معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید؛به واسطه توافق هسته‌ای، واشنگتن می‌تواند بدون نگرانی اتمی نسبت به تهران، با برنامه موشکی ایران مقابله کند.

به گزارش صبح فومن؛معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه گفت به واسطه توافق هسته‌ای، واشنگتن می‌تواند بدون نگرانی اتمی نسبت به تهران، با برنامه موشکی ایران مقابله کند.

1538790_822

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه بار دیگر گفت واشنگتن به تلاش برای مقابله با برنامه موشکی ایران ادامه می‌دهد و توافق هسته‌ای ارتباطی با مسئله موشکی ندارد.

این مقام ارشد کاخ سفید تأکید کرد که به لطف توافق هسته‌ای، تهدید اتمی ایران از میان رفته و حالا می‌توان بدون نگرانی هسته‌ای با برنامه موشکی ایران برخورد کرد.

وی که در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نقض «روح برجام» است؟ گفت: «نه، ایران به برجام پایبند بوده و آن‌ها مهمترین گام‌ها برای عمل به توافق را پیش از این برداشته‌اند، آن‌ها بخش اعظم ذخایر اورانیوم خود را خارج کرده‌اند، بخش قابل توجهی از زیرساخت سانتریفیوژی خود را حذف کرده‌اند، رآکتور اراک را اصلاح کرده‌ و به بازرسان اجازه داده‌اند که تمهیدات شفاف‌ساز را اجرایی کنند. بنابراین ما معتقدیم که ایران به برجام عمل کرده است.»

رودز افزود: «درباره آزمایش موشک‌های بالستیک، (باید گفت که) این یک توافق هسته‌ای است و همواره به صراحت گفته‌ایم که برجام در رابطه با به عقب بازگرداندن و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. ما همچنین گفته‌ایم که آن‌ها به اقداماتی که به عقیده ما غیرسازنده هستند، ادامه خواهند داد، از جمله موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و اقدامات ثبات‌زدا در منطقه. این‌ها جزو توافق هسته‌ای نیستند. این‌ها موضوعات مجزایی هستند که ما توان پاسخ‌گویی به آن‌ها را داریم.»

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: «در همین راستا، ما با وجود کاستن از تحریم‌ها ذیل توافق هسته‌ای، همزمان اسامی جدیدی را وارد فهرست کرده‌ایم و تحریم‌های جدیدی در ارتباط با برنامه موشکی و این شلیک‌ها اعمال کرده‌ایم. همین واقعیت که آن‌ها برنامه موشک‌های بالستیک دارند، خودش مهمترین دلیل است که چرا ما باید به توافق هسته‌ای دست می‌یافتیم.»

وی افزود: «چراکه اگر آن‌ها می‌توانستند این فناوری موشک‌های بالستیک را با توان تسلیحات هسته‌ای همراه می‌کردند، خطرناک‌ترین وضعیت برای ما، اسرائیل و شرکا و متحدانمان در منطقه ایجاد می‌شد. واقعیت این است که برجام تهدید هسته‌ای را از روی میز خارج می‌کند و حالا ما می‌توانیم بدون آنکه نگران این باشیم که آن‌ها بتوانند کلاهک هسته‌ای بسازند که روی موشک بالستیک کار گذاشته شود، با موشک‌های بالستیک آنها مقابله کنیم.»

دولت آمریکا در چند ماهی که از اجرایی شدن توافق هسته‌ای می‌گذرد، در چند مرحله تحریم‌های جدیدی به بهانه مقابله با برنامه موشکی ایران علیه تهران اعمال کرده است.فارس

این خبر را به اشتراک بگذارید :