به قلم امين جلائي؛برپایی نماز جماعت، سخت ترین کار ممکن در پارک ها

image
امین جلائی / امروزه با توجه به نبود امکانات مناسب در پارک ها و محل های تفریحی شهرستان شاید کمی گزاف نباشد که بگوییم سخت ترین کار ممکن برپایی نماز جماعت در این محل ها بوده است. یکی از دغدغه هایی که همواره در جلسات ستادهای امربه معروف و شورای فرهنگ عمومی شهرستان مطرح می شود بحث برپایی نماز جماعت در سطح پارک ها است که همه روزه باتوجه به جمعیت عظیمی که در خود جای می دهند می تواند از برخی منکر ها جلوگیری کند و این یک وعده الهی است که نماز انسان را از زشتی ها باز می دارد.

اما با توجه به سوابقی که در اینگونه کارها داریم آیا این عمل جواب داده است ؟ آیا آزموده را ازمودن خطانیست ؟

درچندوقت پیش در ستاد احیاامر به معروف فومن تصویب شد که در پارک فومن و در دوروز امامان جماعت مساجد جامع و بالامحله در پارک فومن اقامه نماز بجا آورند تا بتوانند این فریضه بزرگ اسلامی یعنی برپایی نماز را در پارکها انجام دهند . کاری که در دوهفته اول انجام گرفت اما گویا در دفعات بعدی این امر کمرنگ تر شد و بازهم به علتهای گوناگون این امر به تعطیلی کشید .

هیچکس مخالف این امر نیست علی رغم اینکه در برخی جاها عنوان می گردد که ما نباید مخل تفریح مردم بشویم اما انصافاً برپایی نماز جمعات خللی در تفریح مردم ایجاد نمی کند. اما برای اینکار هنوز مقدمات آن را فراهم نکرده ایم . ما هنوز سرویس های بهداشتی مناسب در داخل پارک نداریم .

جایگاهی که برای برپایی نماز جماعت تهیه گردد را هنوز مشخص نکرده ایم .حتی موکت ویا زیرانداز مناسب و کافی برای اینکار در نظر نگرفته ایم و چندین موارد دیگر که آنها یکی از عوامل مهم درعدم برپایی نماز جماعت در آنجا بوده است . اما یک سوال اینکه نمی شود برای اقامه نماز جماعت از یک روحانی دیگر استفاده گردد و این عزیزان در مساجد خود حضور می داشتند تا برپایی این فریضه موردی نباشد و هر روز انجام می گرفت؟ (البته با تهیه امکانات ) و مهمتر اینکه مساجد را که خانه خدا می باشد را تنها خالی نکنیم ؟ چون که در همان چند بار برپایی نماز درپارک اکثر نمازگزاران همان کسانی بودند که در مساجد با همین عزیزان نماز اقامه می کردند و ما کمتر دیدیم که مسافران از این امر استقبال کنند که آن هم دلایل خود را دارد که شاید در آینده به آن بپردازم .

image
اما واقعیت امر این مساله آنقدر نباید سخت باشد که از بودجه ای که علی الظاهر هرساله بنام فرهنگی مصوب می کنند و خرج چاپ بنرهای بی موردی می شود که کل زمان مصرف آنها یک یه چند روز در سال است کمی برای ایجاد نماز خانه های مناسب و تهیه ملزومات مورد نیاز برای رفاه و آسایش هزینه کنند.
ما امیدواریم مسئولین شهرستان بخصوص شهرداری و شورای شهر که متولی شهرها هستند حداقل تدبیری بیندیشند تا در ایام بخصوص بهار و تابستان که حجم حضور مردم در فضاهای تفریحی بسیار بالاتر است مکانی مناسب و با امکانات رفاهی درخور جهت اقامه نماز جماعت تعبیه گردد و شاید همین مطلب که در پارک ها صدای اذان پخش شود و نماز جماعتی برپا شود از جهات مختلف بر روی مردم تاثیر گذار باشد و حتی از برخی معضلات اجتماعی که ما امروزه در پارک ها شاهد آن هستیم جلوگیری شود.
هرچند با این مشکلات امروزه سخت ترین کار ممکن در پارک ها برپایی نماز جماعت است اما اگر واقعیت را در یابیم می بینیم این عمل آنقدر ارزش دارد که کمی به آن فکر کرده و راه چاره مناسبی برای آن بیندیشیم ولی باید قبول کنیم که مسئولین ما معمولا به دنبال کارهایی هستند که به چشم بیاید مثلا کلنگی بزنند یا روبانی بچینند و شاید از اصل قضیه کمی اگر بدبینانه نگاه کنیم دور شده اند و آن این مطلب که انقلاب ما تماماً فرهنگی بوده مطلبی که در کلام امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب همواره شنیده ایم.و آخر اینکه بنده پیشنهاد می دهم با توجه به اینکه در انتهای پارک هیچ استفاده ای نمی شود و آن مکان به ماوا و جولانگاه جوانان بزهکار شده است و همسایه های پارک بارها از این امر شکوه نموده اند و کسی هم تاکنون وقعی ننهاده است را تبدیل به نمازخانه بزرگ و شیک نمایید تا این فریضه الهی در آن مکان برگزار گردد و مطمئنا هم مسافران و هم همسایه های آن قسمت پارک که در آن مکان مسجدی ندارند برای اقامه نماز جماعت خواهند آمد

این خبر را به اشتراک بگذارید :