مدیرکل بازرسی گیلان:کشف تخلف وظیفه سازمان بازرسی نیست

مدیرکل بازرسی گیلان گفت: وظیفه سازمان بازرسی کشف تخلف نیست بلکه اصلاح امور و پیشگیری، از وظایف اصلی سازمان محسوب می‌شود.

به گزارش صبح فومن؛سیف‌اله مسرور پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در اداره‌کل بازرسی گیلان برگزار شد، با اشاره به اینکه خبرنگاران چشم و گوش سازمان بازرسی در جامعه هستند، اظهار کرد: خبرنگاران باید تخلفات اداری و سازمانی را به سازمان بازرسی اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه استان گیلان با چالش‌های فراوانی روبروست، گفت: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در استان با آن مواجه هستیم مباحث مربوط به محیط زیست، جنگل‌ها و منابع‌طبیعی است.

مسرور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته مبنی بر ضرورت حفاظت از منابع‌طبیعی افزود: سخنان رهبری مسئولیت ما را در این حوزه افزایش داد و در واقع نقشه راه ما قرار گرفت.

جنگل و منابع‌طبیعی در گیلان تجارتی پرسود است

مدیرکل بازرسی گیلان تصریح کرد: حفاظت از منابع‌طبیعی عزم ملی و استانی را می‌طلبد چون جنگل و منابع‌طبیعی در گیلان تجارتی پرسود است و روزبه‌روز تعدی به این منابع افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان به دلیل حاصلخیزی مورد تجاوز بیشتری از خارج از استان قرار می‌گیرد، ادامه داد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند از جمله اینکه حساسیت مردم نسبت به گذشته کاهش یافته و در راستای حفاظت از منابع‌طبیعی و محیط زیست احساس مسئولیت نمی‌کنند.

مسرور افزود: عامل دیگر به وظایف مسئولین امر برمی‌گردد که با توجه به ضعف امکانات و عدم کارایی و ساختار اداری در این زمینه به درستی عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعلل مسئولین و کم‌توجهی آنان باعث افزایش تعرضات به منابع‌طبیعی در استان شده است، گفت: وظایف سازمان بازرسی در این راستا نظارت، تعقیب و پیگیری است و با کسانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

خطر زباله گیلان را تهدید می‌کند

وی جمع‌آوری و امحای زباله را یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان بازرسی دانست و افزود: در استان گیلان دفع زباله یکی از معضلات اساسی محسوب می‌شود و به عنوان یک خطر استان را تهدید می‌کند.

مسرور با بیان اینکه سازوکار مناسبی در زمینه زباله و پسماند پیش‌رو نداریم، گفت: سازمان‌های مرتبط باید در زمینه احداث کارخانه‌های زباله‌سوز برنامه‌های جدی و اساسی داشته باشند.

۳۰۰ تن زباله عفونی در ورودی شهر رشت

مدیرکل بازرسی گیلان از مشاهده ۳۰۰ تن زباله عفونی در ورودی شهر رشت طی هفته گذشته خبر داد و گفت: با پیگیری‌های سازمان بازرسی روزانه ۳ تن از این زباله‌ها امحا می‌شود که بسیار جای نگرانی است و مسئولین امر نباید در این زمینه کوتاهی کنند.

وی یکی دیگر از مباحث مورد نظارت سازمان بازرسی را نظارت بر برداشت غیرمجاز شن و ماسه در استان عنوان و اظهار کرد: سال ۹۳ بازرسی‌های جدی در زمینه برداشت غیرمجاز شن و ماسه در استان صورت گرفت و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند، همچنین در سال جاری نیز بازرسی‌های برنامه‌ای در این خصوص انجام می‌شود.

مسرور به عملکرد سازمان بازرسی در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: رفع تصرف ۳ هکتار از اراضی سیاه کیشم در صومعه‌سرا، رفع تصرف هفت هزار و ۳۴۲ مترمربع از اراضی در دیلمانات، تخریب دیوارکشی پنج هزار متر از حریم دریای خزر، تخریب بناهای غیرمجاز در حاجی بکنده، رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در سیاهکل، رفع تصرف اراضی ملی در بندرانزلی و … بخشی از فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان بازرسی در سال ۹۳ بوده است.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی در سال ۹۳،  ۱۹ گزارش وقوع جرم و ۴۳ گزارش تخلف اداری را به مراجع قضایی ارسال کرد، همچنین ۴۷ نفر از مدیران، ۴۱ نفر از کارکنان سازمان‌ها، ۱۳ نفر از شهرداران و ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر و روستا در سال ۹۳ به مراجع قضایی معرفی شدند.

معاملات یکی از گلوگاههای فساد است

مدیرکل بازرسی گیلان با بیان اینکه معاملات یکی از گلوگاههای فساد است، گفت: در سال ۹۳، دو هزار و ۱۰۵ مورد معامله در استان انجام شد که نمایندگان سازمان بازرسی در دو هزار و ۶۳ مورد از معاملات حضور فیزیکی داشتند و در این راستا ۱۴ معامله لغو شد.

وی همچنین از انجام ۴۰۱ معامله در ۳ ماهه نخست امسال در سطح استان خبر داد و گفت: کارشناسان سازمان بازرسی در ۴۰۰ معامله حضور داشتند.

جلوگیری از اختلاس ۴۰ میلیاردی در گیلان

مسرور با بیان اینکه در سال ۹۳ از اختلاس ۴۰ میلیارد تومانی در یکی از دستگاه‌های اجرایی ممانعت شد، گفت: پرونده این اختلاس در محاکم قضایی در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳، از ۴۳ دستگاه، نظارت مستمر انجام شده است، افزود: وظیفه سازمان بازرسی کشف تخلف نیست بلکه اصلاح امور و پیشگیری، از وظایف اصلی سازمان محسوب می‌شود.ایسنا

 

کلیدواژه ها : , ,

این خبر را به اشتراک بگذارید :