- پایگاه خبری صبح فومن - http://sobhefouman.ir -

گفتگوي اختصاصي پايگاه خبري صبح فومن با مهندس ترابي رييس اداره صنعت ،معدن و تجارت شهرستان شفت

گفتگوي اختصاصي پايگاه خبري صبح فومن با مهندس ترابي رييس اداره صنعت ،معدن و تجارت شهرستان شفت

۱جناب آقای مهندس ترابی ضمن عرض سلام وخسته نباشید لطفا برای شروع گفتگو کمی از وظایف وکارهایی که در اداره صنعت، معدن وتجارت صورت میگیرد را به اختصار بیان نمائید :
– بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم خدمت شما و همکاران محترمتان در سایت خبری صبح فومن عرض سلام دارم و در راستای شغل خطیری که برای آگاهی بخشی به همشهریان عزیز برگزیدید به شما خسته نباشید می گویم.
لازم می دانم روز اصناف و همچنین روز ملی صنعت و معدن را که سپری کردیم مجدداً به کلیه همکاران خودم و همه تلاشگران حوزه صنعت، معدن و تجارت تبریک عرض نمایم .
در پاسخ به سوال شما، همانطور که از نام آن پیداست در سه حوزه عمده فعالیت دارد :
۱- صنعت و تولید ۲- معادن ۳- تجارت داخلی وخارجی
که هر حوزه تشکیلات – دستور العمل ها و قوانین خاص خودش را دارد.
بطور خلاصه :
– در حوزه صنعت: یکی از مهمترین وظایف همکاران ما ارائه راهکار کارشناسی به سرمایه گذاران حوزه های مختلف می باشد و پس از اینکه طرح روند اداری خودش را توسط سرمایه گذار تکمیل کرد، به فراخور اینکه مجری طرح، بخواهد داخل یا خارج شهرک صنعتی سرمایه گذاری نماید ما برای آن طرح “جواز تأسیس ” صادر می کنیم، پس از تکمیل و ساخت و تولید آزمایشی “پروانه بهره برداری ” اهدا می کنیم. اگر در طول دوران بهره برداری رغبت به افزایش محصول دیگری یا تکمیل زنجیره تولید داشته باشد برای آن “جواز طرح توسعه “صادر می کنیم.
خیلی خلاصه بگویم که یک سرمایه گذار در طول فعالیت اولیه، ساخت، تکمیل، اخذ تسهیلات، سرمایه در گردش، نوسازی ماشین آلات و حتی در بعضی صنایع روش آوردن مواد اولیه و فروش محصول همواره تا مادامی که پروانه اش معتبر است با اداره در ارتباط می باشد.
– در حوزه معدن هم، برای سرمایه گذاران بخش معدنی گواهی کشف ماده معدنی، پروانه اکتشاف و پروانه بهره برداری صادر می کنیم.
البته در شهرستان فعلا عمده فعالیت ما نظارت بر مجوز های صادره در خصوص برداشت شن و ماسه است و طبق آمار ما در سال ۹۵، ۴۳۶۹۸ متر مکعب مجوز برداشت مصالح از بستر رودخانه سطح شهرستان برای انجام پروژه های عمرانی صادر شده.
– در حوزه تجارت نیز باید عرض کنم در این مورد نیز عمده کار ما در حوزه تجارت داخلی و خارجی است در شهرستان اگر چه واحدهای خوب صادرات محور داریم که در حال فعالیت هم هستند ولی عمده تمرکز ما روی تجارت داخلی معطوف به حوزه اصناف و بازاریان است از برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی، انتخابات اتاق اصناف گرفته تا بازرسی و نظارت بر بازار و صدور پروانه های کسب و سایر موارد.

image
۲- جناب مهندس در حوزه اصناف مهم ترین کار شما چیست و بطور خلاصه عملکرد حوزه صنفی خودتان را نیز بیان نمائید :

ابتدا لازم است به مناسبت روز اصناف که در تیرماه پشت سر گذاشتیم مواردی را که نشان از اهمیت جایگاه اصناف دارد بیان کنم. همانطور که میدانید اصناف و بازاریان نقش بسیار مهمی را چه قبل از پیروزی انقلاب با اعتصابات در سطح بازار، چه در طول دوران جنگ تحمیلی عهده دار بودند، هم اکنون هم در کلیه مقاطع حساس انقلاب همواره پیشگام اند.
به تعبیر حضرت امام “اصناف بازوان اصلی انقلاب هستند” و رهبری معظم انقلاب هم وقتی می فرمایند: ” ما این قشر را یک قشر اسلامی و انقلابی می شماریم” و بعد تبیین میکنند که معنای انقلابی یعنی اینکه در مواضع انقلاب حضور دارند ” پس این نشان از یک دیدگاه در مسئولان ارشد نظام نسبت به یک جایگاه است.
ذکر این نکته نیز جالب است که بدانید هنوز ۱۶ ماه از استقرار نظام نگذشته بود که مجلس شورای اسلامی قانون مربوط به اصناف را در آن بحبوحه به تصویب می رساند.
اگر نگاه اجمالی به شهرستان هم داشته باشیم باید عرض کنم ما در شهرستان شفت، حدود۳۰۰۰ واحد صنفی (تولیدی – توزیعی – خدماتی ) داریم با اشتغالی بالغ بر۳۵۰۰ نفر که زیرمجموعه ۱۱ اتحادیه صنفی با حدود ۶۶ عضو هیات مدیره و بازرس در حال فعالیت اقتصادی هستند.
در عملکرد حوزه صنفی باید عرض کنم هیچ طرح مهمی توسط دولت ها بدون همکاری اصناف اجرا نشده همیشه یک طرف قضیه حتماً اصناف نقش داشتند. در طرح هدفمندی یارانه ها، طرح تنظیم بازار شب عید، طرح قاچاق کالا و ارز، طرح پایش بازار در ماه مبارک رمضان و….
در همین راستا همکاران ما در سال ۹۵ تعداد ۵۳۰۲ مورد بازرسی از صنوف را انجام داده و۳۰۳مورد پرونده تخلف به ارزش ریالی حدود۰۰۰/۸۸۵/۹۲ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال کرده ایم.
عمده پرونده های تخلف ما در شهرستان درسال ۹۵ شامل: فاقدین پروانه کسب- کم فروشی- گرانفروشی- قاچاق آرد و سوخت و تقلب در عرضه بوده
– سامانه ستاد خبری، ما نیز فعال است و از همشهریان عزیز تقاضا میکنم تخلفات صنفی را که رویت میکنند به شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع رسانی نمایند، در همین راستا ما در سال ۹۵، ۲۸۰ مورد پرونده تخلف طی تماس همشهریان برای واحدهای متخلف صنفی تشکیل داده ایم.
همچنین تعداد ۱۴۴پروانه کسب از طرف اداره و اتحادیه های زیر مجموعه برای اصناف و خانواده های معظم شهدا سال صادر کردیم .

۳- کمی از توانمندی های حوزه صنفی شهرستان بفرمائید:

درشهرستان ما ظرفیت بسیار خوبی در واحد های صنفی- تولیدی داریم از جمله فرآورده های بتنی، مصنوعات چوبی، قالیبافی و پوشاک، منسوجات که حرف برای گفتن داریم.
همانطور که می دانید استان گیلان هم اکنون به قطب صنایع سلولزی کشور تبدیل شده، لذا این ظرفیت در سطح شهرستان نیز در حوزه های مختلف مصنوعات چوبی، ساخت مبل وکابینت و… وجود دارد ما طی ساز وکاری که داریم درحال شناسایی بیشتر و حمایت از این واحدهای صنفی تولیدی هستیم.
پتانسیل دیگر شهرستان، وجود ۳ فروشگاه بزرگ عرضه محصولات غذایی است که علاوه بر اشتغالزایی باعث شده کالا با کیفیت بسیار مطلوبتر، با قیمت رقابتی تر بدست همشهریان برسد که باعث رضایتمندی بیشتر آنها شده و از طرفی بدلیل فروش مکانیزه نیز رصد مالیاتی برای دولت به راحتی امکان پذیر است.
ظرفیت دیگر ما در حوزه قالیبافی است ما در این حوزه هم از توانمندی های خوبی برخورداریم، ما تعداد ۲ آموزشگاه و ۳ کارگاه قالیبافی داریم و ۱۸۸ نفر بیمه شده قالی بافی داریم وحدود ۵۰۰ نفر قالیباف عضو اتحادیه هستند، لذا یکی از ظرفیتهای خوب برای مشاغل خانگی حمایت از صنعت فرش در شهرستان میباشد که از اولویت برنامه های من برای امسال می باشد.
توانمندی دیگر شهرستان ۷ تالار پذیرایی و ۲ سرد خانه به ظرفیت ۱۱۰۰ تن برای ذخیره سازی کالاست که
با کیفیت بسیار مناسب توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرستان ایجاد شده است.
اینها گوشه کوچکی از ظرفیت های بیشمار شهرستان بود.

۴- آقای مهندس ترابی پایش بر بازار که عرض کردید از طرف اداره شما به چه صورت در حوزه قاچاق انجام میگیرد؟

کلا ما روش های مختلفی برای پایش بازار به فراخور زمان واهمیت موضوع انجام می دهیم. از نظارت و بازرسی نوبه ای تا تشکیل گشت های مشترک با سایر ادارات گرفته وگاهاً برپایی نمایشگاههای فصلی تزریق اقلام پر مصرف مردم در صورت افزایش قیمت ها به بازار و…
یکی از مهم ترین گشت های مشترک ما در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در سال ۹۵ تعداد ۱۱۴ مورد گشت مشترک با کشفیات به ارزش۲۴ میلیون ریال در شهرستان داشتیم.
لازم است این نکته را هم عرض نمایم که یکی از خدمات بسیار با ارزش دولت برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور و شناسایی کالای قاچاق و رصد آن در طول شبکه عرضه ایجاد سامانه جامع انبارها است که با تکمیل فرآیند تحولی در رصد کالا در کشور اتفاق می افتد با این سامانه به راحتی هر کالایی که وارد مبادی ورودی و در کلیه انبارهای کشور دپو می شود قابل رصد کردن است حتی کالایی که به صورت مرسوله پستی جابجا می شود نیز در سامانه جامع انبارها ثبت و رصد می گردد. این باعث میشود اگر کالایی، خارج از فرآیند این سامانه در بازار عرضه گردد به راحتی بعنوان کالای قاچاق شناسایی می شود. سامانه جامع انبارها کار کوچکی نیست یک حرکت زیر بنایی و یکی از خدمات ماندگار دولت است.

image
۵- مزیتها و توانمندی های صنعتی استان وشهرستان را چگونه ارزیابی می نمائید؟

ببینید در پاسخ به سوال شما باید ابتدا بدانیم استان ما چه ظرفیتها ؟ چه زیرساختها ؟ و چه توانمندیهای شاخصی دارد؟ گیلان الان بدلیل موقعیت ویژه و منحصر به فردی که از لحاظ ژئو استراتژیک- وجود بنادر مهم از جمله کاسپین، داشتن آزاد راه، وجود راه آهن که هم اکنون در حال اتصال به آذربایجان نیز می باشد، داشتن منطقه آزاد تجاری، قرار گرفتن در مسیر مهم کریدور بین المللی نوستراک، دارا بودن موقعیت ویژه در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستاراخان ولاگان روسیه، بنادر ترکمنستان، قزاقستان و باکوی آذربایجان، دسترسی به بازارهای مصرف کشورهای حوزه CIS ، داشتن فرودگاه بین المللی همه و همه می تواند استان ما را به مرکز مهم صادرات کشور تبدیل نماید.
همچنین مزیت دیگر استان داشتن آب و هوای معتدل و مناسب برای فعالیت های سرمایه گذاری بخصوص صنعت بخصوص صنعت نساجی، تولید محصولات غذایی ، محصولات دارویی است.
استان ما در حوزه سرمایه های انسانی و نیروی ماهر متخصص جزء مستعدترین استانهای کشور است.
لذا این مزیتها از چشم سرمایه گذاران دور نیست و مطمئنا برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذاب و وسوسه انگیز است.
در خصوص شهرستان شفت نیز باید خدمت همه همشهریان عزیز عرض نمایم این شهرستان بدلیل نزدیکی به مرکز استان و وجود زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری صنعتی و همچنین داشتن شهرک صنعتی ای که نیز جزء چند شهرک صنعتی خوب استان بشمار می آید برای سرمایه گذاران جذاب و قابل تامل است، البته این پتانسیل ها بدین معنی نیست که از ظرفیت های صنعتی ای که الان به هر دلیل در سطح شهرستان راکد مانده و تولیدی در آن صورت نمی گیرد غافل باشیم. اما از لحاظ حجم سرمایه گذاری صورت گرفته به استناد آخرین آماری که ریاستمحترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان “جناب آقای دکتر منتظری ” نیز چند وقت قبل طی مصاحبه ای اختصاصی اعلام نمودند در سال ۹۲ سرمایه گذاری ما در استان حدود ۳۶۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۳ به ۴۶۰ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۴ به ۷۱۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ از ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم عبور کرد.
این اعداد و ارقام و حجم سرمایه گذاری در کنار بهبود فضای کسب و کار نشان می دهد که در این استان کار شده، برنامه ریزی شده، مسئولان پای کار بودند، جهش صنعتی یک شبه بوجود نمی آید، کاستی ها هست ولی بعضی ها نمی خواهند سرمایه گذاری ها رو ببینند الان سرمایه گذار رغبت ورود به استان را بیش از قبل دارند.
در شهرستان هم همینطور است ما الان در کل شهرستان شفت با داشتن تعداد ۱۲۳ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری حدود ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی داریم، از این میزان ۸۰ میلیارد تومان داخل شهرک صنعتی و حدود ۲۰ میلیارد خارج از شهرک سرمایه گذاری نموده و پروانه بهره برداری اخذ کرده اند، البته بخشی غیر فعال و راکد هستند که در جای خود می بایست جمیع جهات و دلایل این کار را بحث کرد در مجموع ما در حوزه صنعت بالغ بر ۱۸۰۰ نفر اشتغال در سطح شهرستان داریم.
البته در کنار واحد های راکد فعالین صنعتی ای هم داریم که در شهرستان رغبت به سرمایه گذاری مجدد و اقدام به توسعه طرح صنعتی شان را نموده اند به صورت آماری ما در کل شهرستان هم اکنون بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان جواز طرح توسعه صادر کرده ایم که ۳۱ میلیارد آن برای واحدهای صنعتی فعال داخل شهرک صنعتی است.
اگر این طرحهای توسعه با حمایتهای دولت محترم و همراهی بانکها و برنامه ریزی هایی که رئیس سازمان ما انجام داده و پیگیری ما با سرعت بیشتری تکمیل و به بهره برداری برسند به آمار اشتغال موجود در شهرستان افزوده می گردد.
هچنین برای متقاضیان جدید سرمایه گذاری بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان جواز تأسیس اولیه صادر کرده ایم و بایستی متقاضیان روند اداری کارهای خود، ساخت– تکمیل نصب ماشین آلات و راه اندازی واحد خود را انجام دهند.

image
۶-آقای مهندس با این فضای سرمایه گذاری ای که ترسیم کردید مهمترین طرح های سرمایه گذاری که هم اکنون در شهرستان دارید چیست ؟

همانطور که می دانید استان گیلان در حوزه کاشت گیاهان داروئی بسیار مستعد است و تعداد زیادی گیاه داروئی در استان شناسایی شده ، همچنین و در حوزه تولیدات داروئی نیز جزو استانهای پیش رو در کشور هستیم.
یکی از طرحهای مهم سرمایه گذاری، در شهرستان در حوزه داروئی بابت ” طرح پالایشگاه پلاسمای انسانی (مشتقات خونی از خون )” است که اخیراً جواز تأسیس برایش صادر شده است و در آینده ای نزدیک مسئولان درخصوص این طرح بسیار خبرهای خوشی را به همشهریان خواهند داد.

۷- اوضاع سیاسی شهرستان را در پیشبرد اهداف صنفی وصنعتی شهرستان چگونه ارزیابی می نمائید؟ و چه اقدامات حمایتی صورت گرفته؟

ببینید این همه پتانسیل و توانمندی در شهرستان مطمئناً به افراد و مدیران پای کار و توانمند نیاز دارد. الحمدا.. این همدلی و همراهی که الان بر جو سیاسی و اجرایی شهرستان حاکم است باعث شده است که انجام کارها شتاب بیشتری به خود بگیرد. نماینده شهرستان حاج آقا افتخاری به جد در حال انجام کار است و به گواهی خود مردم حضور بسیار پررنگی در بین مردم دارد. یکی از دغدغه های اصلی ایشان توجه ویژه به بخش تولید و صنعت است که مکرر مواردی را به شخص بنده یادآوری و پیگیری می نماید.
مهندس محسنی فرمانداری است که هم تجربه چندین ساله در مجموعه وزارت کشور را دارد و هم بسیار پرتلاش و پیگیر است، همیشه یکی از اولویت های کاری ایشان در طول این مدت کوتاه رفع موانع از پیش پای سرمایه گذاران شهرستان بوده تا کنون بارها شخصاً به مسائل ورود کرده و مکرر نیز چه در جلسات عمومی به کل رؤسای ادارات و چه خصوصی به بنده تأکید می نمایند که رفع مشکل سرمایه گذاران را از صفر تا صد پیگیری نمایم. این فضای کار وتلاش باعث رفع مشکلات بسیار زیادی در حوزه صنعت شده که شاید نظیر آن رو در قبل کمتر در شهرستان شاهد بودیم.
به طور خلاصه اگر اشاره کنم :
– اواخر سال ۹۵ ما جلسات فرعی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را در سرپرستی بانک ملی استان با مدیران آن بانک در خصوص تعدادی از واحدهای صنعتی شهرستان داشتیم که در آن جلسه فرماندار حمایت قاطعی از این واحدها داشتند، تأکید جدی ایشان هم این بود، واحدهایی که اراده کار دارند باید مورد حمایت قرار گیرند و بانک عامل هم باید همراه آنها باشد، که بخش زیادی از مشکلات در آن جلسه حل شد
– در سال ۱۳۹۵ ما برای ۱۳ واحد صنعتی شهرستان بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات از بابت رونق تولید دریافت کردیم. و واحدهایی که نیمه فعال بودند الان با توان بسیار مناسبی هم افزایش اشتغال دارند و هم افزایش تولید
– براساس پیگیری هایی که صورت گرفت، حضور مهندس یزدانی معاون محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت ومدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی ایران را در شهرستان داشتیم و برنامه ای را در شهرک صنعتی شفت تدارک دیدیم که در آنجا تولید کنندگان دغدغه های اصلی خود را بیان نمودند و در آنجا که هم نماینده و هم فرماندار به همراه رییس سازمان صنعت و معدن حضور داشتند، افزایش عرصه صنعتی برای توسعه شهرک صنعتی خرفکل مطرح شد.
– جلسات درون شهرستانی را هم با حوزه اصناف و هم تولید کنندگان با فرماندار و روسای ادارات داشته ایم و مخصوصاً درخصوص وصول مطالبات الان واحد صنعتی و صنفی نداریم که به صرف پرداخت نکردن بدهی های برق، آب، گاز و…. خود غیر فعال شده باشد البته این بدین معنی نیست که واحدها هم به تعهداتشان درقبال دستگاههای خدمات رسان عمل نکنند.
– اتفاق بسیار خوبی که ناشی از همدلی نماینده محترم و فرماندار معزز بود، حمایت قاطع آنها در کنار اطلاع رسانی به موقع اداره ما منجر به این شد که از جانشینی بانک در قبال ۱۸ واحد صنعتی در شهرستان جلوگیری نمائیم هم حاج آقای افتخاری از تهران و هم مهندس محسنی از طریق سرپرستی بانک عامل در استان پیگیری کردند و مشکل ۱۸ واحد صنعتی را که بحث جانشینی برای آنها مطرح شده بود مسکوت کردند.
– الان مشکلات واحدها و بانک های عاملشان شناسایی شده در آینده برنامه ریزی داریم که مدیران بانکهای استان را بصورت میدانی به شهرستان بیاوریم و مشکل واحد ها را در خود شهرستان تا حد امکان مرتفع کنیم.
البته لازم است این را نیز تأکید نمایم که شخص جناب آقای دکتر منتظری نیز نگاه بسیار ویژه ای به شهرستان شفت بخاطر اهمیت صنعت در اینجا دارند وکراراً در جلسات این موضوع را به بنده یادآوری می نمایند. حضور میدانی ایشان در شهرستان طی یکسال گذشته بسیار بسیار محسوس بوده و نماینده محترم و فرماندار معزز نیز بارها این موضوع را عنوان کرده اند این نشان از اهمیت شهرستان برای مسئولان ارشد سازمانی ما دارد والبته باعث دلگرمی ماست.
جناب آقای مهندس ترابی از اینکه در این گفتگو شرکت کردید ممنونم
بنده هم از تلاش های شما و مجموعه همکارانتان در سایت خوب، بی حاشیه و فراجناحی و البته پرخواننده صبح فومن تشکر میکنم

گزارش تصويري جزيي از اداره صنعت معدن و تجارت شفت

image image image image image image image image image image