جاده ماسوله به ماجلان و انتظاری چهل ساله

علی علیزاده ازبری/آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۲ هنگامیکه در کسوت ریاست جمهوری اسلامی ایران به استان گیلان و شهر فومن سفر کرده بود . در سخنرانی مقابل فرمانداری فومن با اشاره به توانمندیهای فومن و نیز اشاره به جاده ماسوله به ماجلان عنوان نمود اگر بتوانیم جاده ماسوله به ماجلان را تکمیل کنیم که البته بلافاصله جمله اش را اصلاح کرد و گفت که می توانیم و خواهیم ساخت .آنگاه فومن و ماسوله از بن بست بیرون خارج می شوند.با اینکه این ماجرا از سالها قبل از ریاست جمهوری هاشمی شروع شده بود اما تا سالها بعد از آن سخنرانی، جاده هنوز تکمیل نشده است . در سال گذشته حدود پنج کیلومتر آسفالت شده و از مسیر خلخال هم پیشرفت بیشتری داشته است اما هنوز خیلی از راه باقی مانده است .
استان گیلان در حال حاضر با سه جاده آسفالته به استان اردبیل متصل می شود جاده اول راه اصلی آستارا به اردبیل و از راه گردنه حیران می گذرد .راه دوم جاده اسالم به خلخال و از راه رویایی گردنه الماس و راه سوم که پس از سالها چشم انتظاری در سالهای اخیر بلاخره تکمیل شد راه پونل به خلخال است . اما جاده معروف ماسوله به خلخال از همه اینها رویای تر و زیبا تر است . در صورت تکمیل چهارمین جاده خواهد بود که دو استان گیلان و اردبیل و دو شهر جالب و زیبای ماسوله و خلخال را به هم نزدیک تر خواهد کرد.پیوندی که از قرن ها قبل با وجود صعب العبور بودن وجود داشته است.جاده ای که پیوند بین توریسم و طبیعت خواهد بود. جاده ای که از پای بلند ترین قله غرب گیلان شاه معلم ، رد شده و علاوه بر رونق دامداری، کشاورزی و باغداری در آن منطقه خوش آب و هوا و پر برکت با پیوند دو قطب گردشگری طبیعی ماسوله و خلخال رونق بیشتر گردشگری در آن منطقه نیز را در پی خواهد داشت.می توان با شناسایی مناطق مناسب به ساخت پیست های اسکی روی برف یا روی چمن ،میدانهای بزرگ اسب دوانی و … اقدام کرد. دهکده های سلامت در آن مناطق ایجاد کرد و …
گرچه شروع عملیات اجرایی جاده از سال ۱۳۵۴ بوده اما از طول مسیر ۷۵ کیلومتری خلخال تا ماسوله ، هنوز ۲۷ کیلومتر آن آسفالت نشده است. آیا بعد از گذشت چند دهه ، دولت جمهوری اسلامی ایران نتوانسته یا نخواسته آن جاده را تکمیل نماید؟آیا مسئولان استانی و شهرستانی هر دو استان گیلان و اردبیل کم کاری کرده اند؟گرچه با وجود مناطق زیادی از استان اردبیل و شهر و روستاهای بزرگی چون کلور،شال،ماجلان و…پیشرفت کار از ناحیه اردبیل بیشتر بوده است اما ظاهراً سهم استان گیلان از پیشرفت کار فقط ۵ کیلومتر بوده است. بعد از دولت هاشمی سه رئیس دولت هم آمده اند که دو نفر آنها به این شهرستان هم سفر کردند .آیا مسئولان شهرستان و وکلای پر سر و صدای آن نخواستند یا نتوانستند صدای ماسوله را به گوش آنها رسانده و ردیف بودجه یا مصوبه ی لازم را در یافت نمایند تا آن جاده که چند دهه قول تکمیل آن داده می شود به سر انجام برسد؟ حتی در دوره وفور دلار وفروش نفت ۱۴۰ دلاری که علیرغم وعده داده شده سر سفره ها نیامد، اما آسفالت جاده ها خصوصا جاده توریستی ماسوله به ماجلان هم نشد.
حال گرچه با گذشت زمان نگرانی ها ،بحث ها و پیشنهادهای دیگری مطرح شده است نظیر ایجاد ترافیک خارج از ظرفیت و از دست رفتن آرامش اهالی ماسوله، یا بیم آسیب رسیدن به بافت شکننده آن می رود اما همه اینها قابل مطالعه دقیق و علمی هست و و راه چاره دارد. گرچه اینجانب معتقد به کج کردن راه قبل از ماسوله و سر در آوردن جاده در اشکلیت نیستم زیرا آسیب های به شدت بیشتری به طبیعت شکننده و آسیب پذیر آن منطقه خواهد زد.با این همه از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار می رود در تکمیل پروژه بکوشند و جدیت بیشتری داشته باشند تا با اتصال دو شهر توریستی خلخال و ماسوله علاوه بر رونق بیشتر گردشگری ،ساکنان مناطق مذکور خصوصا روستاییان مسیر که در کار و تولید انواع محصولات مهم مانند زنبورداری، دامپروری، کشاورزی و باغداری بسیار کوشا و فعال هستنداز امکانات بیشتری بهرمند گردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :