علیرضا علیدوست سخنگوی شورای اسلامی شهر فومن:
شرکت آب و فاضلاب در اسرع وقت نسبت به لایه روبی کانال های فاضلاب اقدام کند.علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد!!

شهرداری محلی است که بر طبق اصل عدم تمرکز اداری ،به منظور اداره امور محلی، از قبیل عمران و آبادی ،بهداشت و رفاه اهالی و ساکنان آن شهر تاسیس می شود.
شهر داری ،نوعی نظام اداره شهر است که ازدو واحد شورای شهر ،و اداره شهرداری تشکیل شده است که اولی قوه ناظر و تصمیم گیرنده در شهر و دومی مجری آن است.
وظایف قانونی شهر داری طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مصوب سال ۱۳۴۵، وظایف شورا نیز طبق ماده ۷۱ قانون تشکیلات،وظایف و اختیارات شوراها مصوب سال ۱۳ ۷۵ با اصلاحات بعدی شمارش شده است.
حدود وظایف و اختیارات آن دو کاملا معلوم و مشخص است.
در کنار شورا و شهرداری، در شهرها؛ از جمله شهر فومن؛ ادارات ، نهادها و دستگاه های دولتی و شرکت های خدمات رسان نیز وجود دارند، که بر طبق قانون و مقررات تشکیل شده و طبیعتا وظایف و مسئولیت های را نیزبرعهده دارند.
اوضاع شهر زمانی به سامان خواهد بود که هریک از این ادارات و نهاد ها به وظایف قانونی خود آشنا بوده و به آنها عمل نمایند.
هرجا که نقصی در عمل به وظایف محوله قانونی باشد حتما شهروندان خسارت خواهند دید.
شناخت و آگاهی مردم از حدود وظایف و اختیارات دستگاهای اجرایی ،باعث می شود که این دستگاه ها بیش از گذشته به وظایف قانونی خود عمل نمایند.
یکی از شرکت های خدمات رسان در شهر ؛شرکت آب و فاضلاب می باشد که طبق قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب مصوب ۶۹/۱۰/۱۱ تشکیل شده است.
طبق ماده ۱ همان قانون:
“ایجاد و بهر ه بر داری تاسیسات مربوطه به توزیع آب شهری وهمچنین جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب شهر ها در داخل محدوده قانونی شهرها بر عهده شرکت مذکور است”.
در حال حاضر موضوع ابگرفتگی سطح شهر، وفرسودگی سیستم های دفع فاضلاب یکی از مشکلات اساسی می باشد.
برخی از علل ابگرفتگی سطح شهر عبارتند از:
۱-عدم مدیریت صحیح در دفع آبهای مازاد کشاورزی توسط اداره آبیاری در اراضی شالیزاری بالا دست وحرکت ان بطرف شهر در منطقه پلنکل و غرق آب نمودن کوچه شهید خمامی و گسیل شدن به داخل شهر بلحاظ پایین بودن سطح شهر نسبت به اراضی شالیزاری فرا دست .
افزایش بی رویه تغییر کاربری زمین های کشاورزی و حذف غیر قانونی و غیرکارشناسی نهرهای کشاورزی.
۲-فرسودگی و قدیمی بودن سیستم دفع فاضلاب شهری و عدم لایه روبی به موقع کانال های فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب
دراین دوره از فعالیت شورای شهر؛شهرداری نسبت به احداث اب بند پشت سپاه پاسداران اقدام و مشکل ابگرفتگی محله حاجی اباد را حل کرده است.
با احداث کانال عرضی در بلوار شهید افتخاری حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آبهای سطحی را به کانال c16 در کمربندی شهید شکوری هدایت کرده است.
با احداث و اجرای قسمتی از کانال دفع آبهای سطحی تا حدودی معظل ابگرفتگی در بلوار آیت الله کاشانی را حل کرده ولی مشکل ابگرفتگی در بلوار مذکور و سایر نقاط شهری همچنان وجود دارد.
عملیات ساخت کانال دفع فاضلاب در خیابان بسیج شهرک امام خمینی ره همچنان ادامه دارد.این کانال از شهرک امام ره تا پشت گلزار شهدا ادامه خواهد داشت.با اتمام این پروژه مشکل ابگرفتگی آن سامان بطور کلی حل خواهد شد.
اکنون که فصل پاییز فرا رسیده ؛می طلبد که شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان از جمله شرکت اب و فاضلاب شهری جهت رفع مشکل ابگرفتگی سطح شهر اقدام نمایند چرا که علاج واقعه را قبل از وقوع بایدکرد….!!!
سریع ترین کاری که در حال حاضر می تواند از ابگرفتگی سطح شهر جلوگیری کند؛لایه روبی، بازسازی و تعمیر سیستم فرسوده دفع فاضلاب شهری است.
موضوعی که قبلا به کررات در اجرای بند ۲ از ماده ۷۱ قانون شوراها به شهرداری و شرکت اب و فاضلاب اعلام شده ولی تاکنون مفید فایده نبوده است.
انجام این کار قانونا برعهده شرکت مذکور است. (مفاد ماده یک قانو تشکیل)
شاید خوانندگان عزیز بگویند؛دفع آبهای سطحی چه ارتباطی به شرکت آب و فاضلاب دارد؟!
مگر ابهای سطحی و فاضلاب متفا وت از هم نیستند؟!
جواب این سوال کاملا روشن است.اگرکمی دقت کنیم ؛بروی کانال های دفع فاضلاب؛ورودی های نصب شده است که در هنگام باران آبهای سطحی را وارد کانال”اگو شهری” می کند و ازاین طریق دفع می شوند.
بعضی از این کانال ها ازجمله کانال شاهد،کانال عرضی بلوار شهید افتخاری،کانال خیابان بسیج ،با هزینه شهرداری احداث شده ولی به عنوان کانال فاضلاب مشترکین شرکت فاضلاب استفاده می شود؛یعنی بجای اینکه شرکت اب و فاضلاب نسبت به ساخت کانال های فاضلاب اقدام نماید؛شهرداری اینکار را انجام داده و شرکت مذکور بطور رایگان از این سرمایه استفاده می کند.!!!
در حال حاضر بسیاری از کانال های دفع فاضلاب داری رسوب بوده و عملا کار آرایی لازم برای دفع فاضلاب و آبهای سطحی را ندارند.
چندی پیش سطح شه دچار اب گرفتگی شد.
همه انتقادات و فشارها متوجه شورا و شهرداری گردید!!حتی شرکت آب و فاضلاب بیانیه ی صادر کرد و اعلام نمود مسئولیتی در این مورد ندارد.!!!
حال سوال این است؛آیا واقعا ادعای شرکت صحیح است؟؟؟
پاسخ منفی است. دلایل آن بقرار زیراست :
۱ – شرکت آب و فاضلاب به هنگام بر قراری امتیاز اب برای هر واحد مسکونی مبلغ حدود ۵۰۰ هزار تومان جهت استفاده از فاضلاب شهری دریافت می کند. (این مبلغ تقریبی بوده و ممکن است کمتر یا بیشتر هم باشد)
۲- طبق تحقیقات انجام شده ؛در هر دوره قرائت کنتور توسط شرکت مذکور؛به میزان ۷۰درصد آب بهای مصرفی ؛ آبونمان دفع فاضلاب از مشترکین گرفته می شود.
اگر آب بهای مصرفی خانواری در هر دوره تنها ۲۰ هزار تومان باشد؛مبلغ ۱۴ هزار تومان بابت عوارض دفع فاضلاب به این رقم اضافه شده و سرجمع این دور قم به علاوه ارقام دیگر از سوی مشترک باید پرداخت گردد. ۳ – طبق تحقیقات بعمل آمده شهر فومن حدود ۹ هزار مشترک دارد.این تعداد اشتراک شامل همه مشترکین اعم از مسکونی ،تجاری ، صنعتی،اداری و غیره می باشد که حتما ضریب آب بهای مصرفی متفاوتی دارند.
در بین این تعداد اشتراک، تک خانوارها و چند خانوارها، هم وجود دارند.میزان آب بهای این تعدادازمشترکین هم حتما متفاوت است.
اگر ما میانگین مصرف کل مشترکین را در هر دوره ‘(معمولا هر ۴۵روز یک دوره حساب می شود’)همان مبلغ ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم؛وصولی شرکت آب و فاضلاب در هردوره مبلغی معادل۱۸۰/۰۰۰/۰۰۰تومان؛
۷۰درصد این رقم بابت دفع فاضلاب رقمی معادل ۱۲۶/۰۰۰/۰۰۰تومان در هردوره خواهد بود.
بر این اساس سرجمع دریافتی شرکت بابت دفع فاضلاب در طی دوره یک ساله؛رقمی معادل ۱/۰۰۸/۰۰۰/۰۰۰تومان خواهد بود که قانونا این وجه دریافتی به انضمام وجه دریافتی اولیه به هنگام خرید امتیاز اب؛باید در زمینه احداث ، تعمیر و لایه روبی کانال های فاضلاب هزینه شود.
اگر ما همین ار قام حداقلی را در مدت سه ساله عمر شورا ثابت بدانیم؛اکنون باید گفته شود که شرکت آب و فاضلاب حدود مبلغ ۳/۰۲۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان، از شهروندان عزیز شهر فومن دریافت داشته است .
اکنون نتیجه می گیریم همانطوری که شهروندان عزیز بابت دفع فاضلاب هزینه پرداخت می کنند ؛ متقابلا شر کت نیز مکلف به ارایه خدمت از جمله لا یه روبی کانال های دفع فاضلاب خواهد بود که این اقدام اساسی مانع ابگرفتگی سطح شهر خواهد شد.!!
حال سوالی که در راستای مطالبه حقوق شهروندان از مدیریت محترم شرکت پرسیده می شود این است که :
تا کنون چه میزان از و جوه دریافتی از شهروندان برای ارتقای سیستم فاضلاب، ازجمله لایه روبی ، که از کمترین اقدام محسوب می شود؛ هزینه شده است ؟!
لطفا تاریخ و آدرس محل را اعلام نمائید.!!!
۲ – اگر تاکنون شرکت اقدامی نکرده است؛لطفا تاریخ اقدام کی و محل اجرا کجا خواهد بود؟؟!!
اکنون که در آستانه فصل بارندگی و احتمال ابگرفتگی سطح شهر نیز وجود دارد؛از مدیریت محترم شرکت درخواست دارم؛در اسرع وقت اقدامات پیشگیرانه در خصوص مهار ابگرفتگی سطح شهر را انجام دهند تا شهروندان محترم بیش از این متحمل خسارت نشوند!!!
در پایان لازم می دانم به خودم !!یادآوری نمایم:بر اساس مفاد ماده ۵۷۶قانون مجازات اسلامی ،عدم اجرای قوانین مملکتی علاوه بر تخلف اداری ،مستوجب اعمال مجازات نیز خواهد بود.
ضمنا اجرای بندهای ۱۰،۹،۲،ماده ۱۰قانون تقسیمات کشوری در جهت تامین منافع عمومی شهروندان را از فرماندار محترم درخواست دارم.
حاشیه:
ذکر اعداد و ارقام اعلام شده برابر تحقیقات انجام شده بوده و احتمال افزایش و کاهش تقریبی آنها نیز وجود دارد.پایان.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :