گفتگویی با هانیه حسن زاده

نویسنده، پژوهشگر، روزنامه نگار، شاعر و پریسکه سرای فومنی
رشد سرزمین ما در گرو رشد فرهنگ و ادب و هنر ماست

photo_2016-09-25_13-59-41

سمیرا بخشی شریف: در عصر امروز، معدود انسانهایی را می توان یافت که دغدغه آنان، فرهنگ سرزمین شان باشد. هر کسی در گیر و دار مشکلات اجتماعی و اقتصادی به سویی کنج عزلت گزیده است اما هستند افرادی که افکاری متعالی و مترقی دارند. بانوی جوان و فرهنگ دوست شهرمان فومن؛ هانیه حسن زاده، هنرمندی است که وقتی از ایشان هدف و انگیزه اش را پیرامون تاسیس آکادمی هنر و فعالیت های فرهنگی اش سوال می کنیم؛ بسیار قاطع و از اعماق جان با دردی ملموس در کلام می گوید؛ ارتقای فرهنگ و هنر و افزایش دانش عمومی.
این هنرمند جوان شهر مجسمه ها، شاعری نو اندیش و نویسنده ای خوش فکر است که مقالات متعددی را در حوزه های ادبی و هنری به نگارش درآورده و در زمینه همکاری با مطبوعات و رادیو کارنامه درخشانی دارد. در گفتگویی که با ایشان ترتیب دادیم؛ قصدمان قدردانی کوچکی از زحمات ایشان بود. کسی که در عنفوان جوانی، ریاست انجمن پریسکه سرایان استان گیلان را عهده دار است. و برای بالندگی فرهنگی فرزندان شهرش، مبادرت به تاسیس آکادمی فرهنگ و هنر در شهرستان فومن نموده است.

۱٫ لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید.
به نام یگانه خالق بی همتا، هانیه حسن زاده هستم. متولد سال ۱۳۶۸ در شهرستان فومن، فارق التحصیل رشته تاریخ محض، دارنده تندیس جوان برتر استان گیلان در جشنواره سراسری علی اکبر(ع) و دارای بیش از ده ها لوح تقدیر در زمینه مقالات پژوهشی و اشعار پریسکه و اشعار فارسی و گیلکی.

۲٫ شما هم در عرصه شعر و مطبوعات، ید طولانی دارید. از چه سالی شاعری و روزنامه نگاری را آغاز کردید؟
من از سن ۱۳ سالگی سرون را در دو قالب نو و سپید آغاز نموده، و به دو زبان فارسی و همچنین زبان مادری خود که همان گیلکی می باشد، شعر می سرایم.
خودم قالب سپید را بیشتر دوست دارم.
با توجه به پژوهش ها و نگارش هایی که به صورت مستر در گذشته داشتم، روزنامه نگاری را از سال ۹۱ با هفته نامه ۴دی فومن آغاز نمودم و پس از آن با نشریات مختلف الکترونیکی نیز همکاری دارم.

۳٫ شما در انجمن پریسکه سرایان استان گیلان هم بسیار فعال هستید، در این زمینه توضیح دهید و بفرمایید که اصولا پریسکه چه نوع شعریست؟
پریسکه واژه ای کهن به زبان پهلوی میانه و به معنای جرقه آتش می باشد. در دو قالب سپید و نو سروده می شود. از ۴ بند یا فصل تجاوز نمی کند. این گونه شعری توسط شاعر نوپرداز علیرضا بهرهی در سال ۱۳۹۱ در اداره فرهنگ و اشاد اسلامی به ثبت رسید. و من در ابتدای سال ۹۳ با این قالب آشنا، و خیلی سریع به آن گرایش پیدا کردم. و ۱۵ تیر ماه ۹۳ ریاست انجمن پریسکه سرایان استان گیلان را عهده دار شدم.

۴٫ جایگاه پریسکه را در استان گیلان و فومن چگونه می بینید؟
شعر پریسکه در همین زمان کوتاه در استان گیلان مقبول افتاد و در حال حاضر شاعران زیادی در سطح استان به سرودن پریسکه مشغولند. از میان این شاعران از اشعار سیده مریم اسداللهی، مریم غلامی و رضا نعمتی را می پسندم.

۵٫ ضمن عرض تبریک، مختصری درباره ی آکادمی هنری تان که در فومن تاسیس کرده اید برایمان بگویید.
از نوجوانی در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری حضور داشتم و یکی از بزرگ ترین دغدغه های زندگی ام همین دغدغه فرهنگ و هنر بود. تا اینکه به کمک خداوند متعال توانستم در اوایل سال ۱۳۹۵ این آکادمی را دایر کنم. که در شهریور ماه سال جاری به مناسبت هفته ی دولت توسط روئسای ادارات و مسئولین شهرستان به صورت رسمی افتتاح گردید.
این آکادمی برای تمام رده های سنی ثبت نام به عمل می آورد.
و در رشته های هنری اعم از:
خوشنویسی(خودکاری و قلم نی)، نقاشی، طراحی، رنگ روغن روی بوم، مینیاتور، تذهیب، آموزش موسیقی کلاسیک و مدرن، گیتار، سنتور، دف، تنبک، موسیقی کودک، نقطه کوبی روی سفال، چرم دوزی و… به آموزش جامع می پردازد.
آکادمی دارای اساتید برجسته می باشد. که امیدوارم روز به روز بر تعداد هنرجویان و اساتید و رشته های هنری آن افزوده شود. چرا که در همین مدت کوتاه، استقبال مردم ستودنی بوده.

۶٫ هدفتان از تاسیس این آکادمی چه بوده؟
ارتقای فرهنگ و هنر استان و افزایش دانش عمومی.

۷٫ یکی از دغدغه های اهالی فرهنگ عدم حمایت مسولان و متولیان این بخش و بی توجهی آنان است، نظر شما چیست؟
امید است که همه ما در این جمله که می گویم متفق القول شویم. چرا که در یک جمله می گویم: رشد سرزمین ما در گرو رشد فرهنگ و ادب و هنر ماست. هر گاه حق مطلب را به خوبی ادا نمودیم باید مطمعن باشیم علاوه بر جهان درون خود، کشور نیز پیشرفت خواهد کرد.

۸٫ آیا به چاپ کتاب آثارتان فکر می کنید؟
من در حال حاضر آمادگی لازم برای چاپ چندین مجموعه شعر و یک مجموعه وسیع از مقالات پژوهشی در زمینه های مختلف را دارم. اما به دلایلی که همه ی اهالی قلم از آن باخبر هست

نه فعلا اقدام به چاپ آثار خود نکرده ام. امیدوارم با فرهنگ سازی درست و رفع این مسائل راه برای همه قلم بدستان سرزمینم هموار گردد.

۹٫ حرف آخر
تشکر از هفته نامه شریف که ساعت گرانبهایش را در اختیارم گذاشت.

(در ادامه دو قطعه شعر از سروده های خانم حسن زاده در قالب پریسکه تقدیم خوانندگان می شود)

زیر قدمهای باران
قد می کشد
درختی که می خواهد
سر از کار آسمان درآورد
من قلم می زنم و تو قلمه
بهار که شد
دست هایمان باهم
جوانه خواهد زد

(پایان)

نشانی آکامی؛ فومن _روبروی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

این خبر را به اشتراک بگذارید :