پلمپ شهر بازی فومن حاصل بی توجهی شهردار و شورای شهر به پارک فومن بود

  1. علی علیزاده ازبری/ درست یک سال قبل در هین روزها صحبتی از جناب شهردار در مورد پارک فومن واکنش قلمی اینجانب را برانگیخت تا مطلبی را بنگارم .جناب شهردار با اشاره به کمپین نجات پارک شهر فومن فرموده بودند: “پارک فومن مرده است اصلا زنده نیست که نجاتش دهند.” قسمتی از متن نوشته سال قبل عینا نقل می گردد.«… واقعیت این است که پارک به سختی نفس می کشد. به کودکان ما انرژی نمی دهد.زمین ناهموار،خشکی فصل گرما که به چهره درختان زردی زودهنگام نشانده ،درختانی که آبیاری نمی شوند،برگهای زود ریخته شده ای که جارو نشده اند،دریغ ازرنگ آمیزی،دریغ از سرسبزی ،حتی یک شاخه گل و…
    اما روز بعد به مناسبت برگزاری مسابقات رباتیک، دوباره به پارک و کانون پرورش فکری کودکان رفتم . دیدن فضای کانون ، شور و هیجان کودکان و نوجوانان با همراهی اولیاء آنان در یک روز گرم تابستانی، حکایت گر جریان داشتن زندگی در گوشه ای از پارک بود.صحبت های خانم شفیع پور مدیر فعال و دلسوز کانون جالب توجه بود.ایشان معتقد بودندکه “پارک را باید من و شما زنده نگه داریم.اگر هرکدام از ما فقط در انجام وظیفه خود کوشا باشیم پارک دوباره زنده می شود. معمولا شهرداری فقط جلوی پارک را می بیند و در ادوار مختلف به انتهای پارک توجه نشده است.غرفه های انتهای پارک را رها کرده اند و نمایشگاهها ،حتی غرفه بسیج را در جلوی پارک زده اند.با وجودپایگاه بسیج در پارک باز هم احساس امنیت کمتر وجود دارد. کانون در رشته های مختلف روزانه از فرزندان این شهر پذیرایی می کند. علاوه بر آن وجود تعداد ۱۶هزار جلد کتاب کودکان زیادی را به کانون می کشاند.اما اولیاء از اینکه فرزندان خود را تنها به پارک بفرستند دلشوره دارند. روزهای سه شنبه اوضاع پارک از کنترل خارج می شود.شبها معتادان در انتهای پارک و در دامنه ساختمان خانه جوان می خوابند. در گذشته یک مشهدی علی اکبر بود و یک پارک که اغلب اوقات ،پارک تمیز و مرتب بود اما با وجود چند نفر الان وضعیت نظافت ،فضای سبز و گل کاری پارک چندان جالب نیست.”
    وسایل بازی که نسل قبل از ما در آن بازی کرده اند. ما هم از آنها استفاده کرده ایم. فرزندان ما هم بر همان وسایل سوار شده اند .آیا نوه های ما را هم باید بر همان وسایل مستعمل سوار کنیم؟ آری پارک فومن مدتهاست که مرده است اگر چند اصله درخت کهنسال و بازی رنگ ها درتغییر فصل ها نبود آیا پارک جذبه دیگری نیز داشت؟ اگر درختان نباشند در پارک هیچ چیزی به جزء یک سری وسایل بازی کودکانه بجا مانده از پنج دهه قبل نیست.البته نمی توان از ماندگاری مجسمه های کودکان ، میوه و لوله های بتونی گذشت.اما همین پارک بی رمق حس نوستالوژیک کودکی های چند نسل از فومنی هاست . در گذشته ی نه چندان دور قسمتی ازانتهای پارک را به خیابان اختصاص دادند و از وسعت آن کاستند .در سالهای اخیر بجزء تغییر دیوار فلزی به بتونی و قدری سنگ فرش در جلوی پارک اتفاق دیگری نیفتاده که نشان از سر زندگی پارک باشد تا شهروندان به همراه کودکان خود ساعاتی را جهت رفع خستگی و کسب انرژی در آنجا بگذرانند و یا برای گردشگران خاطره ای خوش بجا بگذارد. ما بارها در استانهای مختلف از زبان افرادی که به فومن سفر نموده اند شنیده ایم که فومن پارک قشنگی دارد.البته این قشنگی مربوط به گذشته است و فعلا وضعیت پارک فومن مناسب این شهر توریستی نیست.آری جناب شهر دار ما با شما هم عقیده ایم که پارک فومن زنده نیست. اما می شود آن را احیاء نمود. سرزندگی و شادابی کودکان را در کنار هم نشینی بزرگ تر ها در آن را به تماشا نشست و لذت برد.«
    و خبری که هفته گذشته در مورد پارک منتشر شدمنجر به یادآوری مطلب سال قبل و نوشتن دوباره گردید.«پلمپ یک شهر بازی غیر استاندارد و نا ایمن در فومن« که بهتر بود می نوشتند پلمپ تنها شهربازی فومن توسط سازمان استاندارد استان گیلان،
    از طرفی ،این ماجرا امید بخش است واطمینان خاطر را به مردم باز می گرداند که سازمانها در انجام وظایف خود کوتاهی ندارند و مواظب جان و سلامتی مردم هستند. اما از طرفی می شود اینطور استنباط کرد که این اتفاق حاصل کم توجهی شهردار محترم به پارک فومن است . ظاهراً هنوز جناب شهردار از آن ماجرا دلگیر هستند. زیرا چند بار در مراسم مختلف و حتی دوبار در نشست و جسله پرشس و پاسخ با عموم مردم این موضوع را عنوان نموده اند که ما برنامه ساخت مجموعه آبی در محل پارک را داشتیم که با ایجاد کمپین اجازه این کار به شهرداری داده نشد. عملاً هم می بینیم که کمترین توجهی به پارک نشده است .پس به استنباط خود از این ماجرا تاکید بیشتری می کنیم که شهردار محترم بعد آن ماجرا تمرکز خود را از تنها پارک شهر فومن که حالا کم کم تبدیل به یک مجموعه تاریخی می شود برداشته اند. اگر برپایی چند غرفه عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی (البته همراه با بد سلیقگی)نبود هیچ جنبشی در آنجا مشاهد نمی شد. واقعیت این است که آن پارک هم از لحاظ جغرافیایی در مکان مناسبی ساماندهی شده است و هم با توجه به گذشت پنج دهه از ساخت آن برای چند نسل از فومنی ها همراه با خاطرات تلخ و شیرین و نوستالوژی دوران کودکی و نوجوانی خودشان و حتی فرزندانشان است .شهروندان فومنی بدان دلبستگی دارند وبرای حفظ و نگهداری بهتر آن نیز دغدغه دارند. حتی مسافران خسته از راه طولانی که به شهر فومن داخل می شوند سراغ اولین مکانی را که می گیرند پارک فومن است که از آن خاطره دارند یا از آن تعریف ها شنیده اند. بنابراین از شهردارو اعضای محترم شورای شهر درخواست داریم که توجه بیشتری به تنها پارک فومن بکنند. یاد آوری می نمایم که در همان نوشته سال قبل پیشنهاداتی نیز برای رونق دوباره پارک ذکر کرده بودم که اگر مورد توجه واقع می شدند شاید امروز تنها شهربازی شهر را پلمپ شده نمی دیدیم و آن چند پیشنهاد دوباره عینا نقل می شوند.

    ۱-علیرغم نمای بیرونی ،در فضای داخلی ساختمان کانون اوضاع بهتری دارد.ساختمان مستعمل و مستهلک شده کانون پرورش فکری نیاز به توجه بیشتری دارد.خصوصا نمای بیرونی آن که برای زیبا تر شدن فضا بهتر است که هنرمندانه نقاشی یا کاشی کاری شود.
    ۲-در گذشته به دلیل نبود یا کمبود فضاهای اقامتی، شهرداری قسمتی از پارک را جدا و با سازه های چوبی برای اسکان موقت مسافران در نظر گرفته است که امروزه با توجه به افزایش اماکن اقامتی در شهر لزومی برای آن مکان وجود ندارد پس بهتراست آن قسمت به پارک برگردانده شود.
    ۳-حوض دایره ای آب وسط پارک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و هیچوقت آب آن سالم و روشن نبوده است. اصلا حوض مناسبی هم نیست پس بهتر است به کاربری دیگری مثلا آب نما یا حتی پیست اسکیت تبدیل گردد.
    ۴-برای رونق بیشتر و امکان استفاده از پارک در فصل بارندگی، فضای سر پوشیده در پارک احداث گردد.
    ۵-وسایل بازی مدرن و جدید در انتهای پارک نصب گردد تا هم جاذبه بیشتری ایجاد نمایند و هم از کم رونقی انتهای پارک کاسته شود.
    ۶- زیبا سازی ،رنگ آمیزی،درخت و گل کاری، نقاشی دیواری،افزایش مجسمه ها، تعمیر و راه اندازی تلوزیون شهری پارک ،برگزاری جشنواره ها و برنامه های مختلف و… از مرگ حتمی پارک جلوگیری نموده و باعث احیاء دوباره آن خواهد شد.
    ( البته اینها فقط چند پیشنهاد از طرف نگارنده بوده ،قطعا طرح های بهتری در اذهان کارشناسان و اهالی شهر وجود داردفقط لازم است که به آنها احترام گذاشته شود) http://a-alizadeh49ef.blogfa.com

این خبر را به اشتراک بگذارید :