کدام یک از نمایندگان گیلان طرح جنجالی را امضا کرده اند؟!

axe32063

ما باید تا آخر عمرمان نماینده بمانیم! شاید اگر شورای محترم نگهبان طرح استمرار صلاحیت را نمایندگان را مغایر قانون اساسی تشخیص نمی داد، مصوبه بعدی نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی این بود!

چندی پیش طرحی عجیب از سوی برخی نمایندگان در مجلس به تصویب رسید که بسیاری از رسانه از آن به عنوان طرح استمرار صلاحیت نمایندگان نام بردند.

بر طبق مصوبه مجلس در پیشنهاد مذکور که محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان آن را به نمایندگی از رضا عبداللهی نماینده ماهنشان، هادی قوامی نماینده اسفراین، اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان، الیاس نادران نماینده تهران و غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد، مطرح کردند، در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای دوره بعد صلاحیت آنان برای نمایندگان مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نمایند.بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

نخستین واکنشی که از این طرح در ذهن خوانندگان شکل می گیرد اینست که نه تنها این طرح باعث می‌شود برخی افراد نسبت به دیگران ارجح شوند، بلکه این ظن به وجود می آید که نکند این افرد می‌دانند پرونده خوبی ندارند و شورای نگهبان آنها را ردصلاحیت می‌کند و از امروز به دست و پا افتادند تا با همین وضعیت موجود انتخابات را برگزار کنند!

بر اساس قانون اساسی انتخابات مجلس شورای اسلامی هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود و شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان را هم قانون تعیین می‌کند. اگر دست مراجع صاحب صلاحیت بسته شود و ادعا کنیم که این مراجع حق بررسی شرایط کاندیداها را ندارند، خلاف قانون اساسی است. قوانین عادی هم به همین صورت است. مهمتر از همه این‌ها که چه بازخوردی در جامعه خواهد داشت؟ این انحصارطلبی نمایندگان به چه معنایی است؟

بدون شک ملاک وضع فعلی افراد است و این یعنی هر زمان که وضعیت فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد باید از نهادهای مخصوصی سوال شود تا روشن شود فرد تخلفی نکرده یا پرونده‌ای ندارد.

هر چند خیلی زود این طرح توسط شورای محترم نگهبان مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شد اما سوال اساسی این است که امضای کدامیک از نمایندگان گیلان در پای این طرح خودنمایی می کند؟! همان طرحی که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان از شورای محترم نگهبان خواست تا نسبت به صلاحیت فرادی که در پای آن امضا کرده اند، حساسیت بیشتری به خرج دهد. هر چند نگاهی گذرا به سوابق نمایندگان گیلان و چرخش های عجیب برخی از آنان می تواند تا حدود زیادی موید این باشد که کدامیک از این ۱۳ نفر راه سخت تری را در احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان خواهند داشت.خزرآنلاین

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :