برای کبوتران برجی بسازیم

علی علیزاده ازبری/در شهر میبد در استان یزد برجی وجود دارد که به برج کبوترخانه معروف است.این برج که در بازدید دانشجویی چند سال قبل، دانشجویان به شوخی آن را مسکن مهر کبوتران نام نهاده بودند . بنایی تاریخی و بسیار جالب است که حالا تبدیل به یک جاذبه گردشگری در شهر میبد شده است. کبوترخانه میبد بنایی مدور است که داخل آن به طور هنرمندانه مهندسی شده و با ایجاد شبکه های زیاد ساخته شده است . این شبکه ها در واقع هرکدام برای لانه گزینی یک جفت کبوتر ایجاد شده اند. کبوترخانه ها از عجایب و ظرایف معماری ایرانی شمرده می شوند و قدمت آن به دوره صفویه می رسد. برج کبوترخانه هم به لحاظ حمایت از پرندگان بی پناه و هم به جهت استفاده ای که در گذشته از کود آنها برای کشاورزی می کردند قابل توجه است.نوشته اند که در اطراف اصفهان نیز در گذشته کبوتر خانه های زیادی وجود داشته است.
علاوه بر ارتباط خوبی که بین کبوتران و انسانها وجود داشته است وجود آنها بسیار مفید بوده و هست . کنترل جمعیت حشرات و تولید کود شاید مهمترین بهره آنها برای طبیعت و انسانها بوده است .از آنجاییکه فضله ی کبوتر یکی از بهترین کودها برای تقویت زمین های کشاورزی می باشدکبوترخانه ها در گذشته به عنوان کارخانه ساخت مرغوب ترین کود جهان شناخته می شدند. کبوتر در دین و هنر هم نماد صلح و آرامش معرفی شده است.علاوه بر اینها همیشه علاقه ی خاصی بین این مخلوق زیبای خدا وانسانها وجود داشته است به سادگی دست آموز انسانها می شود. زندگی خود را بین انسانها می گستراند . راحتی خود را در کنار انسانها جستجو می کند و حتی در گذشته وظیفه بزرگی چون نامه رسانی را برای انسان انجام می داده است.
اینجانب همیشه علاقه داشتم که در شهرکبوتر وجود داشته باشد. الان مدت زیادی نیست شاید سه یا چهار سال است که در شهر فومن کبوتردیده می شود . مردم شهر خصوصا بازاریان هم ارتباط خوبی با آنها پیدا کرده اند . در این فاصله هم تعداد آنها افزایش یافته و هم علاقه مندی شهروندان به آنها بیشتر شده است. کم کم تبدیل به یک نماد در شهر فومن می شوند . وجود آنها به جذابیت در حوزه شهری افزوده است. تماشای دانه خوردن و پرواز آنها برای شهروندان لذت بخش شده است.بعضاً مشاهده می شود که مغازه داران محترم حتی در دانه پاشیدن به آنها با همدیگر رقابت نیز می کنند.حالا جزئی از شهر شده اند . اما این دوستان و همسایه های جدید و دوست داشتنی ما خانه ندارند.بالای درختان یا ساختمانها لانه سازی می کنند و می خوابند . حتی گزارشهایی از شکار آنها توسط بعضی ها مشاهده شده است .شهروندان به آنها لطف دارند و غذای آنها را تامین می کنند. اما لازم است توجه بیشتری به کبوتران زیبای شهرما صورت گیرد.یک مسکن مهر کبوتران برای آنهاساخته شود.
ازآنجا که این کبوتران طوقی از قدیم به کبوتران حرم نیز معروف هستند پیشنهاد می کنم در محوطه اطراف بقعه پیر جلودار که فضا هم وجود دارد یک برج جمع و جور و زیبایی برای کبوتران ساخته شود تا هم آنها مکان امنی برای استراحت شبانه و هم مکانی برای تخم گذاری و جوجه آوری داشته باشند. هم کود آنها جمع آوری گردد. کسی چه می داند شاید کبوتران و برج آنها هم به جاذبه های توریستی شهر ما افزوده شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :