مصاحبه با مدیر کانال تلگرامي ایرانی «اخبارداغ‌محرمانه» (امیرحسین ابرشهر)


روزگاریست که دیگر به سختی میتوان روزنامه به دست گرفت و اخبار را با ساعت ها و حتی روزها تاخیر مطالعه کرد ، پیشرفت روزافزون تکنولوژیهای ارتباط جمعی کار را به جایی رسانده که در کمتر از صدم‌ثانیه می‌توان بروز ترین اخبار و وقایع رُخ داده را از دورنترین نقاط دنیا به لحظه دریافت کرد.

اگر خود تلگرام و امکانات فراوان و حیرت انگیزش را یک پدیده در میان شبکه های ارتباطی بدانیم، کانال ایرانی «اخبارداغ‌محرمانه» هم یک پدیده بی نظیر در بین کانال های خبری این شبکه اجتماعی است؛
کانالی با اسم رازآلود متولد می شود، با استفاده از ضریب نفوذ فراوان شبکه ای ماهواره ای به موبایل ها و تبلت های ایرانی ها راه پیدا می کند، محتوای خبری سریع و سبک تولید می کند و حالا (تا هنگام تنظیم این مطلب) «یک صد و سی و دو هزار» عضو دارد که پیگیرانه پست هایش را دنبال می کنند.

این موضوع بهانه ای شد تا گفتگویی با مدیر اصلی این کانال که اصالتاً گیلانی و ساکن در شهرستان فومن است داشته باشیم که امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

image

سوال : کمی از بیوگرافی شخصی‌تان بگویید و اینکه چطور تصمیم گرفتید وارد این فضا شوید؟

امیرحسین ابرشهر متولد مردادماه ۱۳۷۲تحصیلات دوران ابتدایی تا اتمام دوران دانشگاهی را در شهر فومن به اتمام رساندم.تقریبا از سال ۸۶ در فضای اینترنت مشغول به فعالیت هستم که چند سال ابتدایی را به طور آماتور و حدودا از سال ۸۸ به صورت حرفه‌ای با ایجاد سایتی بنام ظهور۱۲ در اینترنت فعالیت خود را به طور جدی در بالاترین سطح کشوری آغاز کردم.که سرانجام در گروه دین و معارف پنجمین جشنواره «وب ایران» در سال ۱۳۹۱ موفق به دریافت تندیس این جشنواره شدم.

برویم سر اصل مطلب ؛

ایده “اخبارداغ‌محرمانه” از کجا در ذهنتان شکل گرفت؟
نیاز به کمی توضیحات است ؛ به طور شخصی همیشه دغدغه انتقال سریع اخبار به اطرافیان و علی الخصوص مخاطبین رسانه‌هایی که ایجاد کرده بودم را داشتم. شکی نیست که تلگرام یکی از بهترین فرصت ها برای بنده بود.
در ابتداباید بگویم که پیش از اینکه امکانی به نام ایجاد کانال در تلگرام اضافی شود ، مخاطبین زیاد سایتم را در چندین گروه با کمک چند همکار دیگر مدیریت میکردیم و در گروه به انها خوراک خبری می‌دادیم .
چندی نگذشت که امکان ایجاد کانال به این اپلیکیشن افزوده شد و ما هم بلافاصله تمام مخاطبین را به سمت کانال جدیدی که ایجاد کرده بودیم انتقال دادیم.

پس در واقع باید گفت که مخاطبین پایه‌ای از قبل داشتید؟

بله نزدیک به هزار مخاطبی که از ابتدای کار همراه ما بودند در واقع هسته اولیه این کانال را تشکیل دادند.البته قابل ذکر است که این کانال در تاریخ بیست و ششم مهرماه ۱۳۹۴ جزو اولین کانال های خبری بود که در کشور ایجاد و مطرح شد و پوشش همزمان و بروز اخبار اتفاقات تلخی که در شب خونین پاریس توسط داعش رُخ داد باعث شد تا این کانال بیش از پیش در سطح کشور مطرح شود.

از برخوردها و بازتاب های خاطره انگیز تصاویرتان بگویید

خاطرات تلخ و شیرین زیادی در طول این سال بر ما گذشت ، بارها تهدید به شکایت شده ایم ، مسئولین کشوری زیادی در کشور ما عضو هستند که همین موضوع حساسیت اخبار منتشره را بیشتر کرده و دفعاتی از سوی آنها پیام هایی دریافت کرده ایم.اما خاطره‌ای که شاید بسیاری از مخاطبین کانال هم تا صبحش با ما همراه بودند مربوط به پوشش اخبار کودتای ترکیه و اتفاقات آن روز بود که به طور کامل تمامی اخبار این واقعه از طریق کانال با کمک ایرانیانی که در ترکیه یا در مرزهای نزدیک به این کشور سکونت داشتند برای ما ارسال و منتشر میشد و بالطبع از سایت ها و کانال های معتبر دیگر اخبارشان را به طور لحظه‌ای از ما نقل می‌کردند.

بازخوردهای دیگری هم در کانال اتفاق افتاده که هر کدام نیاز به زمانی مفصل دارد ، البته فقط برای نمونه کافی است که به کانال @K1inUSA سر بزنید ، توضیح اینکه این کانال مربوط به مشاهدات یک دانشجوی ایرانی حاضر در آمریکاست که با کمک کانال اخبار‌داغ‌محرمانه و البته ایده فوق العاده و فعالیت مداومش معروفیت خوبی در کشور برای خود دست و پا کند.

چند نفر با شما همکاری دارند؟

از روز اول بسیاری با ما همکاری کرده اند اما دو عزیز به طور ویژه از خود بنده هم بیشتر پیگیر کارهای کانال بوده‌اند که جا دارد یک تشکر ویژه از آنها در همینجا انجام دهم ، آقای عماد نظری و همسر محترم ایشان خانم باوفا تا همین لحظه که شما در حال مطالعه این گفتگو هستید مشغول به مدیریت مطالب و پاسخگوی نیازهای لحظه‌ای کاربران هستند.

روزانه چند ساعت به کار خود در تلگرام اختصاص میدهید ؟

خب بنده به طور کلی وقت زیادی را در اینترنت صرف می‌کنم چون اکثر کارهایم در همین فضا صورت میگیرد و طبیعتاً وقت زیاد تری هم در تلگرام می‌گذارم چون امروز تمام فضایی که به نام شبکه های اجتماعی می شناسیم در تلگرام خلاصه شده است.

نظرتان درباره شبکه های اجتماعی چیست؟ وضعیت فضای مجازی را چگونه می‌بینید؟

فارغ از تمام صحبت های کلیشه‌ای که در این توسط مسئولین ما مطرح می‌شود فکر کنم ناب ترین جمله را رهبرانقلاب فرمودند که در پیامشان به شورای عالی فضای مجازی نوشتند : «اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» .
در این شکی نیست که باید از فرصت فضای مجازی استفاده کرد اما راه حل اصلی پیشرفت در این فضا کنترل این فضا است نه بلوکه کردن آن .
مسئله دیگری که به آن توجه نمیشود موضوع ایجاد شبکه ملی و بومی اطلاعات که اگر روزی این موضوع محقق شود دست امثال بنده در فضای اینترنت بسیار باز خواهد شد و با سرعت فراوان و هزینه ای ناچیز میتوانیم خدمت رسانی کنیم.

image

در کارهایی که انجام می‌دهید بیشتر جنبه فرهنگی‌اش برای‌تان اهمیت دارد یا اقتصادی؟

دروغ است اگر بگویم به جنبه اقتصادی ماجرا نگاه ندارم چون بلاشک بنده هم نیازهایی دارم که باید تامین شود اما صادقانه بگویم همواره سعی کرده ام که سوژه های فرهنگی را در اولویت ابتدایی کارم قرار دهم و تمرکزم بر روی پیشبرد آن باشد و تماماً تلاشم در این بوده که اعتراضات و شکایاتی که مردم از کم کاری مسئولین و بیان مشکلاتشان دارند را فوراً در سطح وسیعی منتشر کنم.

از درآمدتان راضی هستید؟

بله الحمدلله .بعد از نزدیک به یک دهه فعالیت مداوم بالطبع باید؛ از سایت ها و کانال هایی که ایجاد کرده ام درآمدی بیش از آنچه که تصور خودم بود کسب می‌کنم.

اگر فرمایشی دارید و یا فکر می کنید سوالی باید پرسیده می شده و نشده است، بفرمایید.

صحبت خاصی مطرح نیست فقط یک دغدغه اجتماعی دارم که همیشه در ذهنم به آن فکر میکنم اول اینکه چرا تا این حد مردم نسبت به یکدیگر نامهربان شده اند و دوم اینکه چرا براحتی و بدون هیچ شناختی درباره دیگران قضاوت های نابجا می‌کنیم.

اُمیدوارم که هر فرد در درون خودش این دو مشکل را بتواند حل که اگر این کار ممکن شود سیل مهربانی و نگاه مثبت در کشور جاری می‌شود.

آرزوی توفیق پیروزی و سربلندی برای مردم کشورم دارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :