به قلم هانيه حسن زاده؛شب سوم شهادت امام حسین(ع) در فومن با نگاهی به ریشه تاریخی آن

یكی از مراسمات منحصر به فرد ماه محرم در شهر فومن، عزاداری شب سوم شهادت اباعبدالله الحسین(ع) است كه فقط در شهر فومن برقرار می شود. و بسیار مورد استقبال ساكنان گیلان زمین و حتی مردم سراسر كشور است.
این مراسم هم یکی از مراسمات کهن شهر فومن است.
و ریشه تاریخی آن بنا بر پژوهشی که در این زمینه داشته ام، بیش از ۸۰ سال است.
روزی یکی از معتمدین و ریش سفیدان شهر فومن، ((مرحوم کربلایی غلامعلی سمیع)) به کربلا سفر می کند. که سفر وی با دهه ی اول محرم مقارن می شود و در همان جا مراسم شب سوم امام را می بیند و آن را ره آورد سفر خود می کند.
از آن سال به بعد هر ساله این مراسم شب سوم شهادت امام در شهر فومن برپاست و هر سال قوت بیشتری می گیرد.
مقبره نامبرده در حیاط مسجد جامع فومن قرار داشته. روحش شاد
اما شرح مراسم
مراسم ساعت ۲۳ شب آغاز و تا نیمه های شب ادامه پیدا می كند. در این مراسم، عزاداران روی خود را با چفیه می پوشانند. بطوری كه دیگر قابل شناخت نباشند. پابرهنه می شوند و به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند. اشعار عربی در وصف سرور و سالار شهیدان می خوانند و بر سر می كوبند. نعش نمادین امام (ع)را می گردانند و كاروان اسیران كربلا را به تصویر می كشند. دختران صغیر لباس و روبند سبز می بندد و با دو دست خود كاه بر سر می زنند و نقش أطفال حادثه كربلا را بازی می كنند و در كنار كودكان، بانویی سالخورده نقش حضرت زینب(س) را ایفا می كند. شمر می آورند تا به آزار و اذیت اسیران بپردازد. عده ای بیل بدست دارند و بر زمین می كشند. و این صحنه ها هر ساله در شب سوم شهادت امام حسین(ع) تكرار می شود.
و کلام آخر پریسکه ای از من تقدیم به شاه شهیدان عالم:

مشق کرد
عشقی
که تمام تاریخ
رونویسی اش می کند

این خبر را به اشتراک بگذارید :