انتخاب شهردار یا تعیین مبصر برای شهرفومن

فاضل فاضل نیای فومنی
آنهایی که چند سالی به مدرسه رفته اند و درس خوانده اند خوب یادشان هست که در ابتدای شروع تحصیل برای اینکه کلاس درس را ساکت نگه دارند تا معلم وارد کلاس شوند انتخاب مبصر بود و چه ذوق و شوقی داشت برای آنهایی که دوست داشتند مبصر کلاس شوند . هرکس سعی می کرد نظر معلم و یا دانش آموزان دیگر را بخود جلب نماید تا اگر رای دهی شود از رای همکلاسیها برخوردار شوند و آنوقت هم اگر کسی مبصر می شد سعی می کرد هوای دوستانی که برایش رای داده اند را در کلاس داشته باشد و بقیه ماجراها که وقتی آنها را بیاد می آوریم برایمان جذاب و شیرین می باشد . حال اکنون انتخاب شهردار شهر مان گویا بی شباهت به آن نیست . شهردار شهری که روزگاری بر مسند شهرداری آن ، مردانی نشسته اند که هنوز که هنوز است مردم آنها را فراموش نکرده اند . سوای مردانی که سکان شهرداری را بر عهده گرفته اند نام فومن خود می تواند بهترین پشتوانه باشد برای اینکه بدانیم ازشهری می خواهیم صحبت نماییم که قدمتی بس تاریخی دارد . شهری که روزگاری مرکز استان گیلان بوده است . شهری که روزگاری یکی از مناطقش چون قلعه رودخان با آن دژتاریخی اش تاریخ ساز
بوده است . شهری که شهرکی همچون ماسوله دُردرخشان این منطقه می باشد که هر گردشگری که پا به خاک ایران می گذارد سراغ ماسوله را
می گیرد . شهری که در طی دوران گذارش مردان بزرگی را تحویل میهن ایران عزیز داده است که بزرگترین مرد آن فخر عالم تشیع جهان حضرت آیت الله بهجت فومنی رحمت الله علیه است وهمچنین نام آوران دیگر این شهر کیومرث صابری یا به قول رهبر فرزانه انقلاب «گل آقای ملت ایران » همچنین نمی توان از فومن گفت و از شیون فومنی یادی نکرد و مردان و زنان غیور آفرین دیگر که داشتن هریک از این بزرگ مردان بس بود تا شهرشان را به سراسر گیتی معرفی نمایند اما چه سود که شهرما و مسئولان ما در از دست دادن فرصتها ، فرصتی را از دست نمی دهند و هیچ تلاشی هم نمی شود تا بتوان از نام این عزیزان استفاده بهینه نمود.شما دقت نمایید که خیابانها و میدانها های شهر انواع و اقسام نامگذاری شده اند اما کوچکترین و زشت ترین جاها بنام مفاخر شهر می باشد . اگر چه اخیرا تلاشهایی برای معرفی مردان بزرگ این شهر انجام شده است که امیدواریم این اقدامات ادامه داشته باشد . این مقدمه از باب این گفته شد که مطالبی را خدمت منتخبین محترم مردم فومن در شورای اسلامی عنوان نمایم . اکنون مدت مدیدی است که در فضاهای مجازی اسامی افرادی برای تصدی پست شهرداری فومن برده می شود جوانانی که سالها زحمت کشیده اند تا به مدارج علمی رسیده اند و اکنون اسامی انها زبان به زبان می چرخد و از بعضی هاهم اگر سوال کنید اصلا روح آنها از این انتخاب خبر ندارد اما آنچه مهم است اینست که عده ای خواسته یا ناخواسته درتلاشند تا از این جوانان سوء استفاده نمایند و همچنین شخصیت آنها را زیر سوال ببرند . مگر می شود که اسم دهها نفر را ببرید و از بین آنها فقط و فقط باید یک نفر بعنوان شهردار انتخاب شود پس بقیه افراد چه باید شوند ؟ مثلا در جلسه ای که یکی از منتخبین شورا با عده ای از جوانان این شهر گذاشته بودند از جمع حاضر که تعدادشان به نزدیک ۵۰نفر می رسید خواسته شده بود که برایش شهردار تعیین نمایند و یکی از حاضرین گفته بود : که ما اگر هرکدام یک نفررا معرفی نماییم شما مجبورید از بین این همه فقط یک نفررا انتخاب نمایید و … پس ابتدا از عزیزان و مسئولان کانالها و فضاهای مجازی درخواست می گردد که برای انتخاب شهردار و کمک به اعضای شورا راه حل بهتری را انتخاب نمایند و از نام بردن افراد خودداری نمایند زیرا که جوانان و تحصیل کرده های این شهر ارج و قُربشان بسیار بالاتر از اینست که با شخصیتشان بازی شود . اما مهمتر از همه ، اعضای محترم و منتخبان مردم در شورای شهر فومن است که در گرما گرم این بحث ها خودشان هم در فضاهای مجازی و حتی در نشستهای خود این عده را همراهی می نمایند و در عجیب ترین انتخاب هر کدام یک نفر را بعنوان کاندیدا معرفی نموده اند . این افراد و گزینه های آنها که از طرف یکی از اعضای محترم شورا در فضاهای مجازی منعکس شده به شرح زیر می باشد :
عليرضا عليدوست :(مختار (مهيار) ابراهيمي) ، سيامك احمدزاده : (عمران حسن زاده )، حسين غلام نياي فومني : (محمد علي حيدري )، جليل سندي : (امير شجوني )و سيد نورالدين نعمتي: (هوشنگ رنجكش ) مي باشد.افراد داخل پرانتز فرد مورد انتخاب اعضا برای تصدی شهرداری فومن می باشد .
اصلا بنده در حدی نیستم که بخواهم قضاوت نمایم که کدام یک از این عزیزان شایسته برای شهردار شدن می باشد اما در یک نگاه می توان اینطور تصور نمود که در روز رای گیری برای انتخاب شهردار اولا هرکدام از اعضا به کاندیدای خودشان رای می دهند پس کسی انتخاب نخواهد شد دوم اینکه اگر گزینه ۴ نفر رای نیاورد و بالاجبار باید یک نفر رای بیاورد آیا آن چهار نفر درمقابل شهردار انتخاب شده و کاندیدا شده یک عضو شورا جبهه گیری نخواهند کرد و بعدها این حرف را نخواهند زد که این شهردار انتخاب ما نیست و فلانی این را پیشنهاد داده است ؟ احتمال دارد آقایان شورا بگویند که شورای تهران هم این عمل را در حال انجام دادن است و شهردار تهران هم از این راه انتخاب می کنند که باید گفت که نمی شود تهران را با فومن مقایسه نمود و اینکه اعضای شورا در تهران ۲۱ نفر هستند و هر کدام ۳ یا ۵ گزینه را معرفی می کنند و امکان دارد که در بین اعضای شورای شهر تهران افراد کاندیدا مشترک هم باشند اما در انتخاب شورای شهر ما تنها ۵ نفر برای تصدی شهرداری فومن معرفی شده اند و حتی دو نفر از اعضای شورا به این نتیجه نرسیده اند که مشترکا یک نفر را معرفی نمایند که این نشان خوبی از ترکیب شورا نمی تواند باشد اکنون آیا بهتر نیست اعضای شورا راه حل دیگری را برای انتخاب شهردار برگزینند ؟ اکنون که مردم ما بعداز هر انتخاباتی اعلام می کنند که صدحیف شورای قبلی و…. اعضای شورای جدید همانند گذشته عمل نماید و در یک اطلاعیه ای و اعلام عمومی از همه کسانی که برای شهردار شدن طرح و برنامه ای دارند به دفتر شورا تحویل دهند و آنگاه اعضای شورا پس از دیدن طرح ها و دعوت از آنها یک نفر را برای شهرداری انتخاب نمایند حتی اگر همانند شورا ی قبلی پس از سرکار گذاشتن مدعویین خودشان یک نفررا از بیرون انتخاب کنند که البته خوبی این کار این است که آن عده از جوانان و افراد لایق که کسی را برای انتخاب شهرداربودن ندارند می توانند حداقل در این برنامه ثبت نام کنند !! البته با همه این مسایلی که عنوان نمودیم یک حرفهای دیگری هم شنیده می شود که امیدوارم درست نباشد زیرا منتخبین مردم نباید با مردم خود اینگونه رفتار نمایند و آن اینکه اکثریت اعضا پست های خود را در شورا هم اینک تقسیم نموده اند و در قبال تعیین جایگاهها رای به یک نفر غیر از این گزینه ها خواهند داد . پس باید منتظر ماند و دیدآیا اعضای شورا از این رویه دست خواهند کشید و یا نه این روند را برای خود بهتر می دانند. اگر چه این حق اعضای شوراست که شهردار را خود انتخاب نمایند . اما کاری نکنید که مردم بگویند سالی که نکوست از بهارش پیداست ….

این خبر را به اشتراک بگذارید :