیشان نیستیم ولی برای خیلی از شهروندان سوال پیش می آید که چگونه در این فضای بسیار آلوده سه مدرسه واقع شده و آن هم دو مدرسه دخترانه هستند. آیا وجود این دکه ها نباید ساماندهی شود ؟ از طرفی دیگر از خیابان بیستون به طرف خیابان کمپانی یک کوچه ی به نام کوچه حسن حجتی بین دیوار بنگاه ماشین سهیلی و دیوار مدرسه حسن حجتی قرار دارد که بیشتر شبیه یک دالان است که مأمن امنی برای خیلی از کسانی که در آن منطقه گیر می کنند تا رفع حاجت نمایند و به عبارت دیگر همین دالان که در واقع یک کوچه است کارکرد یک توالت عمومی را پیدا کرده است آن هم در یک منطقه استراتژیک خیابان بیستون و کمپانی، جلوی این آدمهای لاابالی که در آنجا رفع حاجت می کنند را چه کسی باید بگیرد ؟ خیلی از نماز گزاران محترم به هیچ وجه دیگر از آن کوچه عبور نمی کنند چون می ترسند که لبانشان به نجاسات آلوده شود؟

جناب آقای شهردار محترم، با توجه به اینکه عرض خیابان شهید رحیم شعاعی خیلی کم است ودر دو طرف این خیابان پشت مسجد چمارسرا و مدرسه حسن حجتی دکه های زیادی قراردارد بعضاً بار ترافیکی این منطقه چنان سنگین می شود که تحمل این بار سنگین ترافیک برای خیلی از شهروندان غیر ممکن است . مخصوصاً در فصل بازگشایی مدارس.

جناب آقای دکتر ثابت قدم شهردار محترم، نمی دانم اصلاً شهردار شما از نزدیک این منطقه رادیده است یا نه؟ ولی بنده می خواهم از شما یک خواهش بکنم وآن اینکه جنابعالی یک روز دم غروب بدون اینکه کسی جنابعالی را بشناسد دست خانواده ات را بگیری و از پشت مسجد چمارسرا در امتداد خیابان کمپانی به طرف خیابان سردار جنگل عبور کنی و یا قدم بزنی آنوقت مشاهدات یک ساعته ات را یادداشت کنی چه خواهید دید؟! آیا این مناظر ناگوار برای جنابعالی و خانواده ات تحمل انگیز خواهد بود؟ جناب آقای شهردار خیلی از شهروندان در همین محله و همین مکان زندگی می کنند. چرا تا حالا کسی به فکر ساماندهی این دکه ها برنیامده است. آیا نباید این کاسبان در این منطقه ساماندهی شوند؟! آیا شما راضی هستید که خیلی خانواده ها با آن شرایط در این منطقه زندگی کنند؟!

جناب آقای شهردار محترم، قبل از اینکه به فکر سنگ فرش کردن خیابان های سعدی ، شریعتی و امام خمینی (ره) باشید به فکر این محله ها باشید.

سنگ فرش کردن آن خیابان ها چه دردی از شهروندان رشت می کاهد؟ باور کنید که حل مشکلات این محله ها می تواند برای جنابعالی یک افتخار بزرگ بیافریند. شما اگر همت کنید و همین منطقه را ساماندهی کنید به عنوان قهرمان رشت تلقی خواهید شد، ولی اگر هیچ اقدامی جهت حل مشکلات این محله ها نکنید و تمام آن خیابان های مورد نظر جنابعالی را هم طلا باران کنید مطمئن باشید که قهرمان نخواهید شد.

در پایان برای جنابعالی آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

با تشکر

حسن زیبایی

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :