چه چیزی بر نماد شهرداری فومن نقش بسته است
معمول هست که هر سازمان ،شرکت،کارخانه و حتی شهرداری ها برای شناساندن راحت تر خود یک نشانه یا آرم طراحی می کنند به همین دلیل ما اغلب شرکت های بزرگ و یا سازمانهای بین المللی با آرم یا لوگوی آنها می شناسیم.بر لوگوی شهرداری فومن نیزکه از سال ۱۳۱۰ رسما آغاز به کار کرده است برگ توتون جا خوش کرده است. اینکه این تصویر از چه تاریخی و با طراحی چه کسی برنماد شهرداری فومن نقش بسته معلوم نیست .اما ظاهراً به این علت این نقش بر آرم شهرداری نشسته هست که روزگاری این شهرستان از مراکز کشت توتون و تولید تنباکو بوده است.
در یکی از کتابهای درسی دوره راهنمایی در دهه شصت نوشته شده بود که شهرستانهای صومعه سرا و فومن ازمهمترین مراکز کشت توتون هستند. در دهه شصت و حتی تا اویل دهه هشتاد اداره دخانیات و مرکز خرید و خشک کردن توتون در فومن فعال بود و حتی محله ای که این اداره در آن مستقر هست به نام محله دخانیات معروف شده است .ماکه دانش آموزی در دهه شصت را تجربه کرده ایم به یاد داریم که صبح ها تیلرهای کشاورزی که حامل بار برگ توتون بودند از روستاهای گل افزان و سند که توتون بیشتر در آن منطقه کشت میشد را به طرف شرکت دخانیات فومن حمل می کردند.اما سالهاست که ساختمان شرکت دخانیات فومن کاملا از رونق افتاده زیرا درهیچ یک از روستاهای فومن گیاه توتون کشت و برگ آن خریداری و خشک نمی شود و هیچ سیگاری هم تولید نمیشود گرچه در گذشته سیگاری با نام فومن وجود داشته است. شاید این هم از ضعف های ما بوده که نتوانسته ایم آن نام را حفظ کنیم .
اما با این وجود هنوز آرم شهرداری فومن منقش به برگ توتون هست و به نظر میرسد با توجه به ظرفیت های مختلف و نمادهای فرهنگی و تاریخی ممتازی که در این شهر وجود دارد تغییر این نقش لازم باشد زیرا اولا تبلیغ دخانیات رسما ممنوع است . در ثانی برگ توتون هیچ افتخاری در پس و پیش خود ندارد. از طرفی توتون در مناطق روستایی کشت می شده است نه شهر، حال چرا و به مدد کدام مستدل این آرم بر تارک شهرداری فومن نشسته است نمی دانم .فومن همیشه نمادهای معروف تری داشته است. برنج ، کلوچه، مجسمه ها ،مشاهیر، با این وصف پیشنهاد می نمایم اولاً تصمیم بر تغییر این نماد گرفته شود و در مرحله بعد با فراخوان عمومی از اهل ذوق و هنرمندان منطقه درخواست گردد تا آرم پیشنهادی خود را به شورای شهر فومن جهت بررسی ، انتخاب و تصویب طرح ارائه نمایند و برای طرح های برتر جوایزی نیز در نظر گرفته شود.
علی علیزاده ازبری

این خبر را به اشتراک بگذارید :