آیا فومن قم گیلان است؟چرا بعضي ها فومن را با قم مقايسه مي كنند!؟
سالهاست که فومن را به قم گیلان تشبیه کرده اند و کسی هم تاکنون در هیچ جا و مکانی هم رسما عنوان نکرده اند که علت تشبیه نمودن فومن به قم گیلان چه بوده است ؟ اما آنچه که می توان فرض کرد اینست که یکی از مشخصه های آن مذهبی بودنش هست . و مهمترین ایامی هم که به آن دامن زده می شود و فومن را با قم مقایسه می کنند ماه مبارک رمضان می باشد زیرا هر ساله در ماه مبارک رمضان در جلساتی که قرار است درباره مسایل جاری شهرستان صحبت شود گویا بعضی از آقایان تاکید دارند که نباید چهره اسلامی بودن را از شهر خارج نماییم گویا اسلام آن چیزی است که فقط این تعداد اندک آقایان آن را تشخیص می دهند عواقبی که سالها دامن این شهرستان را گرفته و آن را از رشد و توسعه عقب انداخته است و معلوم نیست چرا این آقایان این همه مشکلات را می بینند و هیچ حرفی نمی زنند ، چرا این همه بی عدالتی را می بینند اما دم فروبسته اند و خاموش هستند ؟ چرا به این فکر نمی کنند که جوانان این شهر چرا روز بروز به قلیانسراها و مکانهای دیگر کشیده می شوند اما این فومنی که به قم معروف است در مساجدش جوانان تجمع نمی کنند ؟
برای اینکه بیاییم و مقایسه کنیم که چه شباهتی بین فومن و قم وجود دارد کافی است سری به کامپیوتر بزنید و دو کلمه فومن و قم را سرچ نمایید آنگاه مشخص خواهد شد که این تفاوت تا کجاست ؟ وقتی نام قم را سرچ می کنید چند صفحه برای شما باز می شود و این شهر را معرفی می نماید اما مهمترین قسمت آن به اینگونه می باشد :
«قم از کلان‌شهرهای ایران است که در ۱۲۵ کیلومتری جنوب تهران پایتخت ایران واقع شده‌است. این شهر در کنار رودخانهٔ قمرود و در دشت قم قرار دارد. شهر قم مرکز استان قم و نیز مرکز شهرستان قم می‌باشد
این شهر در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع شده و از یک سو رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و از سویی دیگر رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با استان‌ها و شهرهای شمالی است. این اهمیت منحصر به حاضر نیست و در گذشته نیز قم به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی بوده است
طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران شهر تعداد ۱٬۰۷۴٬۰۳۶ نفر جمعیت دارد. با این جمعیت قم در رتبه هشتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌گیرد. رشد جعیت قم ۱٬۳ درصد است که جزء بالاترین نرخ رشد جمعیت در ایران است. بیش‌تر ساکنان شهر مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند و تعدادی از اقلیت‌های دینی زرتشتی و مسیحی در شهر ساکن هستند.
به شهر قم لقب‌های فراوانی نسبت داده می‌شود اما لقب رسمی و مورد استفاده در رسانه‌ها و همین‌طور شهرداری قم «پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی» است. از قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت، شهر علم، مرکز تجمع اقوام مختلف ایران، ارزان‌ترین شهر ایران، شهر سوهان، شهر شیرینی، قنبید (کلم محلی که در قم کشت می‌شود)، آشیانهٔ آل محمد، مدینه المومنین، استراحتگاه مؤمنین، دارالموحدین و شهر کریمهٔ اهل بیت یاد می‌کنند.
قم به عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان، پایتخت کامپیوتری ایران،پایتخت اینترنتی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید موتورسیکلت در ایران، قطب تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی، یکی از سه قطب تولید کیف و کفش در ایران، دومین قطب انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود.
مقام معظم رهبری، این شهر را «مادر نظام جمهوری اسلامی» نامیده است حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز قم را «بزرگ‌ترین مرکز نشر آثار و معارف اسلام و شیعه در جهان» خوانده‌است
این شهر مدفن فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر، پیشوای هفتم شیعه و به طور سنتی محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایهٔ شیعه بوده و بزرگ‌ترین حوزه علمیه‌ی ایران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی ایران در این شهر قرار دارد. دبیرخانهٔ مجلس خبرگان رهبری ایران نیز در این شهر واقع‌است اهمیت زیارتی این شهر در درجهٔ نخست مربوط به مرقد فاطمه معصومه بوده و سپس به دلیل وجود مزارهای متعدد علویان و نوادگان امامان و همین‌طور مسجد جمکران است. این شهر پس از مشهد دومین شهر زیارتی ایران است. جداشدن عتبات عالیات از ایران و پیوستن آن به امپراتوری عثمانی از یک سو و دور بودن مشهد از نواحی مرکزی ایران باعث شده که قم از دوره صفویه به بعد پذیرای زائران بیش تری باشد
قیام‌ها و شورش‌های پیاپی مردم قم باعث شده تا این شهر در طول تاریخ بارها توسط حاکمان و فرمانروایان ویران شده و از نو آباد شود»
واما اگر شهر فومن را انتخاب نماییم این چند خط را مهمترین ویژگیهای فومن برایمان معرفی خواهند کرد «شهر فومَن یکی از شهرهای استان گیلان و مرکز شهرستان فومن است. این شهر در ناحیه‌ی جلگه‌ای گیلان قرار دارد و در میان باغ ها و شالیزار ها محصور شده است. فومن را به خاطر مجسمه‌های زیادی که در آن وجود دارد به عنوان شهر مجسمه‌ها نیز می‌شناسند همچنین از زیبایی های دیگر این شهر می توان به وجود درختان چنار بسیار زیاد در خیابان های آن اشاره کرد.این شهر با داشتن پیشینه تاریخی و مناظر زیبا هرساله میزبان گردشگران زیادی است.»
اکنون می توان با جملات بالا به این نتیجه رسید که هیچ سنخیتی را نمی توان بین این دو شهر قایل شد اگر از نظر مذهبی بخواهیم مقایسه کنیم تنها و تنها وجود و شخصیت مرجع عالم تشیع حضرت آیت الله بهجت (ره) می باشد که آن هم همه می دانیم در زمان حیات ایشان خیلی از آقایانی که الآن ادعا می نمایند؛ با ایشان رابطه ای نداشتند و یا اینکه آن عزیز و مجتهد توجه ای به آنها نداشتند هنوز از یاد مردم فومن نرفته که در روز عید فطر زمانی که ایشان عید فطر اعلام می نمودند و بعضی ها در فومن نماز بجا می آوردند همین آقایان آنها را با انواع و اقسام القاب مورد خطاب و حتی مورد توهین قرار می دادند و … اما اکنون چه شده است که بعداز فراقش برایش مراسم و بزرگداشت برپا می کنند که بر همگان مشخص است و…
تابستان گذشت و مسئولان فرهنگی مشخص نشد چقدر کار فرهنگی در این شهر انجام دادند تا شهر فومن را به مردم نشان دهند ؟ چرا هیچ نهاد و اداره ای که از پول بیت المال برای کارهای فرهنگی از بودجه ارتزاق می کنند حاضر نشدند و نیستند تا با ارائه گزارش عملکرد خود را به مردم بازگو نمایند . فقط کار مسئولان و دغدغه آنها در ماه رمضان است که بیایند کاری کنند تا مسافران دیگر هیچگاه بعداز رفتنشان نامی از فومن نبرند ؟ باور نمایید در همان موقعی که در فومن از باز بودن مکانهای پذیرایی منع کرده بودند در قم و در وسط شهر مذهبی پایتخت جهان بسیاری از مهمانپذیرها به مردم سرویس می دادند زیرا معتقدند که روزه داشتن برای خود معیارهایی دارد و مسافران نباید که گشنه باشند و وووو
در تابستان ما شاهد ورود مسافران زیادی بودیم که رعایت شئونات اخلاقی و اسلامی را نکردند اما چه ارگان و نهادی مسئول این کار بود اگر مردم خودشان بعنوان آمر به معروف بودن کدام نهاد از آنها حمایت می کرد و اینها در حالی است که فومن ستاد امر به معروف و نهی از منکر دارد ولی تاکنون کسی متوجه نشده است که این ستاد چه کارهایی انجام داده است و دفتر و مسئولش کجا و چه کسی هست .
اینها را نوشتم تا مسئولان بدانند که ما مردم هم متوجه می شویم که هر وقت می خواهید گلیم خود را بالا بکشید ما را به قم تشبیه می کنید وگرنه خودتان هم می دانید که فومن و قم هر دو شهرند اما ما کجا و قم کجاست و آخر اینکه اکنون مسئولان رده بالای قم شهرشان را اینگونه معرفی می نمایند : به شهر جوانان و سرمایه گذار قم خوش آمدید .

این خبر را به اشتراک بگذارید :