آشنایی با سوابق و تفکرات سرلشکر باقری؛ رییس جدید ستادکل نیروهای مسلح را بهتر بشناسید/ از تبحر ویژه در مباحث اطلاعاتی تا مجری راهبرد «تهدید در برابر تهدید» +عکس

سوابق، تفکرات و روحیات سرلشکر باقری نشان می‌دهد، وی از توانمندی ویژه‌ای برای اجرای تاکیدات فرمانده کل قوا مبنی بر «ارتقاء توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح، امکان پاسخگویی به‌موقع به هر سطح و نوع از تهدیدات با عمل انقلابی» برخوردار است.

نام سرداران (شهید) حسن و محمد افشردی مشهور به باقری، از ابتدای تشکیل سپاه پاسداران، با تلاش و مجاهدت در حوزه عملیاتی و اطلاعاتی گره خورده است و امروز با حکم فرمانده معظم کل قوا، سرلشکر محمد باقری به سمت عالی ترین مقام نظامی کشورمان پس از فرماندهی کل قوا منصوب شد.

سردار باقری در سال ۸۷ همراه با سردار مصطفی ایزدی، با دریافت درجه از دستان مبارک فرمانده کل قوا به درجه سرلشکری منصوب شده و پیش از انتصاب به سمت معاون ارکان و امور مشترک ستادکل در سال ۱۳۹۳، معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح بود.

سردار سرلشکر محمد باقری پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پیوستن به دانشجویان خط امام(ره) و شرکت در تسخیر لانه جاسوسی و نیز حفظ و نگهبانی از مناطق امنیتی کشور، خدمت صادقانه خود را در جامه یک دانشجو آغاز کرد اما حوادث کردستان در تابستان سال ۵۹، سرلشکر باقری را به سپاه کشاند.

هنوز یک هفته از جنگ تحمیلی نگذشته بود که وی با لباس رزم وارد میدان جنگ حق علیه باطل شد و به دلیل حضور در گروه اطلاعات و عملیات جنگ که مبدع آن نابغه جنگ یعنی حسن باقری بود، عملا در تمامی عملیات‌ها به جز عملیات ثامن‌الائمه (ع) (شکست حصر آبادان) حضور داشت.

وی از جمله سرداران برجسته نیروهای مسلح است که کمتر در رسانه ها حضور دارد و خود نیز تاکید کرده که به دلیل نوع کار و اشتغالاتش ترجیح می دهد کمتر در منظر عام باشد.

سردار باقری پس از پیروزی انقلاب به سمت مسیر دروس فنی دانشگاه رفت اما حوادث انقلاب و جنگ، وی را به سوی نیروهای مسلح و باقی ماندن در سپاه کشاند و اگرچه رشته مهندسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک آن زمان پذیرفته شد و تا انقلاب فرهنگی هم در دانشگاه مشغول تحصیل بود اما از زمانی که دانشگاه ها در بهار ۵۹ به سبب انقلاب فرهنگی تعطیل و حوادث کردستان شروع شد، از تابستان سال ۵۹ در سپاه مشغول فعالیت شد.

سردار باقری

آینده نگری و تشخیص دقیق شهید باقری مبنی بر اینکه باید واحد “اطلاعات عملیات” تشکیل و گسترش یابد، در این برادر کار بلد نیز تبلور ویژه یافته و تا زمان انتصاب به عنوان معاونت ارکان ستادکل نیروهای مسلح نیز در مسئولیت معاونت اطلاعات و عملیات این ستاد مشغول خدمت بود.

نقش ویژه سردار باقری در امنیت پایدار غرب ایران

سرلشکر باقری با توجه به سالهای طولانی در بخش های اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح، در بررسی و تصویب طرح های مهمی چون حمله به عمق ۱۰ کیلومتری خاک عراق در سال ۱۳۷۵ جهت نابودی کامل حزب منحله کوموله و دموکرات و تروریست‌هایی که شرارت های فراوانی را در غرب کشور انجام می دادند، نقش ویژه ای داشت.

در آن زمان، سپاه پاسداران عملیاتی به فرماندهی سردار شهید احمد کاظمی طراحی کرد که به مرکزیت این مجموعه حمله شد و حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو اعم از توپ، نفربر، خمپاره انداز ها، واحدهای پیاده و… به مقر اصلی تروریست ها حمله کردند و گلوله باران مفصلی علیه این مجموعه صورت گرفت و از سال ۷۵ تا سال ها بعد مشکل ناامنی در شمال غرب کشور از جمله استان کردستان و آذربایجان غربی وجود نداشت که از جمله طراحان و مغزهای متفکر این عملیات مهم، رییس جدید ستادکل نیروهای مسلح است.

“تهدید در برابر تهدید”؛ نقطه عطفی در راهبردهای دفاعی

در اواسط سال ۱۳۹۰ بود که سردار باقری در معدود سخنرانی های عمومی خود، به مجلس شورای اسلامی رفت و سخنان مهم وی، تا مدتها مورد توجه اندیشکده ها و مراکز تحلیلی منطقه و جهان بود.

وی در این سخنان که به مناسبت هفته بسیح صورت گرفت با اشاره به هشدار مهم رهبر انقلاب مبنی بر اینکه “در مقابل تهدید، تهدید می کنیم”، اعلام کرد: این جمله مهم فرمانده کل قوا، به معنای تجدید‌نظر در استراتژی دفاعی ملت ایران است و اگر تهدیدات متجاوزان علیه ایران ادامه یابد و هر روز سناریوی جدیدی برای تخطئه حرکت ملت ایران داشته باشند و ایران‌ هراسی را پیش ببرند، در مشی ملت ایران تجدید‌نظر صورت می ‌گیرد.

این تفسیر منطقی و قاطعانه سردار باقری که آن زمان معاون اطلاعات عملیات ستادکل نیروهای مسلح بود با دقت و بازتاب ویژه ای از سوی رسانه ها و کارشناسان عربی و غربی همراه شد چراکه تعبیر و تحلیلی عمیق از بیانات مهم رهبر انقلاب محسوب می شد.

نگاه آینده نگرانه و استراتژیک

یکی از موضوعات مهمی که درباره سرلشکر باقری مطرح می شود، نگاه آینده نگرانه و استراتژیک وی است که می تواند در ترسیم نقشه راهی عملیاتی برای افزایش اقتدار دفاعی و امنیتی کشورمان، کمک شایانی کند.

یکی از این طرح های مهم و آینده نگرانه، در توسعه سواحل مکران و حتی نگاه منطقی اما آینده نگرانه تا قطب شمال است. معاون سابق ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح این ایده را در اختتامیه همایش توسعه ملی سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که در چابهار برگزار شد، مطرح کرد و افزوده بود: “ما از سواحل مکران، دسترسی مستقیم به آب‌ های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه، به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین ‌المللی در بخشی از قطب جنوب هم ادعای حاکمیت کنیم.”

سردار باقری
این نگاه نه تنها معطوف به آینده، بلکه با زمینه های الگوگیری از گذشته است چراکه به همت و مساعدت وی مجموعه «گزارش روزانه جنگ» که دسترنج گزارش‌هاي فرماندهان اطلاعات و عمليات‌ محورهاي جبهه جنوبي دفاع مقدس است، چند سالی است منتشر و مورد استفاده گسترده محققان قرار می گیرد.

همکاری منطقی و اصولی با نیروهای مسلح مهم جهان

یکی از اقدامات مهم سردار باقری در دوران حضور در سمت معاونت ستادکل نیروهای مسلح، دیدار با برخی هیئت های نظامی خارجی بود که حضور فرماندهان ارشد ارتش چین به ریاست سان‌جین بوآ جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش چین را می توان نقطه عطفی در آن دانست.

سرلشکر باقری در تشریح این دیدار و گفتگو، تاکید کرده بود که قرار است همانطور که روابط اقتصادی ‌مان با چین را گسترش دادیم روابط نظامی ‌مان را نیز گسترش دهیم.

باقری با بیان اینکه چین در دوران دفاع مقدس به ما کمک کرد، اعلام کرده بود که ضرورت مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و ایجاد ثبات در سوریه و عراق از مواضع مشترک ما بوده است.

همچنین سردار باقری پیش‌نویس تفاهم‌نامه نظامی ایران و چین در زمینه‌ های دفاعی، آموزشی، فنی، اطلاعاتی،‌ سایبری و مبارزه با تروریسم را از طرف کشورمان با ارتش چین به امضا رسانده است.

حضور محوری در رزمایش‌های سپاه و ارتش

از جمله فرماندهان ارشدی که می توان نام و تصاویر او را در اکثر رزمایش های مهم و بزرگ نیروهای مسلح کشورمان مشاهده کرد، سرلشکر باقری است که این حضور علاوه بر انکه از نوع مسئولیت های وی تاکنون سرچشمه می گیرد، حاکی از علاقه و روحیات او در ارتباط گیری مستقیم با رده های مختلف نیروهای مسلح و اطلاع از آخرین دستاوردها و تاکتیک های رزمی و اطلاعاتی ارتش و سپاه دارد.

این حضور به اندازه ای جدی و موثر است که سردار باقری، در اکثر رزمایش ها، ساعاتی را برای گفتگو و اطلاع از وضعیت دقیق فعالیت یگانهای مختلف مستقر در این مناطق اختصاص داده و بی واسطه با تمامی رده های حاضر در محل، از سرباز تا امیر و سردار به گفتگو می پردازد و ضمن آشنایی با مشکلات و کمبودها، پیشنهادات و نظرات آنها را شنیده و برای موارد مهم و مناسب، دستورات لازم را صادر می کند.

سردار باقری
با توجه به تاکیدات مهم فرمانده کل قوا از رییس جدید ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه “ارتقاء توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح و بسیج مردمی و امکان پاسخگویی به‌موقع و مؤثر به هر سطح و نوع از تهدیدات متوجّه به نظام جمهوری اسلامی ایران با عمل انقلابی مورد انتظار است.” می توان متوجه شد که سردار باقری از تجارب و تفکر برجسته ای برای اجرای این رهنمودهای مهم برخوردار است.

سردار باقری از جمله فرماندهان موثر در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) نیز محسوب می شود که در حکم فرمانده معظم کل قوا نیز به این خدمات شایسته و تجارب ارزنده در قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) اشاره شده است اما به دلیل عدم معرفی و تشریح دستاوردها و فعالیت های این قرارگاه در رسانه ها، از پرداختن به آن اجتناب می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :