پس از تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در گیلان باید کشتار‌های سنتی نیز تعطیل شوند.

 

به گزارش صبح فومن؛يکي از مهمترين روش‌هاي تأمين پروتئين حيواني مورد نياز کشور، بخش دامپروري و تکميل فرآورده‌هاي دامي است. در اين ارتباط تهيه گوشت قرمز بهداشتي در کشتارگاه‌هاي صنعتي دام يکي از مهمترين پروسه توليد گوشت قرمز محسوب مي‌شود.

امروزه پيشگيري و بهداشت در جوامع جهاني جايگاه و منزلت خويش را به درستي پيدا کرده و عامل بهداشت به عنوان يکي از معيارهاي مهم سنجش ميزان پيشرفت کشورهاي جهان مطرح است.

احداث و توسعه کشتارگاه‌هاي صنعتي دام در کشور يکي از ضروري‌ترين اقدامات در جهت تامين بهداشت و سلامت جامعه و نيز تامين مواد پروتئيني سالم و بهداشتی است.

کشتارگاه‌های دام به سه دسته سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم می‌شود.

در کشتار سنتی بهداشت ذبح می‌شود

در کشتارگاه‌های سنتی، عملیات کشتار دام در وضعیت کاملا غیربهداشتی صورت می‌گیرد و مصرف گوشت حاصل از این کشتارگاه‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، همین طور کشتارهایی که خارج از حیطه نظارت سازمان دامپزشکی و در محل‌های خارج از کشتارگاه صورت می‌گیرد، می‌تواند عامل آلودگی و بیماری انسان باشد.

دکتر سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی دام همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم بهداشتی از سال‌های گذشته در گیلان بود، گفت: اداره‌کل دامپزشکی استان مفتخر است با تعطیلی تمام کشتارگاه‌های صنعتی (۳۷باب) به عنوان استان پیشرو در سطح کشور به این مهم دست پیدا کند.

وی با اشاره به شروع بکار فعالیت کشتارگاه صنعتی لنگرود در آذر ماه سال گذشته اضافه کرد: از ادامه فعالیت کشتارگاه‌های سنتی در شهرستان‌های لنگرود، املش و رودسر جلوگیری شده است.

با کشتار سنتی دام برخورد می‌شود

عاقبتی خاطرنشان کرد: اگر کشتار سنتی دام را در هر مکانی مشاهده کنیم با آن برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: کشتارگاه‌های صنعتی آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند و در صورت داشتن نذر برای ذبح دام شهروندان می‌توانند ذبح دام را در محل موردنظرشان انجام دهند اما باید بلافاصله لاشه دام را به کشتارگاه صنعتی انتقال دهند تا پس از قطعه قطعه شدن ۲۴ ساعت در کشتارگاه نگهداری شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه رغبت نسل جوان برای کشتار دام به روش سنتی بسیار کم است، گفت: کسانی که دام را در خانه ذبح و برای ادای نذر به دیگران هدیه می‌کنند، نسبت به سلامت مردم سهل‌انگارند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، کشتار غیرمجاز در شهرستان رودسر مشاهده شده است و در پی آن شبکه دامپزشکی شهرستان رودسر مبنی بر تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق کشتار غیرمجاز دام و عرضه آن برای دو نفر از متهمان این شهرستان شکایت کرد و آرایی نیز صادر شد.

بنا بر اظهارات دکتر سرهندی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رودسر، این آرای صادره متعاقب پیگیری و معرفی این متهمان توسط بازرسین شبکه دامپزشکی صورت گرفته است.

پنج میلیون ریال جزای نقدی برای کشتار دام به روش سنتی

وی افزود: هرکدام از این متهمان مبلغ پنج میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده‌اند.

دکتر سرهندی تصریح کرد: در راستای تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه با هرگونه کشتار غیرمجاز دام و عرضه غیربهداشتی فرآورده‌های دامی به شدت برخورد خواهد شد

این خبر را به اشتراک بگذارید :