به قلم علي عليزاده؛شهر فومن و بلبشویی به نام کوچه اطباء

علی علیزاده ازبری/ از قدیم الایام در بازار شهرهای ایرانی مرسوم بوده که مشاغل و پیشه های مشابه معمولا در یک راسته بازار قرار داشته اند. گرچه این گونه تمرکز گرایی ممکن است برای بعضی از شهروندان مشکلاتی ایجاد نماید اما به جهت سهولت دسترسی به خدمات مشابه این سبک شهر سازی از دیرباز مورد استقبال بوده و هنوز جریان دارد .

امروزه در شهرها یک مورد از این گونه تمرکزگرایی های صنفی محله ها ،خیابانها،کوچه هایاگذرهایی است که مورد توجه پزشکان و کلاً مکانهای مرتبط با طبابت و پزشکی است.

image
درمرکزشهر فومن کوچه ای (ارتباطی)وجود دارد که به دلیل حضور پزشکان محترم و وجود مطب ها ، مراکز درمانی ، آزمایشگاه و داروخانه های مختلف به کوچه اطباء مشهور شده و چنانکه از اسمش پیداست باید مکانی مرتب،منظم و تر و تمیزی باشد.

image

اما برخلاف نامش، از اوضاع قمر در عقربی برخوردار است که نگوو نپرس.
عرض کم کوچه،تراکم شدید ساختمانها و عقب نشینی نکردن تعدادی از آنها ، پارک اتومبیل های متعدد، وجود مراکز پر تردد مثل دفتر خدمات پستی و تبلیغاتی ،وجود منازل شهروندان وهمچنین رعایت نکردن قوانین توسط بعضی از شهروندان،از طرفی وجود دو میوه فروش(دست فروش) در ابتدای کوچه که هم ورودی کوچه را اشغال نموده و هم اصلاً با بهداشت سازگار نیست که در مکانی که روزانه تعداد زیادی افراد بیمار رفت و آمد دارند و مسلماً آلوده به انواع میکروبها و ویروس ها نیز هست مواد غذایی، آن هم به صورت باز و بسته بندی نشده عرضه گردد. رها کردن زباله و کارتن و مقوا وپلاستیک در کف کوچه دیگر حکایت غریبی! است.

image

از طرفی شایدآژانسی که در ابتدای کوچه قرار دارد تنها تاکسی تلفنی شهر است که از پارکینگ متناسب برخوردار است اما با توجه به یک طرفه بودن کوچه بعضی از رانندگان محترم آن زحمت دور زدن بر خود روا نمی دارند و به صورت خلاف از کوچه خارج می شوند و گره ترافیکی ایجاد می کنند.
نمی دانم آیا اداره محترم بهداشت تابحال از آن کوچه بازدید داشته است؟یا شهرداری محترم فومن برنامه ای برای آنجا دارد یا نه ؟ فقط این را میدانم که با برنامه ریزی اداره محیط زیست زباله های پزشکی با مشارکت مالی پزشکان محترم جداگانه بسته بندی شده و توسط شرکتی جمع آوری می گردد.این یک اقدام پسندیده و خوب است اما چه ایراد دارد آنجا تبدیل به کوچه ای گرد که به زیبایی سنگ فرش شود. دیوارهای آن هنرمندانه تزئین و نقاشی شوند. درخت و گل در آنجا کاشته یا گلداهایی در آن گذاشته شود.سطل زباله هایی شکیل و زیبا تعبیه گردد و کوچه هر روز آب و جارو و ضد عفونی بشود تا آلودگی های ناشی از رفت و آمد بیماران بر طرف گردد و ویروس و میکروب کمتری وجود داشته باشد و …

image
یعنی به ما نمی آید قدری باکلاس تر،مرتب تر و منظم تر باشیم ؟! باید از جایی شروع بکنیم .برای نمونه هم شده با اصلاح ، بازسازی وسروسامان دادن به کوچه اطباء ، در این شهری که این روزها تقریبا همه چیزش بهم ریخته لااقل یک مکان با رعایت حداقل استانداردها داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :