دومین نشست اتاق مشروطیت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان دومین جلسه اتاق مشروطیت گیلان با هدف تعیین اعضاء و برنامه های پیش روی این اتاق صبح چهارشنبه با حضور دکتر رضا رسولی از چهره های علمی و فرهنگی استان و عضو کمسیون فرهنگی شورای شهر رشت ، دکتر یوسف دهی از پژوهشگران ساعی کشور ، عباس نژاد مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در اتاق مشروطیت این سازمان برگزار شد .

photo_2016-08-12_14-47-00

در ابتدای جلسه حسین عباس نژاد کارسیدانی با اشاره به افتتاح اتاق مشروطیت مدیریت گیلان در سالروز صدور فرمان مشروطیت این کار را زمینه ساز بازیابی اسناد و مدارک موجود دلیل بر نقش و جایگاه ویژه گیلان در مشروطیت عنوان کرد و وجود تیم پژوهشی بسیار کارآمد از محققین استان در این اتاق را نوید دهنده این امر دانست.

وی تصریح افزود : نبود برنامه ریزی مدون برای هر کار فرهنگی سبب بروز مشکل و مانع اصلی پیشرفت یک پروژه خواهد بود و گرد هم نشینی در این فضا و برنامه ریز برای هر یک از برنامه های پیش رو سبب تحکیم بنیان اتاق مشروطیت خواهد گردید .

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان تصریح کرد : علاوه بر مشروطه وقایع تاریخی ملی و مذهبی و سیاسی و اجنماعی و فرهنگی بسیاری وجود دارد که گیلان جایگاه تاثیرگذاری در آنها داشته و متاسفانه تاکنون به آنها پرداخته نشده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با پشتیبانی سازمان مرکزی آمادگی کامل خود را بعنوان یک نهاد فرهنگی برای بازیابی این وقایع اعلام میدارد .

photo_2016-08-12_14-46-57

عباس نژاد از به تصویر کشیدن وقایع مشروطه و تهیه مستند و مصاحبه با افراد مطلع مشروطه گیلان خبر داد و افزود: با توجه به انتخاب کارگردان و تهیه کننده این مجموعه ، پروژه در حال نگارش بوده و بزودی مرحله تصویربرداری آغاز خواهد گردید .

دکتر رضا رسولی عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز به عنوان میهمان ویژه این نشست با ابراز خرسندی از حضور در جمع چهره های برجسته علمی و پژوهشی گیلان افتتاح اتاق مشروطه گیلان را یکی از ماندگارترین کارهای فرهنگی صورت گرفته در سال جاری عنوان نمود .

رسولی افزود : هنوز ما درباره بخش های بسیاری از تاریخ مرز بوم خود آگاهی نداریم و این واقعیت گریزی باعث میشود تا هزینه های سنگین علمی و پژوهشی را متحمل شویم و راه برون رفت از این مشکل یافتن چهار جوب قانونی مناسب و توجیه شده برای حفظ و پاسداری از فرهنگ غیر رسمی ما می باشد .

وی تصریح کرد : در حوزه مدیریت شهری در خصوص تاریخ شهر رشت خلا های اساسی  وجود دارد و اگر کاری هم تا کنون انجام شده بصورت جسته و گریخته و بدون برنامه ریزی بلند مدت بوده است .

photo_2016-08-12_14-47-03

عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود : در ابتدای ورود خود به کمسیون فرهنگی پیشنهاد میز رشت پژوهشی را به کمسیون مربوطه اعلام نمودم و امروز اتاق مشروطه سازمان اسناد ملی می تواند به عنوان میز پیشنهادی در زمینه تخصصی مشروطه فعالیت کرده و از حمایت های ویژه شورای شهر کلانشهر رشت بهره مند شود .

همچنین در این جلسه هر یک از حاضرین دقایقی به بیان نظرات و پیشنهادات خود برای آینده اتاق مشروطه گیلان  پرداختند و در نهایت دکتر رسولی از افتتاح قریب الوقوع خانه مشروطیت گیلان در خانه قدیمی میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت که محل فعلی شورای شهر است خبر داد .

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :