چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست

بسمه تعالی

چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست

بر آن شدم تا برحسب وظیفه مواردی چند را با همشهریان و هم استانیهای خود در میان گذاشته و از این رهگذر توشه ای برگرفته و درغربت گفتگویی با طعم و بوی گیلان داشته باشم.
چندیست در استان عزیزمان گیلان اتفاقاتی روی می دهد که گوش هر شنونده ای را چون تیزبادی به سیلی نرم می نوازد و از سویی چون آبی بر آتش دل ریخته و خنکای خوشی به همراه دارد.
تقریباً همه ما حداقل یک گوشی هوشمند داریم و ایضاً اوقاتی را در فضای مجازی سیر کرده و مروری بر اخبار داغ سراسر دنیا داریم. در این میان هستند کسانی که از گوشیهای هوشمند فقط برای بازی و دیدن فیلم ها و صحنه های خنده دار و کارهای روزمره استفاده می کنند،البته در خوش بینانه ترین حالت ممکن.
و اما بحث مورد نظر و گفتگوی بنده با شما بزرگواران در خصوص نرم افزار تلگرام و کانالهای خبری متفاوت در آن علی الخصوص کانال خبری رادیو گیلان است.
چندیست کانال خبری در تلگرام با نام رادیو گیلان و با شعار عدالت خواهی برای مردم شریف گیلان دست به پخش اخباری نه روزانه بلکه لحظه ای زده و به افشاگری علیه مسئولین فاسد می پردازد. تا از این راه صدای مردم شریف گیلان را به گوش مسئولین استانی و اگر راه به جایی نبرد به گوش مسئولین کشوری و چنانچه مثمرثمر نیفتاد به گوش مقام معظم رهبری(امام خامنه ای) برساند.
به قول شاعر ( به از این عمل مگر چه باید؟!)
مفید است با اندکی تأمل پی به زوایای پیدا و پنهان کار برده و دیگران را نیز باخبر کنیم و با اتحاد به تشخیص سره از ناسره رفته ( البته این بمعنای کذب بودن اخبار منتشره نمی باشد)تا تلنگر و اخطاری هم به منتشر کننده این اخبارباشدکه مبادا خدای ناکرده احساسات پاک مردم گیلان را به بازی گیرد، چه اینکه بارها غیورمردان وشیر زنان سرزمین گیلان طعم تودهنی خوردن را به عاملین و مسببین چنین قضایائی چشانیده اند .و اما به اختصار میپردازیم به مواردی که باید در نظر بگیریم..
اولاً: اخباری را که از منابع غیررسمی منتشر می شود اعتباری در صحت آن نمی باشد؛ در نظر گرفتن این امر باعث می گردد که ما منتشر کننده بعدی نباشیم.
ثانیاً: نوک پیکان خبر به سمت و سوی چه شخص، اشخاص، نهاد یا ارگانی می باشد؛ دقت به این امر موجب بازنگری در امور پیشین شده و از قبول بی چون چرای آن حتی در ضمیر ما جلوگیری می کند.
ثالثاً: زمان پخش خبر ؛ بعضی از اخباردر زمانی مناسب با نیت ناشر پخش می شود از جمله می توان به زمان انتخابات، انتصابات و … اشاره کرد. در نظر گرفتن این امر نیز موجب کمک به قبول یا رد خبر از جانب ما خواهد نمود.
رابعاً: غرائض شخصی؛ متاسفانه دنیای مدرن امروزی به بعضی(همه اقشار،خصوصا سیاسیون بدنبال بهره وری از این نوعند) اجازه می دهد تا تصفیه حسابهای شخصی خود را در قالب خبر کذب به نام مصلحت نظام و مردم با پوشاندن لباس عدالت بر قامت آن در اجتماع پراکنده سازند و این را چاره ای نیست از جانب ما مگر رد یا قبول خبر با ترازوی وجدان.
خامساً: مغایر بودن خبر با شئونات اسلامی. که یکی از مهمترین گزینه هاست. پیامبر (ص) فرمودند: اگر دیدید کسی گناه می کند فردا روز آن شخص را با گناهش ننگرید چرا که شاید توبه کرده باشد و از پخش خبر گناه دیگران خودداری کنید و ما راست که پیروی مطلق کنیم از فرمایشات نبی و معصوم علیهما السلام.و بی شک ناشر چنین اخباری(صحنه های غیراخلاقی) یا جاهل به عمل خویش است که امید به هدایتش باید داشت یا عالم به فعل خویش که منافقش باید خواند.
و در نهایت اینکه مسرورم از فرصتی که بدست آمد تا گپی با همشهریان عزیزم داشته باشم..فومنی ام ان مره افتخاره
والسلام علیکم و رحمةا…وبرکاته احمدوطنخواه فومنی

این خبر را به اشتراک بگذارید :