با تصمیم سازمان چای در مورد کارخانه حشمت؛ده ها کارگر بیکار و چایکار نگران در فومن

ابراهیم فلاح/به گزارش صبح فومن؛ از دو هفته گذشته تا کنون کارخانه چای حشمت (واقع در گشت) تعطیل شده است و تعداد ۱۰۰ نفر از کارگران آن بیکار شده اند این کارخانه تولیدی که طی چند سال اخیر به دلیل حجم بالای خرید برگ سبز چای و مرغوبیت آن به عنوان ممتازترین کارخانه استان و کشور شناخته شده به دلایل ناآشکار از سوی سازمان چای کشور که در لاهیجان مستقر بوده تعطیل شده است.

مسوولان سازمان چای پاسخگوی این تعطیلی نیستند و ما به همین بهانه به منطقه گشت و محل کارخانه چای حشمت رفتیم و از نزدیک با مدیر عامل و کارگران این کارخانه به گفتگو نشستیم:
عباس محب خواه مدیر عامل چای حشمت که در دو سال اخیر با ورود خود به کارخانه باعث توسعه کمی و کیفی این کارخانه شده پیرامون تعطیلی کارخانه گفت:
هنوز خودمان هم نمی دانیم که علت تعطیلی این کارخانه بطور واضح و آشکار چیست و مسوولی هم تا کنون پاسخ شفافی به ما ارایه نکرده است و فقط یک روز مانده به روز قدس امسال، کارشناسان این سازمان برای چند دقیقه پشت درب ماندن باعث جنجال شدند. و از حضور ناظران این سازمان در روز بعد به کارخانه امتناع می کنند و این در شرایطی است که طبق قانون ناظران باید حتما از سوی سازمان در کارخانه های چای حضور داشته باشند تا برگ سبز چای به تشخیص آنها و طبق درجه بندی یک و دو خریداری شود.

محب خواه گفت: یکی از کارشناسان این سازمان که غیر بومی نیز هستند و سال اول کارشناسی وی محسوب می شود با فرهنگ و سنت مردم و کشاورزان این منطقه آشنایی ندارند و بارها با رفتار و گفتار توهین آمیز خود موجبات ناراحتی شدید چایکاران را فراهم آورده اند و ما به همین خاطر چندین وهله به مسئولان سازمان چای شکایت شفاهی کرده بودیم اما درب ایشان همچنان به همان پاشنه توهین و ناسزا چرخید و این کار ادامه پیدا کرد تا جائیکه در یکی از همین برخودهای زشت این کارشناس نا آشنا به تولید چای قصد داشت برگ سبز چای را به زور و توهین به صورت یک کشاورز چایکار بیندازد! که این حرکت باعث ناراحتی بسیاری از چایکاران حاضر در آن صحنه شد.

مدیر عامل چای حشمت درادامه با قاطعیت اظهار داشت: بنده کشاورز زاده هستم و از کشاورزی و کشاورزان خود حمایت خواهم کرد و اجازه توهین به کشاورز و کارگر خود را نخواهم داد تا با مجموعه ای از این اعمال عده ای به دلایل نامعلوم و به بهانه های واهی به دنبال کارهایی باشند که منجر به خارج شدن برگ سبز چای از فومن به سمت خارج از آن شود.

وحید اسلامی یکی از چایکاران منطقه گشت درمورد اتفاقات اخیر در کارخانه حشمت گفت: در هر کارخانه ای دو ناظر وجود دارد که از طرف سازمان معرفی می شوند و مسوول خرید برگ سبز چای هستند و هر روز کاری دو کارشناس نیز از سوی سازمان برای سرکشی کوتاه چند دقیقه ای در کارخانه حضور پیدا می کنند و مبادرت به درجه بندی یک و دو چای کشاورزان می کنند تا طبق درجه بندی آنها چایکار پول خود را از دولت مطالبه کند در نتیجه کارشناسان مذکور به اعتراف خودشان می گویند چون دولت از نظر اعتبارات درمقطع بدی قرار گرفته در نتیجه چای اعلاء و ممتاز شما بجای درجه یک، با درجه دو ثبت می شود تا پول کمتری از سوی دولت پرداخت شود که این کار تنش بسیاری را ایجاد کرده و چایکاران منطقه به شدت نسبت به دولت بدگمان و ناراحت هستند. اسلامی چایکار گشتی اضافه کرد: مشکل دیگر ما این است که کارشناسان اجازه نمی دهند که کارخانه حشمت به اندازه ظرفیت واقعی خود مبادرت به خرید برگ سبز چای نماید و از خرید کارخانه ممانعت به عمل می آورند و چایکاران را به کارخانه های دیگری راهنمایی می کنند در حالی که این کارخانه تنها کارخانه ای است که هزینه حمل و نقل برگ سبزی چای از باغات تا کارخانه را پرداخت می کند و کودهای چایکاران را تامین می نماید اما معلوم نیست انگیزه این کارشناسان برای چنین رفتاری چیست؟
این چایکار افزود: چایکاران منطقه به تدریج متوجه موضوعاتی شده اند و آن اینکه دست های پنهانی در کار است تا چای فومن از این منطقه خارج شود و به سمت مناطق شرق گیلان هدایت شود که با این کار هم فرصت های شغلی این شهرستان از بین می رود و هم صنعت چای این شهرستان با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

محمد کشاوز یکی دیگراز چایکاران منطقه پیرامون تعطیلی کارخانه حشمت و بیکاری کارگران این کارخانه گفت: کشاورزان این منطقه، کارخانه حشمت را کارخانه پدر بابایی خود می دانند و با آن معاش خانواده خود را تامین می کنند اما کارشناسان سازمان چای بعد از چند دقیقه تاخیر پشت درب این کارخانه با نان و زندگی این همه کارگر زحمتکش و چایکار مظلوم بازی می کند.
کشاورز ادامه داد: وقتی در روز قدس, روز فریاد مظلومان عالم بر علیه ستمکاران و متجاوزان دنیا چنین رفتاری سر می زند آدم به رفتار مسوولانه این افراد شک می کند و نمی داند که واقعا این افراد به ظاهر کارشناس چه نیات و اهدافی داشتند.
پناهنده دیگر چایکار اهل دهستان گشت رفتار کارشناس سازمان چای را تعجب انگیز بیان کرد و اظهار داشت: چرا کارشناس این سازمان و مسوولان سازمان چای پس از گذشت یک هفته از تعطیلی کارخانه هیچ پاسخی نداند و به میل خودشان اقدام به نفرستادن ناظران چای به کارخانه کردند؟
این چایکار ادامه داد: مگر علی(ع) نفرمودند که اسباب ریاست، عقل و بلند نظری است. پس چرا کارشناس مربوطه بخاطر بغض شخصی خود چنین برخوردی هایی را بوجود آوردند و عامل تعطیلی کارخانه شدند؟!پناهنده گفت: وقتی کارشناسانی که فقط روزانه پنج دقیقه برای سرکشی به کارخانه ها مرتکب چنین رفتار زشتی می شوند ناخودآگاه این طور ادم فکر می کند که انها از مدیران بالادستی خود مجوز دارند.
به نظر می رسد که دلایل تعطیلی کارخانه حشمت هر عامل مقید به قانونی هم باشد باید در صحنه صورتجلسه تنظیم می شد و مسوولان کارخانه و ناظران حاضر در کارخانه از آن مطلع می شدند و پس از آن مسوولان شهرستانی نیز از چرایی ماجرا با خبر می شدند.
شنیده ها حاکی از این است که در یکی دیگر از کارخانه های فومن نیز چنین مشکلاتی پیش امده و کارشناسان برخوردهای نامناسبی با چایکاران و کارگران داشته اند.
با توجه به اینکه در روزهای سخت اقتصادی کشور ۱۰۰ نفر از کارگران از این منطقه محروم ازکار بیکار شوند و آقایان مسوول براحتی حکم به تعطیلی کار کارخانه بدهند نمی تواند امر صوابی برای منطقه باشد و امیدواریم این ماجرا هر چه سریعتر با تدبیر مسوولان امر ختم به خیر گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :