باقری خطیبانی نایب رییس شورای شهر رشت: شهرداری رشت هم اکنون برای ما حکم جبهه کردستان را دارد واین مشکل را  ضعف در مدیریت شهری می بینم

*نه چپ را قبول دارم و نه راست را بقول معروف هر دو دکان بازار است

*در جایی خودم را گره زده ام بنام امامزاده میرزا و گلزار شهدای فومن

*کاری ندارم که دوستانم اصلاح طلب و یا اصولگرا و… هستند بنده ارادت دوستانه دارم به آنها و این امورات را در کارم دخالت نمی دهم، البته در فومن این حرفها بسیار است…

گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی صبح فومن با حاج محمود باقری خطیبانی نایب رییس و عضو پرتلاش شورای اسلامی کلانشهر رشت را ترتیب دادیم که شرح مصاحبه را در ادامه ملاحظه نمایید.

IMG_8778

صبح فومن/لطفاً خودتان را معرفی و دلیل حضور زیاد جنابعالی در شهر فومن را بیان نمایید؟

محمود باقری خطیبانی هستم ،بنده اصلیت فومنی بوده و شناسنامه ام نیز صادره از حوزه ۳ فومن است. از سال ۱۳۵۲ در رشت زندگی نموده ام ، دلیل رفت و آمدم در این شهر از علاقه زیاد است بنده یکی از بازماندگان ۸ سال دفاع مقدسم و دوستان و شهدایی در این شهر دارم که خیلی به آنها وابستگی دارم از جمله شهدا  سید حسین و سید حسن بقایی نژاد ، غلامرضا زمانی ، محمدرضا هدایت پناه ، فرماندهان خوب و دلیری مثل سرداران حجت نظری ، مجید مرآت و معلم اخلاق شهید بزرگوار رضا ادبی اینها برایم ارزشمند است و در اکثر محافل نیز عرض کرده ام که به مزار شهدا و امام زاده میرزای فومن علاقه زیادی دارم ، اگر در منطقه گیلان حضور نداشته باشم و یا گاهاً برای مسابقات ورزشی به خارج از کشور بروم سعی می کنم از طریق تماس تلفنی به دوستان اعلام نمایم به نیابت از بنده در مزار شهدا حضور و ذکر سلام و فاتحه ای نثار این شهدای خفته در این مزار داشته باشند. با توجه به این همه ارادت و ارتباط نزدیک با این دوستان شهیدم دل کندن برای بنده از فومن سخت است. عرق،تعصب و علاقه خاصی به شهرم داشته و بزرگ شده فومن هستم ، بنده هر شبی که به شهر فومن ورود می کنم زنده می شوم عین آن گلی که هر وقت آب می دهید زنده می شود و پژمردگی بنده برطرف می شود.

صبح فومن/جناب آقای باقری سوابق خودتان را در همه عرصه ها بیان نمایید؟

بنده از سال ۱۳۵۹ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه رشت شده و تا سال ۷۱ در این نهاد مقدس حضور داشتم، بعد از آن به استانداری گیلان بعنوان مشاور استاندار در امور ایثارگران انتقال یافتم، مدت ۱۲ سال بعنوان مسئول حراست شهرداری رشت، معاونت حراست استانداری گیلان،مسئول تحقیق و مصاحبه گزینش استانداری گیلان و حدود ۵ سال در دفتر استاندار مشغول به خدمت بوده ام.

صبح فومن/در محافل عمومی و علی الخصوص رسانه ها مطالب و شایعاتی عنوان می شود که جنابعالی برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در حوزه فومن و شفت حضور خواهید داشت و فعالیت هایی انجام می دهید، آیا صحت دارد؟

درست است که  پیر شده ایم اما امکان دارد تصمیم به ورود در این عرصه را بگیرم اما هنوز قطعی نشده است.

صبح فومن/در جریانات سیاسی استان گرایش به جناح و یا طیفی دارید؟

بنده نمی گویم که گرایش ندارم، بچه انقلاب هستم برخی رسانه ها بمن ایراد دارند که اگر با من دیدار می خواهند داشته باشند در فومن و یا شفت باید ملاقاتم کنند. بنده شاید در سال دو بار به شفت بروم اما اگر هفته ای دو بار فومن نیایم برای بنده سخت است، در جایی خودم را گره زده ام بنام امامزاده میرزا و گلزار شهدای فومن، بنده پاسدارم و متعلق به نظام هستم. آن چیزی که ولایت و نظام نیاز دارد ما نیز تبعیت می کنیم سرباز ولایتم و نه چپ را قبول دارم و نه راست را بقول معروف هر دو دکان بازار است.

ما تحت فرمان ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) هستیم.

صبح فومن/میزان فعالیت نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی را چطور می بینید؟

بنده نقدی نمی توانم بکنم، آنها در عرصه فراتر از ما هستند و امروزه برخی از دوستان در سایت ها و فضاهای رسانه ای می بینیم که دیگر همکاران خود را نقد می کنند، بنده بدنبال این نیستم، اما توصیه ای دارم.

دیدید در برخورد اخیر ۱۵تن از نمایندگان استان فارس در خصوص موضوع استاندارشان همه استعفا کردند، اگر در استان ما هم آقایان بدنبال مطالبات شخصی و شهری خودشان نباشند قطعاً ما هم نمایندگان موفقی خواهیم داشت، ان شاالله در آینده نمایندگان دست به دست هم داده و به فکر حوزه مربوطه خودشان باشند تا موفق شوند.

صبح فومن/جنابعالی با توجه به اینکه نایب رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت هستید اشرافیت بر امورات شهرداری را دارید، برخی ناهماهنگی ها و بی نظمی هایی مشاهده شده آیا واقعیت دارد، مشکل از کجاست؟

شهرداری رشت وضعیت خوبی ندارد و می توان گفت کاملا بیمار است، مثال از دوران جنگ می زنم جبهه داشتیم جبهه جنوب و دشمن روبروی ما قرار داشت ،جبهه کردستان داشتیم که دشمن در جلو و در کنار ما بود از همه جهات زمین هوا و… حمله می کرد. شهرداری فعلا برای ما جبهه کردستان است و این نا آرامی را از مدیریت شهری می بینم.

چند روز پیش در یکی از مصاحبه ها اعلام نمودم که در ظرف ۳ ماه حدود ۷۰۰ حکم صادر شده و آمار دقیقش ۶۸۳ حکم می باشد، بنده فکر نمی کنم هیچ ارگانی چنین تغییراتی بدهد.

مگر می شود در ظرف ۳ ماه ۶۰۰ نفر تغییر یابند، این مشکلات باعث عدم درآمد ، عدم ثبات مدیریت، روحیه نامساعد کارمندان، فرار سرمایه گزاران و … شده است. عدم ثبات مدیریت باعث ندادن حقوق به برخی نیروهای شهرداری شده تا به امروز حتی کارمندان شهرداری حقوق دریافت نکرده اند، یکسال مطالبات نیروهای حجمی پرداخت نشده،چند ماهی هم مطالبات نیروهای رسمی پرداخت نگردیده است. با توجه به همه این مشکلات که بیان نمودم و نیز فصل خوب سال که برای ساخت و ساز مسکن مناسب است بعید میدانم شهرداری پیشرفت داشته باشد، بعید می دانم مطالبات کارکنان تا مدتی دیگر پرداخت شود. برخی ظاهر را می بینند و عنوان دارند که شهردار در حال ریختن آسفات است، بنده هم از آقای ثابت قدم بخاطر تلاششان تشکر می نمایم منتها خرید قیر و آسفالت در دوران شهردار قبلی آقای مهندس خلیلی صورت گرفته و حتی دکتر نجفی استاندار محترم زحمات زیادی در این خصوص کشیدند و این کار در حال انجام است.

شهرداری روزهای بدی در انتظارش می باشد، در جلسه ای با حضور آقای ثابت قدم توصیه ای عنوان کردم که شهرداری را به ثبات و آرامش برسانیم تا بتوانیم درآمد لازم را کسب و امورات به خوبی انجام  و شهری پویا داشته باشیم.

IMG_8777

صبح فومن/خبری مبنی بر تغییر نیروهای با تجربه و ارزشی در شهرداری صحت دارد؟

اگر کسی در مقابل ایشان(شهردار) بماند حالا چه ارزشی و چه غیر ارزشی باشد، حتی نیروهای رده پایین را نیز تغییر خواهد داد، بحث به ارزشی و غیرارزشی نیست شاید برخی را ما ارزشی ندانیم دلیل تغییر ندارد افرادی که تجربه کافی و فعالیتشان خوب و سال های سال مدیرند باید مورد استفاده قرار گیرند، در جابجایی های اخیر برخی شاید سابقه مدیریت هم نداشته باشند، با توصیه ی عده ای یک شبه شده اند مدیر که این خوشایند نیست.

صبح فومن/وضعیت شورای شهر رشت و اتحاد بین اعضا را چگونه ارزیابی می کنید؟

 شاید برخی عنوان کنند ما کار نموده ایم همدلی داریم و…خیر من با شوراها گذشته نیز کار کرده ام، وضعیت شورای فعلی را از شوراهای گذشته بدتر می بینم، اگر همدلی بود حاشیه بوجود نمی آمد، اگر بدنبال مسائل و مطالبات شخصی،سیاسی و دنیوی خود نبودیم شهرداری به این وضع موجود گرفتار نمی شد.

احساس بنده این است که شورای چهارم شورای موفقی نبوده و بعید می دانم با این روند در آینده و این چند صبای باقی مانده بتوانیم امورات را جبران کنیم، با توجه به مشکلات شورای دوره سوم و ناهنجاری هایی که دیدید ۱۰ درصد از کارها و توانمندی های آنها را ما نداشته ایم.

صبح فومن/مطلع هستید که در خیابان امام(ره)رشت درختانی با عمر بالا را قطع نموده اند و اظهار دلخوری در مردم بوجود آمده و این موضوع رسانه ای هم شد، آیا مجوزی از نهاد و یا ارگانی برای این کار داده شده بود؟

فکر نکنم مجوز از جانب شهردار بوده باشد، معاون ایشان هم که مصاحبه ای داشته دلیلش این بوده که شهردار جواب تلفن نداده اند و ایشان پاسخگو از جانب شهردار و به نوعی خوش خدمتی کرده و سخنگوی جناب شهردار شده و حتما یک مدال هم از جانب آقای شهردار به وی اعطا می شود.

گفته اند که مجوز شورای ترافیک بوده است، بنده نمی دانم که آیا این شورا مجوز بازگشایی می دهد یا قطع درخت صادر می کند. اما احتمالا مجوز قطع درخت را اداره محیط زیست باید صادر کند. این کار مردم را آزرده خاطر نموده حتی بنده هم بعنوان یک شهروند از این موضوع ناراحتم، چه توجیهی وجود دارد که یک درخت ۷۰ ساله را قطع و جای آن نهال کاشته شود.

با مدیر عامل سازمان فضای سبز نیز صحبتی داشتم فکر نکنم ایشان هم بدانند درخت و فضای سبز چیست. ایشان اذعان دارند که میخواهیم درختچه گلدانی در کنار خیابان بکاریم. پیاده روها هم  که می بینید از چند متر رسیده به یک متر، ما کاهش جمعیت نداشته ایم اما می بینیم که برخی پیاده روها روز به روز کوچکتر می شود.

بنده نمی دانم که این گلدان و یا درختچه را در کجا می خواهند جا دهند، مطلع هستید خانم دکتر پیشگر عضو شورا و عضو کمیسیون مربوطه که ایشان دکترای محیط زیست هم دارند و یکی از اعضای خوب و نابغه استان و شورای کلانشهر رشت نیز هستند بعنوان مخالف این قضیه امضا نکرده اند، اینها حرمت نماینده عضو در کمیسیون مربوطه را نگه نداشته و در نیمه شب اقدام به قطع درختان کرده اند.آیا این انصاف است.

صبح فومن/برخورد تند و خشن و افراطی گریی در رویارویی با معضلات کشور را از سوی مدعیان انقلابی کارساز می دانید یا خیر؟

دین ما دین اسلام و دین دوستی و محبت است، پیامبر اکرم (ص) بعنوان خاتم پیامبران انتخاب و جبرییل از ایشان سوال نمود شما می دانید چرا خاتم پیامبران هستید چون مکارم الاخلاق هستید. در هیچ جا از روی افراط گریی و زور نتیجه ای حاصل نشده، هر جا با اخلاق و منش خوب ورود کرده ایم نتیجه گرفته ایم.

اگر در بحث هسته ای امروز در حال موفقیت هستیم اخلاق خوب پیشه گرفته ایم، زور نگفتیم چون زور مساوی با شکست است.

صبح فومن/از جریانات سیاسی در فومن اطلاعی دارید آیا با افراد سیاسی و تاثیر گذار در فومن آشنایی دارید؟

بنده ارادت خاصی به حاج بهروز جلایی دارم، دوستان رزمنده در منطقه هستند که افتخار آشنایی با آنها را دارم و در فومن یک برادر دارم آقای محسن عارف ،که اخوت برادری و علاقه به ایشان دارم.

سالهای سال در گردان حضرت ابوالفضل(ع) در کنار دوستان فعالیت نموده ام، کاری ندارم که دوستانم اصلاح طلب و یا اصولگرا و… هستند بنده ارادت دوستانه به آنها داشته و دارم و این امورات را در کارم دخالت نمی دهم. البته در فومن این حرفها بسیار است … بنده در این باب ها زندگی نکرده ام.

IMG_8782

صبح فومن/در لابلای صحبتهایتان از شهدا و مزار شهدا مطالبی گفتید و بارها مشاهده شده که جنابعالی به امامزاده میرزای و گلزار شهدای شهر فومن حضور می یابید حتی در برخی مواقع که درب مسجد بسته است به هر نحو ممکن بر سر مزار همرزمانتان حاضر می شوید حال هوای این دقایق را که گوشه گیری می کنید برایمان در صورت امکان وصف نمایید؟

خوب است با بچه های جبهه و جنگ فومنی صحبتی داشته باشید تا از رضا ادبی ها برایتان حرف بزنند.

در یکی از سایت های محلی مطلبی خواندم فردی بیان کرده بود که کاپیتان تیمی هستم و از وی پرسیدن که حال حاضر چه کار می کنید در جواب سوال گفت: خیلی گرفتار زندگی و مشکلات هستم

از او پرسیدند که گرفتاریت چطور حل می شود ؟ گفت اگر آقا رضا ادبی زنده بودند مشکلم برطرف می شد

ببینید اینطور است باید از شهید سید حسین بقایی نژاد بدانید و می دیدید که چه فردی بود، آن  لحظه ای که گلوله به ایشان اصابت کرد ذکر قرآن روی لب داشتند.

باید صدای زیبای آقا محمدرضا هدایت پناه را با آن اخلاق خوبش می شنیدید.

آقا حجت نظری را می دیدید که چه اخلاق و منشی داشت.

در همه جاها حتی در کنار خانه خدا و کربلای معلا نیز از این شهدا کمک خواسته ام هر وقت درمانده می شوم و برای رفع مشکلم حال چه روز و یا شب باشد به مزار شهدای فومن می روم،سعی می کنم زانو نه کمر خم نمایم در مقابل قبور این عزیزان و از آنها نتیجه می گیرم.

صبح فومن/کلماتی بیان می کنیم در حد یک حرف توصیف نمایید؟

کربلا و امام حسینی که بارها بصورت پیاده به زیارتش مشرف شده اید : عشق، تمام وجود
حضرت امام خمینی(ره) : زندگی
آیت الله احسانبخش : قلب، نفس و تمام زندگی بنده
سردار بهروز جلایی : بهترین دوست تنهایی
سردار آقازاده: بهشت من
سرکار خانم فرانک پیشگر عضو فومنی شورای کلانشهر رشت : خانم، اقتدار، صلابت
حاج محمد علی حسن زاده : بی همتا، محرم راز و غوغا
محسن عارف : برادر بنده

صبح فومن/در پایان ضمن تشکر از وقتی که در اختیارمان قرار دادید، توصیه ای مد نظر دارید به همکارانتان در شوراها و چه حال حاضر که دعوت ما را پذیرفته و مهمان صبح فومن هستید به  شورای شهر فومن، اگر مطلبی هست بیان نمایید؟

ما نمی گذاریم کسی مشکلی بوجود بیاورد اگر مشکلی پیش بیاید حل می نماییم، قدر همدیگر را داشته باشیم، ما در کانون گرم خانواده در حال زندگی هستیم،سرکار خانم نظری بهترین سرمایه اش حجت نظری را از دست داد، حرمت این افراد را باید داشت، چند تا خانم نظری در فومن داریم، چرا نباید صحبت هایشان را گوش ندهیم.

حاج نورالدین نعمتی یک نعمت است اگر ایشان در کنار خانم نظری نباشند جای ناراحتی دارد و  همچنین بلعکس، اتحاد و همدلی باید همه جا باشد، همه در مسایل سیاسی و… با یکدیگر اختلاف سلیقه داریم اما یک چیز را قبول داریم نظام و انقلاب و رهبری، قطعا ما نمی توانیم نسبت به نظام دلسوز تر از خانم نظری باشیم، تمام دنیا را به ایشان بدهید یک لحظه آقا حجت نخواهد شد.

چه کار کرده ایم که حجتی دیگر از ما فرار کند!!! چرا دنبال او نمی رویم! حجت که عزیزترین کس خود پدرش را از دست داده است، حجت کجاست و چه بی مهری هایی به او شده که حالیه نمی بینمش، پس ماهم مشکل داریم و چسبیده ایم به این دنیای امروزی و همه چیز را فراموش نموده ایم.

به گذشته خود اعلام می کنیم که پشیمانیم، اگر پشیمان نبودیم اینقدر فاصله بین ما ایجاد نمی شد و راحت تر می توانستیم حرف بزنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :