کارشناس چای سازمان غذا و دارو گفت: ظاهر تشخیص چای‌های تقلبی مشکل است.

 

 

به گزارش صبح فومن؛ چوبکی با بیان اینکه از لحاظ ظاهر تشخیص چای‌های تقلبی مشکل است زیرا اکثرا چای‌های حاصل از باغات مختلف در واحدهای تولیدی ترکیب شده تا محصولی با ذائقه مصرف‌کننده از لحاظ رنگ و طعم تولید شود، گفت: پیشنهاد ما این است که خریداران چای از لحاظ ظاهری صرفا استناد به برچسب محصول داشته باشند و مشخصاتی مانند مواد متشکله، نام کارخانه تولیدی، شماره پروانه بهداشتی ساخت، تاریخ تولید و انقضاء و لوگوی سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی ورود را نیز مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان می‌توانند با یک آزمایش ساده متوجه شوند که در چای مصرفی رنگ بکار رفته است یا نه، گفت: مصرف‌کنندگان می‌توانند چای را داخل آب سرد بریزند اگر رنگ پس دهد یعنی رنگ به آن اضافه شده حتی آن رنگ می‌تواند مجاز و خوراکی باشد، ولی افزودن رنگ به چای از نظر ما غیرمجاز است.

چوبکی ادامه داد: چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌هاست و مصرف‌کنندگان باید به موارد درج شده بر روی برچسب محصول از جمله شماره پروانه ساخت محصولات داخلی یا کد رهگیری جهت محصولات وارداتی دقت کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولید چای در استان‌های گیلان و مازندران است، تصریح کرد: بنا به اطلاعات مرکز تحقیقات چای، از آفت‌کش‌ها برای چای‌های تولید داخل کمتر استفاده می‌شود مگر اینکه باغات چای مجاور با سایر باغات از جمله باغات مرکبات باشد.ایسنا

 

 

 

کلیدواژه ها : , , , ,

این خبر را به اشتراک بگذارید :